Jag har funderat lite på hur man kan förvara mat på ett någorlunda tidsenligt sätt när man bor i läger som på Visby medeltidsvecka och liknande.
Förra året använde jag mig av en oglaserad lerkruka med trälock som stod i ett fat med vatten. Det fungerade ganska bra ur kylhänseende. Problemet för min del var att att affärerna inte sålde maten i medeltida förpackningar utan krukan blev full av mjölkpaket och liknande vilket inte är så kul. Det kanske inte stör andra så mycket om man är noggran och smusslar med sakerna, men det störde mig.
I år hade jag tänkt försöka göra något åt det så att jag kan plocka upp saker ur min kruka utan att behöva bekymra mig om moderna förpackningar.
Undrar nu om ni har några bra tips på vad man kan hitta på.
Jag inser att just mjölkproblemet kan lösas med lerkärl och liknande. Någon som har något tips på vad man ska använda som lock till en tillbringare?
Skulle även vilja ha något som kan fungera för att svepa in ost, salladsblad och dyl i. dvs något som fungerar ungefär som en plastpåse fast mer medeltida. Har funderat på om man skulle kunna använda vaxat tyg?
Jag tar tacksamt emot alla förslag!
/Anna