[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Tält

Tält

Detta forum är till för diskussion om tillbehör, husgeråd, köksutrustning, tält, sängar och annat som inte hör till kläder och dräkt.

Inläggav Arild Krake » 19 maj 2003, 21:47

Jag undrar över dessa utskjutande tak som man ser på många nybyggda pavilionger.

http://www.trf.se/bilder/bildsida/glimm ... CF0051.jpg
http://www.dur.ac.uk/b.m.hodgson/rosamu ... d-tent.jpg

Finns det över huvud taget några belägg att de användes under medeltiden? Den enda historiska bild (innan 1600-talet)som jag sett på någonting liknande finns till häger på bilden i länken nedan.

http://www.currentmiddleages.org/tents/awning.htm

Detta lilla förrum eller vad man kan kalla det ser ut att ha en trädörr.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Lasse C » 25 maj 2003, 15:44

Det finns en annan aspekt på linolja än självantändning. Jag diskuterade det här med en bekant som är konstnär, och hon påpekade att linoljebehandlad duk med tiden kan bli spröd och få en benägenhet att krackelera. När linoljans härdning framskrider blir det tydligen hårdare efter hand och till sist krackelerar det. Vilket tidsperspektiv det handlade om vågade hon inte ange, men sannolikt kunde det ta lång tid. Om det tar 5 år är det inte bra på ett tält, om det tar 50 är det rätt ovidkommande.

Själv har jag testat (än så länge bara på provbitar) med att värma ihop vax/kokt linolja 50/50 och låta det stelna. Tyget ”vallas” med klumpen och sedan värms blandningen in. Ganska söligt, men blandningen liksom fyller ut porerna i tyget och vattnet bara pärlar av efteråt. Om blandningen får ligga utsatt för luft härdar ytan på klumpen till ett slags seg plastartad konsistens, och samma sak bör ske i tyget. För övrigt en <b><u>mycket</u></b> bra ytbehandling på trä, också!
Lasse C

Inläggav gwen » 25 maj 2003, 17:06

Bara en liten fundering:
Jag vet absolut ingenting om tält, men kan man ha tillverkat dem i ylletyg?
Ylle kan ju bli så gott som vattentätt om det bara valkas tilräckligt länge....*rycker på axlarna*
Skulle vara intressant att veta, bara.

/ Kim
gwen

Inläggav Mia » 25 maj 2003, 19:03

Jag skulle tippa på att ull det är det mest troliga. Seglen var ju av ylle/vadmal så.. jo, så tror jag att det ligger till. (ändå tills det hittas en tältduk/segel av linne, då ändrar jag mej, hehe)

/mia
Mia

Inläggav Ny Björn » 25 maj 2003, 21:21

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mia</i>

(ändå tills det hittas en tältduk/segel av linne, då ändrar jag mej, hehe)

/mia
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

...vilket är mindre troligt med tanke på hur rötsvampar älskar vegetabila textilfibrer. Jag glömde ett par fuktiga linnestrumpor i en plastpåse ifjol efter en synnerligen regnig dag på Storholmen. När jag återfann dem efter en vecka såg de fortfarande ut som strumpor ända tills jag försökte ta i dem - då föll de samman till grått damm...

/N B
Ny Björn

Inläggav Eva Andersson » 25 maj 2003, 21:37

Vad det gäller segelduken finns det i alla fall en skriftliga omnämnanden av segelduk i linne från 1500-talet. När är ylleseglen från? Eller snarare bitarna av vad man tror är segelduk? Man har hittat bitar i Lödöse har jag för mig och i sådana fall är det ju tidig medeltid-högmedeltid som är aktuellt.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Mia » 25 maj 2003, 21:54

Oj, eftersom jag alltid tänker på vikingatid, glömmer jag att inte alla gör det [;)]. Det var de seglen och tälten jag syftade på. Både i oseberg- och gokstadskeppet hittades sammanpressade klumpar av tuskaftat ylle (fragment) som tros vara segel. Sen känner jag bara till ett yllesegel till, som har hittats som någon taktätning i en kyrka i Norge men det var nog från 1400-talet vid närmare granskning.

