Nu ska vi in på vår gemensamma historia, så se hit alla ni kunniga.
Har tagit två bilder på en bessman(?) vilken jag inhandlat på auktion/Åland.
Inte för att jag har så mycket som måste vägas, utan snarare för magin och skönhetens skull.
Den är magisk i mina ögon. Den försöker att tala till mig men jag förstår inte ”språket”, kan bara fantisera och det kan jag det…
Skönheten är handsmidd rakt igenom av en uppenbarligen skicklig smed.
I mina ögon formligen skriker den vikingatid eller medeltid, möjligtvis och tråkigast nationalromantisk tid. Är det någon av er som sitter på svaren eller har goda funderingar å förslag? Tittar vi närmare på ”henne”, har hon 3 krokar varav en riktigt(?) utsmidd krok. Vad jag menar är att den är perfekt utformad för sin uppgift. De andra två är ju en aning opraktiska som krokar, titta på formen!
Jag må vara skadad i huvet men nog fasen ser det ut att vara stiliserade vikingaskepp, någon god krok eller upphängningsform har de i alla fall inte.
Se på dess rundning likt skeppets, se på ”stävutsmyckningen” i ”fören”, Nåå?
Vad tycker du att de liknar eller vet du varför de har denna besynnerliga krokform?
Har du sett någon liknande och i så fall var?
Tittar vi på bakdelen av bessmannen ser jag klart och tydligt två ”hedniska” symboler, nämligen solen och månen. Bägge symbolerna har någon sorts gulmetall i sig.
Fantasin min skenar, kan det vara guld eller är det bara mässing?
Mässing borde väl rimligen ha ärjat eller?
Ska sticka till Ädelsmedjan och ta ett prov för analys av gulmetallen, Kaj är en fena på sånt vet jag.
Vanliga bessman har jag själv använt å vägt gäddor med men denna ser inte ut att vara gjord för att väga olika vikter på det enkla sättet, denna ser mer ut att ha varit ”fast” stationerad med en jämförelsevikt eller nått?
Någon som vet eller någon som vet någon som vet?
Vacker är hon i alla avseende, i alla fall!
2 bilder har jag på Ålandstidningens blogg.
Bloggens namn är runristare och i blogginlägg nr #99 finns bilderna.
http://blogg.alandstidningen.ax/runristare/
Runristaren
www.runristare.ax