Blåsbälg

Detta forum är till för diskussion om tillbehör, husgeråd, köksutrustning, tält, sängar och annat som inte hör till kläder och dräkt.

Inläggav ulfb » 21 februari 2006, 21:39

Hej..jag har byggt ett par bälgar...på din fråga ang storlek kanske man ska bolla tillbaka frågan och fråga vad du tänker dig att göra för typ av arbete...hur stor volym material vill du värma...ska du smida järn eller smälta brons, om du ska smida, vilka dimensioner tänker du dig ? I regel bygger man för smått...det går åt ganska stora volymer luft för att hålla bra fart på en ässja.
Vänligen
UlfB
ulfb

Inläggav Vesuvius » 28 februari 2006, 21:16

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by lopt</i>

Denna konstruktion finns indikationer på kontinenten från sent 1100tal men når dokumenterat "sverige" först under 1500talet
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Men enligt den danska artikeln som återfinns ovan så skall de iallafall ha hittat en sån från ca. 1200 på Island (Keldur), om inte jag är helt ute och cyklar. Jag personligen vill gärna tänka att om det fanns på Island så fanns det här, men det kanske är helt fel sätt att resonera på. I mitt tycke blir det i vilket fall, om det nu inte är troligt, så iallafall <i>troligare </i> då...

/Rickard
Vesuvius

Inläggav Germund » 1 mars 2006, 13:38

På frågan om man kan ha mindre stenar för att komma åt med större föremål i ässeglöden har jag för mig att det på museet i Hedeby finns en blästersten som är svängd så att dess överkant lutar in mot bälgarna. På det sättet får man väl dels bättre skydd för bälgarna (men svårare att hålla rent från de små glödkol som ofta ramlar balänges genom hålet i blästerstenen mot bälgarna) och dels får man lättare in större smidesämnen i glöden.

- Jörgen
Germund

Inläggav Martina » 1 mars 2006, 17:30

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vesuvius</i>

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by lopt</i>

Denna konstruktion finns indikationer på kontinenten från sent 1100tal men når dokumenterat "sverige" först under 1500talet

Men enligt den danska artikeln som återfinns ovan så skall de iallafall ha hittat en sån från ca. 1200 på Island (Keldur), om inte jag är helt ute och cyklar. Jag personligen vill gärna tänka att om det fanns på Island så fanns det här, men det kanske är helt fel sätt att resonera på. I mitt tycke blir det i vilket fall, om det nu inte är troligt, så iallafall <i>troligare </i> då...

/Rickard

Som jag förstår det utifrån artikeln, så var gården från 1200-talet medan man inte hade någon datering på bälgen. (Fisbaelgen...) Bälgen kan alltså såvitt vi vet vara både från 16- 17- och 1800-talet...

/Martina
Martina

Inläggav Vesuvius » 1 mars 2006, 19:45

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Martina</i>

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vesuvius</i>

/Rickard

Som jag förstår det utifrån artikeln, så var gården från 1200-talet medan man inte hade någon datering på bälgen. (Fisbaelgen...) Bälgen kan alltså såvitt vi vet vara både från 16- 17- och 1800-talet...

/Martina

Fasen... Som i Yroll: Tänkte inte på det... Trodde jag hittat ett kryphål. [:)]
Vesuvius

Inläggav Halvor » 1 mars 2006, 22:34

Vet ikke hvordan det er på kontinentet, men i norge er den eneste illustrasjonen av belger en dobbelbelg. (hylestadportalen fra slutten av 1100-tallet) Andrea Pisano avbilder en belg som KAN være en tokammerbelg fra begynnelsen av 1300-tallet http://www.bluffton.edu/~sullivanm/pisano/fabbro.jpg
Halvor

Föregående

Återgå till Bostäder och husgeråd