/mia
Mia

Inläggav Ny Björn » 27 maj 2003, 19:53

Svar till fundering på "textilfärgs"-tråden:

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><b>Lasse C skrev:
Ja, tid lär det krävas!
Mina erfarenheter av rå linolja begränsar sig mest till behandling av träföremål (ofta verktyg - splitsfidar och liknande) men där talar vi om härdningstider som lätt når upp i ett halvår eller mer!

Som sagt, jag vet själv inte hur stort problem det rent praktiskt är om oljan härdar så pass att det kan krackelera. Den som påpekade det för mig är som sagt konstnär och jämförde med gamla tavlor på duk. Det är ju inte säkert att erfarenheterna på 150 år gamla tavlor kan tillämpas på tält... </b><hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Just tidsaspekten är en av de detaljer som vi nutida sump-fiskare har svårt att begripa oss på. Vi vill ha våra saker färdiga snarast, helst luktfritt och arbetsbesparande. Huruvida våra förfäder (jag avskyr f.ö. den termen...[;)]) ressonerade likvärdigt eller helt annorlunda är svårt att veta (läses <i>komplett omöjligt</i>). Även om man skall akta sig för att falla i den så kallade "korpen flyger"-fällan när det gäller förhistorien (lera, säckväv etc.) så ser man snart att det faktum att något kladdar sällan hindrar att det användas. Två ganska sena exempel är fiskartröjor från atlantöarna vilka formligen stinker gammalt får, men som håller fukten stången på ett ljuveligt sätt (lanolin) samt norska och isländska "fiskarställ" av getskinn vilka impregnerades med fiskolja (tran [xx(]).

Jag är själv en stark anhängare av att forskningsluckor (att man i forskningen helt enkelt förbisett mycket uppenbara kopplingar, lösningar osv.) styr mer än vi tror - lösningen finns sannolikt mitt framför ögonen på oss utan att vi fattar det - det gäller bara att ställa rätt frågor till materialet. I fallet tältduk <i>kan</i> kemiska analyser och mikroskopi av textilfragment säkerligen avslöja en hel del - förutsatt att ingen glad konservator hunnit före...

/N B

(Som nog kan framstå som något luddig pga lätt trötthet - ännu en dag i skyttegravarna i Tuna ligger bakom detta - dagens fynd: en härd)
Ny Björn

Inläggav Lasse C » 28 maj 2003, 07:43

Instämmer alldeles väldigt!

Som gammal praktiker är jag också av åsikten att praktiska prov är en ypperlig metod. En del av forskningsluckorna du nämner fylls ut av gissningar - gissningar som dessvärre inte så sällan utförs bakom ett skrivbord eller i ett lab. Praktisk användning visar ju en och annan gång att saker som kläckts bakom ett skrivbord är helt kass i praktisk användning, och tvärt om.

Våra föregångare (en term jag tycker bättre om än "förfäder") var inte korkade. De jobbade efter principen "If it works - use it!". Hade de tillgång till en metod som fungerade så använde de den för att lösa uppgiften, de dribblade inte runt i lab.
Lasse C

Inläggav Halvor » 3 juni 2003, 15:43

Om norsk stank:

Det sies at soveposer til bruk under lofot-fisket i gamle dager var innrettet som tomannssoveposer, laget av skinn impregnert med en blanding av tran og tjäre. Blandingen er sikkert skuddsikker, men lukten av tran, tjäre, fiskeinnvoller, dödt sjövann og gammel fiskersvette ville sikkert fått moderne mennesker til å dåne.
Riktig nok er jeg en innbitt reenacter, men visse ting akter jeg ikke å forske på.

Malingdiskusjonen er interessant. Man ser stadig malte telt i illustrasjoner, men med hva slags maling er de malt med? Tempera (eggehvite som bindemiddel) er vel en dårlig idé. Linolje herder kanskje for mye, men hva blir forskjellen på rå og kokt linolje?

