av Anna-Carin » 21 oktober 2005, 10:07
Jag letar efter en rapport/uppsats som jag läste i fjol eller så, den låg upplagd på nätet i PDF-format. Naturligtvis glömde jag att göra ett bokmärke. [:(] Antagligen såg jag länken till den i någon tråd här, men jag har inte lyckats söka mig fram till den så jag försöker med en efterlysning:
Där beskrevs, baserat på utgrävningar, hur ett vikingatida hus i Sigtuna kunde vara uppbyggt och inrett. Dispositionen med verkstad och bostadshus på tomten, ungefärliga mått osv. Jag tror den var illustrerad med lite skisser också.
Tacksam för hjälp!
(Min hobby kan väl beskrivas som historiskt "återskapande" (eller snarare avbildande) i modellskala, och jag funderar alltså på ett litet vikingatida hus härnäst. Historiska världar är en fantastisk resurs även för sådana som mig!)
------------------------------------------------
Nu har jag råkat snava på uppsatsen jag letade efter. [:)] Det visade sig vara ett avsnitt i <i>Tidigmedeltida textilier från ett hus i Sigtuna</i> av Amica Sundström som jag tänkte på. Det är en CD-uppsats som finns på [url="www.archaeology.su.se/arklab/"]Arkeologiska forskningslaboratoriet[/url], och tack vare litteraturförteckningen vet jag nu var jag kan läsa mer om just husen. Det undersökta huset var f.ö. dendrokronologiskt daterat till 1064.