[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Förvara mat

Förvara mat

Detta forum är till för diskussion om tillbehör, husgeråd, köksutrustning, tält, sängar och annat som inte hör till kläder och dräkt.

Förvara mat

Inläggav Anna Olsson » 2 juli 2004, 15:56

Jag har funderat lite på hur man kan förvara mat på ett någorlunda tidsenligt sätt när man bor i läger som på Visby medeltidsvecka och liknande.

Förra året använde jag mig av en oglaserad lerkruka med trälock som stod i ett fat med vatten. Det fungerade ganska bra ur kylhänseende. Problemet för min del var att att affärerna inte sålde maten i medeltida förpackningar utan krukan blev full av mjölkpaket och liknande vilket inte är så kul. Det kanske inte stör andra så mycket om man är noggran och smusslar med sakerna, men det störde mig.
I år hade jag tänkt försöka göra något åt det så att jag kan plocka upp saker ur min kruka utan att behöva bekymra mig om moderna förpackningar.

Undrar nu om ni har några bra tips på vad man kan hitta på.
Jag inser att just mjölkproblemet kan lösas med lerkärl och liknande. Någon som har något tips på vad man ska använda som lock till en tillbringare?
Skulle även vilja ha något som kan fungera för att svepa in ost, salladsblad och dyl i. dvs något som fungerar ungefär som en plastpåse fast mer medeltida. Har funderat på om man skulle kunna använda vaxat tyg?

Jag tar tacksamt emot alla förslag!

/Anna
Anna Olsson

Inläggav Angus Maciomhair » 2 juli 2004, 16:08

Som lock till en tillbringare bör en enkel träplatta fungera, alt. en tygbit.
Behöver man verkligen svepa in ost, sallad etc. ? Jag skulle tro att salladen klarar sig väldigt bra utan. Osten löper risk att torka ut men ofta torkar hårdostar en ganska liten bit in mot kärnan även om det har gått ett par dagar och det kan man lätt skära/hyvla bort utan allt för mycket spill.
En idé kan vara att låta osten ligga i vatten för att förhindra uttorkning eller kanske ännu hellre vassle? Dess lägre pH bör avskräcka en del bakterier/mögelsporer.

/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Tuna » 2 juli 2004, 21:08

Jag läste för något år sedan en artikel hur man kommit på ett nytt slags kylsystem i fattiga afrikanska länder. På något sätt använde man sig av helt vanliga tygsorter(linne eller silke kanske, kommer inte ihåg?) och krukor och fick ett fungerande kylsystem tillsammans med vatten. Kommer inte ihåg hur det fungerade lr hur krukorna användes tillsammans med tygbiten. Det blir ju inte direkt tidsenligt men iaf bättre än ett kylskåp! [:D]

/Kristofer
Tuna

Inläggav Angus Maciomhair » 2 juli 2004, 21:46

Det är troligen samma princip som när man kyler en flaska med öl/läsk/vatten mha ett tygstycke. Man lindar tygstycket hårt runt föremålet och fuktar sedan tyget kontinuerligt. Avdunstningen av vattnet kyler flaskan eftersom avdunstningen kräver värme som tas från flaskan (jämför med att gå i blöta kläder).
En oglaserad kruka som tar åt sig vatten har samma effekt.
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Tuna » 3 juli 2004, 10:50

Japp precis så var det! [:)]
Tuna

Inläggav Anna Olsson » 4 juli 2004, 10:08

Problemet är ju till stor del att man har många olika saker i den där krukan. Ost och sallad var det jag kom på når jag skrev först, men oftast är det ju flera olika saker som man inte vill ska komma i kontakt med varandra. Vanligen är det ju en kombination av några av följande saker: ost, korv, skinka, färskost, rimmat fläsk, färskt kött eller fisk, rökt fisk, känsliga grönsaker som sallad, spenat, örter mm. Var för sig skulle flera av de här sakerna kunna klara sig utan förpackning, men jag skulle vilja ha dem i samma kruka utan att osten kommer att smaka rökt fisk eller att krukan får ett lager i botten av ostvax och annat skräp. Samtidigt så vill jag slippa ha kvar saker i sina plastförpackningar.
Anna Olsson

Inläggav thebastard » 4 juli 2004, 10:18

Tänkte på det där med vaxat tyg. Borde inte det bli hårt om det kyls och resultera i att vaxlagret spräcks om man öppnar paketet?
thebastard

Inläggav Angus Maciomhair » 4 juli 2004, 16:23

Anna, varför inte ha flera (mindre) krukor ? Då slipper du garanterat att X tar smak av Y. Sedan förstår jag inte alls varför du har tänkt förvara örter i kylkrukan. Är det inte bättre att köpa ett par krukor med örter och bara klippa/plocka det man behöver?

