av Thyra » 22 oktober 2004, 23:43
På vårat tält fogar vi samman plankorna på följande vis (nu ska vi se om jag kan göra mig förstådd på swenglish...):
På "takbjälken" och de två plankorna som går utefter långväggen (som utgör tältets djup nere på marken)har vi fogat i en rund pinne i var ände. De sticker ut ganska så långt. När vi sätter upp tältet kan vi trä över de andra plankorna (alltså de som utgör kortsidorna - vidden och höjden), som har hål på motsvarande ställen. Eftersom "pinnen" är rund kan man fortfarande justera bredd och höjd hela tiden tills man trätt upp alla lösa plankor, då detta system fungerar ung som om man hade ett gångjärn. På det sättet ligger hela tältet platt på marken (ser ut som ett H, med snedstrecket = takbjälken) tills man höjer det genom att träda på den sista plankan, den som ligger på marken i kortänden. Nu blir det inget rum kvar för plankorna att flytta sig, varken i sidled eller fram och tillbaka, och på det sättet har vårat tält stått stadigt i blåst, regn och andra hemskheter! det låter väldigt invecklat, men om du kunde få en närmare titt på det hel, så ser du på en gång hur enkelt men genialt det hela är! Jag är säker på att detta skulle fungera även om man ville ha ett "fyrkantigt" tält istället för A-ram.