Jag har en fråga rörande material. Frågan är egentligen vad vanligt folk hade råd med, och den har gett mig mycket huvudbry. Det som vållar mig störst problem är keramiken, men även trä. Hur långt upp i klasserna hade man trä? Var det något som även finare folk, som var hyfsat förmögna, kunde ha? Till vardags i alla fall? Och kermik. Det som vållar mig mest huvudbry är att jag någonstans hört att i motsats till glas kunde de flesta få ihop pengar till att skaffa sig keramik, även de som inte var särskiljt priviligierade vad det gäller bönder. Samtidigt har jag fått uppfattningen att keramik också kunde vara en synnerligen exlusiv, importerad, vara. Är det då inhemsk keramik som åsyftas (eller är det helt enkelt så att det var en engelsk sida, och samma inte kan appliceras på det medeltida Norden)? Frågan skulle kunna sammanfattas som hur spridda de olika materialen var över samhällsskikten. (Jag bör kanske tillägga att hela medeltiden är intressant, och att förändringar över tiden är särskiljt intressanta)
Dessutom har jag en delfråga här, hur vanligt var det med kermikskålar och också diskar (om det nu ens fanns lerdiskar...)? Jag har för mig att heliga Birgitta har sagt något som involverar lerdiskar, men de verkar inte finnas överdrivet många i fynden (vilket skulle vara förvånande om de nu var vanliga). Silver och tenn har jag redan utgått ifrån att det nästan uteslutande är personer som ekonomiskt har det mycket gott ställt som har råd med. Detta har jag också utgått ifrån gäller glas.
Jag är i det här fallet ytterligt tacksam för svar, den här frågan har försföljt mig ett bra tag nu. Med vänliga hälsningar Rickard