[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Sländtrissor

Sländtrissor

Detta forum är till för diskussion om tillbehör, husgeråd, köksutrustning, tält, sängar och annat som inte hör till kläder och dräkt.

Sländtrissor

Inläggav Vix Hq » 12 mars 2003, 16:26

Jag har gjort en del rätt misslyckade försök att tillverka sländtrissor i lera, och hur jag än bär mig åt så får jag dem inte bra i formen (läs "mycket sneda") och hålet hamnar aldrig i mitten. Resultatet blir att de "wobblar" något förskräckligt och slutar snurra med en gång...

Är det någon som har ett tips eller två om hur man ska bära sig åt, eller är det bara att öva, öva, öva? ("rulla, rulla, liten bulla" [;)])

Jag har drejat ett par stycken också och de blev förstås löjligt runda och jämna, men det känns som att fuska...

/Vix.
Vix Hq

Inläggav gwen » 13 mars 2003, 00:57

Jag gjorde en trissa i täljsten en gång, den har en bra tyngd för att spinna tjockare trådar och den fungerar även till tagel...*nöjd*
Efter att ha linoljat den såg den dessutom nästan ut som svart marmor, ett utmärkt resultat!
Täljstenen var från början en fyrkantig liten bit, och så borrade jag då ett hål exakt i mitten.
På en bräda satte jag sedan fast en decimeterlång rundstav i samma tjocklek som borren, och trädde på min lilla sten.
Sedan fäste jag ytterligare en rundstav brevid den andra, som en mall att följa, och fila efter.
Sedan var det bara att fila den lilla stenen,
tills den låg jämt mot den andra pinnen.
Det var bara att snurra, och fila, snurra fila.
Förstår du mig?
Det är inte så lätt att förklara....men det är ett bra tips att få en trissa i trä eller sten att bli helt jämn.

Men...är det fel att dreja en trissa, då?
Kanske drejade man inte under vikingatiden...jag vet faktiskt inte.
Sedan kan ju wobblandet beropå tenen, också, förstås, men
det vet du ju säkert.[:)]
/Gwen
gwen

Inläggav Vix Hq » 13 mars 2003, 15:59

Täljsten, nu blev jag avundsjuk[;)]! Jag kanske ska vidga mina vyer och testa andra material också...

Och så kom jag själv på att det kanske är en idé att låta leran torka en smula innan man ger sig på att ge den den slutgiltiga formen; förmodligen var jag för ivrig och leran för fuktig för att hålla formen.

Man brukar säga att drejskivan inte kom till Norden förrän under medeltiden; det är därför jag inte vill dreja min vikingatrissa. Men å andra sidan, leran jag har är modern i vilket fall som helst...så jag får väl ta och bestämma mig för exakt hur hysterisk jag ska vara [:D]!

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Mia » 2 maj 2003, 13:58

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by gwen</i>

Jag gjorde en trissa i täljsten en gång, ...<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hej Gwen och alla andra
Vad borrade du med? en vanlig borr? Kändes det som om stenen skulle kunna spricka?
Jag ska (lite dumdristigt, men kul) hacka mej en mindre gryta i täljsten under Hantverkslägret, men har aldrig provat materialet förut. Den litteratur jag hittat är oändligt liten, så det får bli ett experiment [:p]
Är det någon här på forumet som har några tips så är jag oändligt tacksam!
/Mia
Mia

Inläggav Dennis Thelning » 2 maj 2003, 15:23

vart kan man fåtag i täljsten?
Dennis Thelning

Inläggav Ny Björn » 2 maj 2003, 16:19

Mia först:

Se om du kan få tag på en publikation som heter "Klebersteinsindustrien i vikingetiden" av Arne Skjølsvold. Den utkom 1961 och är mycket bra. Sedan finns det en norska som har skrivit en del om själva hantverket - främst utifrån verktygsfynd i stenbrotten. Hon heter Bodil Østerås
och har följande adress: [url="mailto:"]bodilos snabela stud punkt ntnu punkt no[/url].
Jag hade en del korespondans med henne för sissodär tre år sedan och då hade hon ännu inte publicerat sin artikel om verktygen, men du kan ju alltid ta och höra med henne om var den slutligen blev tryckt.

I övrigt så bör du arbeta med blöt sten - låt den ligga dränkt i vatten någon månad - och vara mycket observant på lagren då täljsten spjälkar sig efter dem. Inklusioner av kisel är ett annat problem som kan ge sprickor och svårigheter. En spettsig hacka, skedkniv och inte minst en rasp var de redskap som jag brukade mest frekvent.

-Dennis: Kika i gula sidorna. Firmor som säljer täljstensspisar/-kaminer har ibland "extrasten" som man kan köpa. Jag kan dock inte rekommendera Handöl - den sten jag fick tag på från dem var både svindyr och värdelös då den innehöll lika mycket kisel som steatit.
Vidare så skall du hålla ögnen öppna på div marknader och liknande - ibland dyker det upp täljsten i alla möjliga format. Norske-Georg hade med sig ett smärre stenbrott ut på marknader förr om åren, men jag vet inte om han gör så fortfarande. Bor du nära norske-gränsen så kan du ta och höra dig för om det finns täljstensbrott inom närhåll - skrotsten brukar vara gratis - men tung att släpa på...

/N B
Ny Björn

Inläggav Mia » 2 maj 2003, 17:21

Å,nej. Handöl är de enda jag fått tag på som är villiga att sälja en bit. billigt. Och jag har verkligen legat i och mejlat/ringa massor av firmor, även i norge. Och jag fick noll träffar i gula sidorna. Priserna har varierat från 12:-/kg (handöl) till 57:-/kg (cerama). Så för min del måste det ändå bli dem, om jag inte akut hittar någon bättre lev. [xx(]

Tack för tipsen, jag ska kolla genast upp dem.
/Mia
Mia

Inläggav Halvor » 5 maj 2003, 16:11

Veel....

