[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Smide och allt som det innebär...

Smide och allt som det innebär...

Detta forum är till för diskussion om tillbehör, husgeråd, köksutrustning, tält, sängar och annat som inte hör till kläder och dräkt.

Smide och allt som det innebär...

Inläggav Rabies » 8 maj 2005, 22:26

Hej, jag håller på med lite smide på fritiden då jag råkar ha tillgång till en gammal smedja...

MEN! Jag är en total nybörjare... Jag kan lyckas smida fram lite bältes ringar och småsaker men jag vet inte ens vilket material man ska använda eller var man får tag på det...

Jag har använt vad min plåtslagarfar kallar för "skitjärn" alltså sämsta möjliga... Det går inte att smida några avsmalnande saker i det inte... det bara spricker!

Därför undrar jag nu om någon på forumet kan ge mig lite tips på vilket material som är lämpligt och till vad det är lämpligt...
Hur man linnoljebräner osv...
Rabies

Inläggav SCB » 9 maj 2005, 07:40

Köp vanligt 1312 på järnaffären (eller något företag som enbart handlar med stål, de brukar vara billigare)
Det är billigt och lätt att arbeta med, och det gör inget om du råkar smida lite för kallt eller för varmt. (lätt hänt när man är nybörjare.)

Linoljebränning kan man göra på många olika sätt. Stryk på lite linolja på prylen och värm den tills oljan börjar ryka så tar du ut den ut ässjan och stryker på mer linolja med en tygtrasa. Upprepa tills du är nöjd.
Temperaturen är ganska viktig, för kallt så blir det bara en brun kletig beläggning och om det är för varmt så bränns oljan bort.
SCB

Inläggav Uffe » 9 maj 2005, 07:57

Hej!

Gratulerar till smedjan, det var ju ingen dum början på smideskarriären.

"Skitjärn" - vad är det, tro? Att ett ämne spricker när man smider det är vanligt om man smider kolstål vid för låg temperatur. Du kanske har kört med en bit från en gammal bilfjäder eller så?

Annars är dagens vanliga "blötjärn" som en del kallar det något som heter 1312, och det är inte härdbart och har en kolhalt under 0.35% eller så. Det kan dock variera en del har jag märkt eftersom en del återvunnet material ofta ingår. Men att smida detta, som väl är baskvaliten på järn, går utmärkt förutsatt att man håller koll på ämnets färg och därmed temperatur. Ett gammalt talesätt är "djävulen tar en kallsmed i veckan" eller något åt det hållet, och ett annat välkänt är att smida medans järnet är varmt. Gör man det så undviks sprickor.

Nu vet jag inte var du bor, men jag köper mitt järn på Söderströms i Nacka - fungerar precis som en brädgård fast för järn.

Lite tips i övrigt kan du hitta på smidesforumet www.antracit.se och lite smått och gott finns också på min hemsida, www.uffes-smedja.nu inklusive linoljebränning.

Hälsningar Uffe
Uffe

Inläggav Rabies » 9 maj 2005, 09:51

Tack för svaren.

Jo, blötjärn är det nog jag har fått tag på.

Jo smida medans järnet är varmt ja... det är också ett problem, jag har inte tillgång till stenkol än så jag har hittils smidit med endast trä som bränsle och det går åt en j***a massa trä för att smida något men det skulle lösa sig senare.

Men jag har lovat en kompis att försöka mig på att göra en enkel krumkniv och då undrar jag vad för material man behöver för att göra ett eggverktyg? Kolstål har jag hört nånstans, stämmer det eller?

//Charlie som ser det hela med nytt ljus nu
Rabies

Inläggav Edvin » 9 maj 2005, 11:54

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Rabies</i>

Tack för svaren.

Jo, blötjärn är det nog jag har fått tag på.

Jo smida medans järnet är varmt ja... det är också ett problem, jag har inte tillgång till stenkol än så jag har hittils smidit med endast trä som bränsle och det går åt en j***a massa trä för att smida något men det skulle lösa sig senare.

Men jag har lovat en kompis att försöka mig på att göra en enkel krumkniv och då undrar jag vad för material man behöver för att göra ett eggverktyg? Kolstål har jag hört nånstans, stämmer det eller?

//Charlie som ser det hela med nytt ljus nu
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

[url="http://www.klockaretorpet.com/forge.htm"]Klockaretorpet[/url] och [url="http://www.alternativ.nu/handbok/hantverk/metallarbete.html"]Handbok för vardagsekologi[/url] har en enkel beskrivning hur man smider en täljkniv av stålkvalité 1770. Kan ju vara kul att börja med ett lite enklare projekt. Alternativ.nu har dessutom mycket matnyttigt om smide, verktyg, material och tillvägagångsätt på sin sida. Rekommenderas!