Halvor
Halvor

Inläggav Lasse C » 4 juni 2003, 09:37

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Halvor</i>

...lukten av tran, tjäre, fiskeinnvoller, dödt sjövann og gammel fiskersvette...<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

För att använda ett uttryck jag hörde från en engelsman: "Christ on a bicycle!" [xx(] Ett gott exempel på att man förr fick se till funktion mer än bekvämlighet. (Ingen Gore-Tex där, inte!)

På bl a Käringön på svenska västkusten finns gamla hus som behandlats med sillolja/tran. Måste ha luktat helt otroligt vid varmt väder! Kåkarna är flera hundratals år gamla och frånsett att timret grånat är de väsentligen opåverkade av väder, vind och stänk från havet. (Förklaring för östkustbor: Det <u><b>riktiga</b></u> havet, det där salthalten mäts i <u><b>hela</b></u> procent, inte decimaler! [:D])
Lasse C

Inläggav olafR » 17 juni 2003, 15:34

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ny Björn</i>

[quote]<i>Originally posted by Tor</i>

Oleg i Ask som också är en frejdad medlem i Widfaran ....
/N B
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag har försökt att hitta Widfarans hemsida, vet att dom har haft en då jag varit där tidigare, men den verkar inte finnas kvar. Någon som vet om den ligger på någon ny adress.

Mats
olafR

Inläggav Nimyn » 21 augusti 2003, 13:06

<b>Om sömmar på paviljonger.</b>
Skall precis till att börja sy en medeltida paviljong. Allting har tänkts igenom ett par gånger om, men ett problem kvarstår; hur kontruerar man sömmarna bäst?

Rent spontant så verkar dubbla sömmar enlig länken nedan vara bäst:

Men om man syr en hyfsat stor paviljong så inses lätt att söm nummer två kommer vålla en del problem. Kan man verkligen sy så där på en vanlig symaskin? Det måste ju bli en himskans massa tyg att bylsa in i symaskinens u-välvda utrymme (vad det nu kan kallas för).

Eftersom det bevisligen finns gott om paviljonger där ute så måste ju någon ha lyckats hitta en bra sömkonstruktion?...

/ tacksam för tips
Nimyn

Inläggav Arnaud Guillaume » 21 augusti 2003, 18:10

Det är inga större problem faktiskt. Man ser till att den stora mängden tyg är på "utsidan" när man har vänt tyget, och då är det bara en våd som behöver dras inne i svängen.

Börja med att lägga den nya våden ovanpå och lite innanför högerkanten på det som är sytt redan, så att du kan se båda kanterna samtidigt. Allt tyget sticker då åt vänster, och är inte ivägen när du syr ihop det.

Tricket kommer när du har sytt hela vägen. Vänd nu över den nya våden åt höger över sömmen, och vänd hela sjoket upp och ner. Nu ser du återigen båda kanterna och kan enkelt vika till dem så att det går att sy fast. När du gör detta behöver man bara ha den nya våden inne i "U-svängen", och det är inte mer än vad som går att hantera.

När du ska sy nästa våd får du vända uppochner på sjoket igen, så att sömmarna hamnar på samma sida av tyget hela vägen.

Funkar finfint.[:)] Det är lättare att visa med bilder, men det har jag inga.
Arnaud Guillaume

Inläggav Nimyn » 21 augusti 2003, 18:43

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Arnaud Guillaume</i>

Det är inga större problem faktiskt. Man ser till att den stora mängden tyg är på "utsidan" när man har vänt tyget, och då är det bara en våd som behöver dras inne i svängen.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hoho [:D] Jag och min pojkvän har diskuterat det här hela dagen, och ingen av oss såg det uppenbara (klart man bara har en våd närmast maskinen). Tack för de övriga tipsen också. Nu är det bara att ta itu med arbetet *spottar i nävarna*
Nimyn

FöregåendeNästa

Återgå till Bostäder och husgeråd