av Lasse C » 16 februari 2005, 13:46
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Johan Käll</i>
Jag funderade på om det skulle kunna vara någon sorts sikt. Att skilja agnarna från säden med. det ser upp som några sorts prickar i den, om man hade dem i där och sedan drog i ändarna så skulle allt hoppa upp, vinden skulle blåsa bort skalen å resten dråsa ner igen. och det skulle vara enklare än att göra det på vanligt sätt. skonsammare för armbågarna.
Men det är också bara en tanke.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jepp, precis. Det är <i>också</i> en tanke.
Som jag var inne på ser vi bilden genom våra moderna referensramar, något som vi har lätt för att glömma. Det vi rent faktiskt <i><b>ser</b></i> på bilden <i><b>kan</b></i> vara flera olika saker - för en samtida person var det med all säkerhet självklart vad det var för en moj, medan det konstnären ville avbilda kanske ter sig väldigt långsökt för oss. Ergo: Innan jag köper att det där är en bild av en hängkoj modell 1300-tal (vilket jag <i><b>gärna</b></i> skulle se att det är, tro inget annat![:D]) så vill jag ha mer som backar upp det.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Todd</i>
Med tanke på hängmattans betydelse för ökad trivsel inom sjöfarten så hade vi nog haft bättre referenser om det nu hade funnits hänmattor tidigare än tidigt 1500 tal i Europa.
Jag vill se bättre bildbevis för att bli övertygad.
Hade det Bra
Todd[:)]<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Ja, där håller jag med!
Det är riktigt att sjöfarandet förändrades under 16-1700talen, och det kom stora förändringar ännu tidigare, just under slutet av 1400-talet och in på 1500talet, när vi hade de långa sjöresorna som ledde till upptäckten av Amerika, etc. Där borde man verkligen ha använt hängkojer om man haft dem.
Här på hemmaplan – eller snarare i hemmavattnen [;)] – kan vi se på Wasa, som ju är en historisk och arkeologisk skattkista. Med reservation för om jag förbisett det i allt mitt läsande om henne så hade man inte hängkojer ombord. Här talar vi om ett fartyg som ligger så pass nära förordningen jag nämnde som 1628, alltså bara ca 50 år! Man kan tycka att om hängkojer förekom, om än inte allmänt, och ansågs vara bra borde de ha använts på ett visserligen felkonstruerat, men ändå toppmodernt och välutrustat fartyg.
Införandet av hängkoj i svenska flottan förefaller alltså ha gått relativt snabbt, vilket i mina ögon tyder på att man tog den till sig rätt snabbt när man upptäckte den och fann den bra, <i><b>och</b></i> därmed att man inte kände till den innan.
LC