<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Edvin</i>
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vix Hq</i>
En sickel är (vad jag vet) ett platt metallstycke som man drar längs träet för att skava av ojämnheter. Jag tror inte att det har så mycket gemensamt med flintsticklarna[:)]!
/Vix.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Säg inte det...

Jag uppfattade det som att flintsticklarna jag hittade ute på Torslanda 107 liknade de i järn rätt mycket. Så här säger historiska:
<i>Stickel
Flintredskap med smal, tvär egg som förekommer under yngre paleolitikum (ca 40 000-8300 f Kr). Sticklar användes som mejsel eller kniv vid tillverkning och ristning av ben- och hornföremål.</i>
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Stopp och rättning i ledet!
Sickel, även kallad sickling, är <i><b><u>inte</u></b></i> samma sak som en stickel!!
Sickling kommer av tyskans "ziehklinge", alltså ganska ordagrant "dragklinga" eller "dragblad". Det är ett tunt, mycket skarpt blad som dras över ytan. Rätt utfört ger det en yta som är överlägsen det mesta som går att åstadkomma med sandpapper. Inför ytbehandling med exempelvis olja är en sicklad yta dessutom ofta att föredra eftersom det lämnar porerna i träet öppna, medan sandpapperet har en benägenhet att klägga igen dem med damm.
Stickel, som kan jämföras med en liten tunn, smal mejsel, är något helt annat och används på helt annat sätt.
Lasse C