Jeg vet om et sted i Gudbrandsdalen i norge der skraplageret til det lokale kleber- (tälj-)steinsbruddet ligger. Når man utvinner kleberstein er skrapprosenten närmere 90, så det er mye man kaster eller kverner opp til talkum (på 1600 og 1700-tallet skrapte man gjerne av overliggeren til spisen for å ha i baken på småungene så de ikke skulle få utslett).

Skraplageret er en plass så stor som en fotballbane der det ligger en haug som er kanskje 10-15 m. höy. Bare å forsyne seg.

Minuset er at det ligger i Otta, ca. 25 mil fra Oslo, dvs ikke särlig närme! :)

http://www.granit.no/

Halvor
Halvor

Inläggav Anette » 13 september 2006, 18:05

Imorgon tänker jag försöka mig på att göra sländtrissor i keramik. De jag sett från Adelsö verkar vara väldigt grova i ytan. Beror det på vittring eller på att leran magrats med chamotte för att inte spricka i bränningen? Någon som vet?
Anette

Inläggav Ny Björn » 13 september 2006, 20:31

Det är väldigt olika från trissa till trissa - gör en föremålssökning i "[url="http://www.historiska.se/collections/mis/sok/sok.asp"]Sök i samlingarna[/url]" där du anger sakordet "sländtrissa" och material "keramik" så får du lite bilder att jämföra med.

/N B
Ny Björn

Inläggav grylen » 13 september 2006, 22:49

Nu blir jag lite förvirrad här angående hur att få saker runda och centrerade på vikingatid. Drejskivan i sig kom inte förrän efter vikingatid till norden, helt riktigt. Men tekniken att dra ett föremål på en pinne med en båge eller liknande och skava är långt äldre såvitt jag vet. Mindre föremål som spelpjäser, knivskaft och rimligen speciellt sländtrissor gjordes på detta vis om de skulle vara "svarvade". För teknikmässigt talar vi här om att svarva material för att uppnå önskad form och funktion, och det gjorde man. Dreja material på drejskiva gjorde man som sagt inte häruppe.
Alltså är mitt förslag oavsett material till sländtrissa, svarva slutgiltig form i hårt material.
Annars kan man göra som jag en gång, gjuta i form.
Lycka till!
P.S. Täljsten är ett roligt material D.S.
grylen

Inläggav Anette » 14 september 2006, 02:17

Tack för de många råden! Gävlesandsten som sländtrissor är en tanke...
Nu har jag redan tittat på en massa foton och faktablad, i sökmotorn, på sländtrissor från Adelsö och det var därför jag ställde frågan. Jag kan tänka mig fler sätt att få till den gropiga/grovporiga ytan och undrade ifall någon annan visste vilket.
Anette

Inläggav myra » 25 oktober 2006, 15:42

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ny Björn</i>

Det är väldigt olika från trissa till trissa - gör en föremålssökning i "[url="http://www.historiska.se/collections/mis/sok/sok.asp"]Sök i samlingarna[/url]" där du anger sakordet "sländtrissa" och material "keramik" så får du lite bilder att jämföra med.

/N B
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

hur gör man om man vill få veta hur mycket sländtrissorna väger?! det är ju som sagt var ganska väsentligt i sammanhanget...
finns det mer uppgifter i nån kortkatalog än vad man hunnit stoppa in i databasen?

/myra
myra

Inläggav Ny Björn » 25 oktober 2006, 17:27

Det här med huruvida mått och vikt skall anges per automatik i SiS är inte helt självklart. Jag anger det vid registrering av sländtrissor om dessa är oskadda (gäller vikt), när det finns mer än hälften kvar (gäller diameter) och när hela tjockleken är bevarad (gäller höjd/tjocklek). När så inte är fallet så får mätandet/vägandet lägre prio (läses som "det utförs om det finns ett specialintresse för det enskillda fragmentet") eftersom de ursprungliga måtten då mer blir en fråga om sannolikhet än om fakta. Så långt MIG och MIN registrering. Andra handläggare utan mina förförståelser kan ha andra prioriteringar av sina tidsresurser.

När det gäller vissa fyndgrupper så finns måtten mycket riktigt på katalogkort, t.ex. de över SHM 5208 (Stolpes Svarta jordenfynd - se [url="http://www.historiska.se/data/?foremal=107628"]här[/url] för ett exempel). När sådana inskannade katalogkort saknas så är det som sagt inte självklart huruvida måtten tas och anges. Just nu finns runt 500 sländtrissor i SiS och av dessa saknar många måttuppgifter - ännu så länge. SiS är ju under ständig utbyggnad så inget hindrar att den infon läggs till framöver.

Var det någon särskilld trissa som Frk Franzon hade i åtanke?

/N B
Ny Björn

Inläggav myra » 25 oktober 2006, 20:50

faktiskt tänkte jag främst på dem i bly, eftersom jag funderar på att inhandla en i tenn (som subsitut för farligt bly...) och skulle vilja veta hurvida dess vikt någorlunda skulle överenstämma med original sländor.

har du möjligtvis registrerat några sådana med vikt & mått? jag har för mig att de jag såg härörde från birkagrävningar?
(jag hann liksom inte gå igenom alla träffar på jobbet, utan gjorde bara några stickprov här och där, så kanske gömde det sig något fynd med måttuppgifter).

/m
-som av nån anledning vill spendera upp sin lön på snygga sländor och spelsauull?!
myra

Nästa

Återgå till Bostäder och husgeråd