Thebastard: Jag gissar att vaxningen mest är för att lätt kunna spola/tvätta av det i kallt vatten om det t.ex. läcker ut köttsaft. Helt lufttätt får man det aldrig ändå. Fördelen med vaxat tyg är att det torkar fortare. Du vill definitivt inte slå in t.ex. kött i fuktigt tyg, vattnet hjälper bakterietillväxten. Låt vara att vissa partier blir blötare om man vaxet spricker på ett par ställen men det är bättre än om man skulle tvätta och vrida ur en ovaxad tygbit.
Lägg därtill att det är skillnad på vax och vax. Det röda vaxet runt edamerostar är ofta väldigt smidigt även när man tar det direkt från kylen. Alt. så låter man paketet ligga 3-4 minuter utanför krukan för att låta det bli varmare/mjukare innan man viker upp det.

Det finns iofs. ingenting som hindrar att man har ett antal extra tygstycken i bagaget så man hinner tvätta upp och låta dem torka mellan varven, så jag är inte övertygad om att vaxat tyg är nödvändigt.

/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Andersson Gunilla » 6 juli 2004, 13:14

Hej i gamla förvaringanvisningar så står det ofta om köttvaror att de ska ligga i en kruka eller tunna med stark saltlake nedhållna under ytan av ett tungt lock eller ett lock med tyngd på. Saltlaken hindrar lufttillförsel och saltkoncenrationen hindrar bakterieväxt i själva lösningen, detta är också varför man börjar tillagningsanvisningarna med urlakning eller avspolning med friskt vatten.
ska se om jag kan hitta någon anvisning på vilka proportioner det skall vara till en <i>stark</i>saltlake.
Gunilla
Andersson Gunilla

Inläggav Angus Maciomhair » 6 juli 2004, 15:03

Mättad saltlösning skulle jag gissa.
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Andersson Gunilla » 7 juli 2004, 10:54

Nu har jag letat runt och hittat recept på insaltning av kött. Visserligen är recepten yngre men metoden i sig praktiserades långt innan (det var ju därför man importerade sådana mängder salt och skatt på salt var så betungande) om jag förstått saken rätt. Det var bara ingen som skrev ned det.
Jag har inte skrivit av exakta stavningen och beskrivningen är i mina ord däremot är receptingredienser exakt återgivna. Sammanfattningsvis verkar man tillsätta ungefär en fjärdedels vikt salt jämfört med vikten vatten (1 liter vatten väger 1 kg)
Gunilla

Insaltning av kött
Ur Oraklet eller fråga mig så svarar jag. Palmqvists förlag stockholm1899

Artikelnr
2422
saltköttslake
22/3 liter vatten
630 gm salt
20 gm salpeter
Koka tillsammans och när det kallnat slås det över köttet

Två beskrivningar ur: Hur jag lagar mat, av Thora Holm 8:e upplagan Lindqvists förlag Stockholm 1941
Första receptet
1 liter vatten
2 hg salt
½ hg farinsocker
½ tsk salpeter

Andra receptet
20 liter vatten
5¼ kg salt
3 hg socker(kan minskas och det som dras ifrån ersätts med lika mycket salt)
100 gram salpeter

till ingnidning
2,2 kg salt och 25 gram salpeter blandas väl

Förbered inläggningskärlet (träkärl) genom att skura det väl lägga en enrisruska i botten och slå på rikligt med kokande vatten. Låt stå över natten och töm kärlet, strö salt på kärlets väggar det ska fastna lätt när de är fuktiga

30 kg putsat fläsk i lämpliga stycken. ( Svin och nöt kan blandas i samma kärl men fårkött skall läggas för sig.) Gnid in köttet med saltblandningen placera så att olika sorter ligger i varv, för att underlätta att kunna fiska upp variationer till mat utan att behöva gräva runt. Slå lagen över och se till att det täcker väl. Kärlet skall stå svalt och luftigt.
Andersson Gunilla

Inläggav Lasse C » 7 juli 2004, 11:02

En större, gärna vid&grund, oglaserad kruka med lock borde vara bra. Antingen står den i ett fat med vatten, eller så häller du vatten i den. Vattnet ger kyleffekt när det dunstar. I krukan kan du ha mindre, glaserade byttor med lock. Borde funka!

Om du bara kan täta igen hålet i botten på ett bra sätt borde diverse blomkrukor kunna funka som yttre "kylkruka".
Lasse C

Inläggav Ranen » 7 juli 2004, 15:10

Nu vet inte jag hur ditt läger kommer att se ut men ibland när vi varit iväg i viking och velat ha lite kyligare saker så har vi tagit en höbal och fuktat denna med vatten.
Eftersom en höbal är relativt stor så kan man dölja ganska stora saker i mitten på den, till och med ett mjölkpaket. Principen är ju den samma som den afrikanska och det funkar faktiskt otroligt bra.
Nu vet jag ju inte om du är höallergiker, då kan du ju strunta i mitt lilla inlägg...[:)]
Ranen

Inläggav Rizzo » 8 juli 2004, 08:18

Tänk sen på att insaltat kött måste laka ur dygnsvis innan det kan användas till föda... :)

Har någon provat att grava kött? Inte någon salt/socker gravning utan gräva ner biten i jorden? Finns det något trick att göra det masksäkert?
Rizzo

Återgå till Bostäder och husgeråd