BildBild
BildBild
Edvin

Inläggav Anders Lindkvist » 9 maj 2005, 13:14

Kul att du valt världens roligaste hantverk, med världens trevligaste material!

Menar du att du har använt trä eller träkol? Träkol funkar ju men tar snabbt slut om du inte får tag på träkol av hög kvalité (alltså inte den du köper på macken). Annars rekommenderar jag koks och inte stenkol. Det är bra mycket trevligare än stenkol.

Precis som Edvin säger så är det inte så svårt att smida en kniv, men räkna inte med att det blir bra från början. Var nogrann i härdningsprocessen. Men det är inte riktigt så enkelt som beskrivningen säger den första nämner inte normaliseringsprocessen som är ytters viktigt för att få en kniv av jämn kvalité. Du måste göra detta vilket innebär att du hettar upp din färdigsmidda(formässigt färdiga) kniv till härdtemperatur och låter den svalna lungt och kontrollerat tex i aska. Genom normaliseringen återhämtar sig materialet efter smidet. Spänningarna försvinner och kornstorleken återställs. Efter detta moment är kniven redo för att härdas.

Sen är det så att olika sorters stål kräver olika härdningstemperaturer. 1770 är dock ett bra stål att smida knivar av, lätt att härda också....

Lycka till/
Anders
Anders Lindkvist

Inläggav SCB » 9 maj 2005, 14:04

Jag håller med om att 1770 är ett väldigt bra knivstål för nybörjare, lätt att smida, lätt att värmebehandla och det tål att misshandlas en hel del.
Gamla sparkmedar brukar <i><font color="purple">oftast</font id="purple"></i> vara av just 1770 så gå ut och slakta ett par sparkar så har du gott om material att experimentera med.
SCB

Inläggav Rabies » 9 maj 2005, 15:49

Nej Anders inte träkol utan vanligt trä (pinnar)

Nej jag har inte räknat med någon kvalitet alls utan bara smida och se hur det blir...

Jo det där med sparkmedarna har jag hört nån annanstans ifrån åxå men jag har inte hittat några sparkar så det är bara att leta vidare...
Men hur är det med fjäderstål? Jag hittade en ganska rejäl bit härom dagen...

Just det: huggmejsel du kan göra en själv stod det på sidan... I vad då? Material? Jag antar att det är nåt härdbart material som den ska tillverkas i, men för säkerhets skull så frågar jag... Har redan slagit sönder vad jag trodde var en huggmejsel men det verkar som om det var något annat...

Nu ska det smidas!!!
Rabies

Inläggav SCB » 9 maj 2005, 19:07

Att elda med ved går men är inte speciellt effektivt, som du kanske redan har märkt. [;)]

Fjärderstål är ett ganska luddigt begrepp som omfattar hundratals olika stålsorter med olika egenskaper. Det är svårt att säga vad din "rejäla bit" innehåller och hur den vill normas/härdas/anlöpas. Om du inte har tillgång till en spektrometer så är det bara "trial and error" metoden som gäller.. Och sådant tar tid!

Men jag tycker att du skall fortsätta att "bara smida och se hur det blir"
Det är en jättebra inställning som man lär sig mycket på. Håll dig till enkla saker av vanligt 1312 till att börja med, när du börjar behärska tekniken så kan du börja experimentera lite med andra stålsorter.

Huvudsaken är ju att man har kul! [:D]
SCB

Inläggav Anders Lindkvist » 11 maj 2005, 18:57

Håller med föregående talare, börja med att smida vanliga saker tills du känner att du har lite mer koll på hantverket. Sen borde du köpa en bok som tex järnsmidesboken av Lars Enander som är bra för nybörjare.

Sen är det väl bara o skaffa träkol åtminstone, det är inte så konstigt att det spricker eftersom du inte får upp tillräcklig värme.

Sen det där med sparkmedar så föresöår jag att du låter sparkarna vara ifred och köper 1770 vanligt eller köper bilfjädrar. Det är värt pengarna instället för att misshandla åkdon. Spara gamla utslitna filar, de går att smida knivar av tex.

Angående mejslar så har jag två förslag som en nybörjare lätt fixar:
1. Köp mejslar på loppis eller i järnhandeln. De är förmodligen de bästa och det är bara att slipa upp dem när de blir slöa. Huggmejsel på skaft går att köpa på vissa ÖB, de är riktiga kap av bästa kvalite, de brukar bara röda eller gröna.
2. SMide en mejsel i borstål. Det kan du härda själv och håller ganska bra. Spett och grävskopetänder brukar vara i det materialet. Du härdar det enkelt genom att hetta upp det till ljusrött mot gult och slänger ner det i vatten. Klart! Sen är det bara att härda om ifall härdningen skulle försvinna. Går att köpa på stång i lämpliga dimensioner av metallförsäljare.

Lycka till/
Anders
Anders Lindkvist

Återgå till Bostäder och husgeråd