av Vesuvius » 1 mars 2006, 19:45
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Martina</i>
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vesuvius</i>
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by lopt</i>
Denna konstruktion finns indikationer på kontinenten från sent 1100tal men når dokumenterat "sverige" först under 1500talet
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Men enligt den danska artikeln som återfinns ovan så skall de iallafall ha hittat en sån från ca. 1200 på Island (Keldur), om inte jag är helt ute och cyklar. Jag personligen vill gärna tänka att om det fanns på Island så fanns det här, men det kanske är helt fel sätt att resonera på. I mitt tycke blir det i vilket fall, om det nu inte är troligt, så iallafall <i>troligare </i> då...
/Rickard
Som jag förstår det utifrån artikeln, så var gården från 1200-talet medan man inte hade någon datering på bälgen. (Fisbaelgen...) Bälgen kan alltså såvitt vi vet vara både från 16- 17- och 1800-talet...
/Martina
Fasen... Som i Yroll: Tänkte inte på det... Trodde jag hittat ett kryphål. [:)]