Bessman!

Detta forum är till för diskussion om tillbehör, husgeråd, köksutrustning, tält, sängar och annat som inte hör till kläder och dräkt.

Bessman!

Inläggav Runristaren » 3 juli 2007, 09:26

Nu ska vi in på vår gemensamma historia, så se hit alla ni kunniga.
Har tagit två bilder på en bessman(?) vilken jag inhandlat på auktion/Åland.
Inte för att jag har så mycket som måste vägas, utan snarare för magin och skönhetens skull.
Den är magisk i mina ögon. Den försöker att tala till mig men jag förstår inte ”språket”, kan bara fantisera och det kan jag det…
Skönheten är handsmidd rakt igenom av en uppenbarligen skicklig smed.
I mina ögon formligen skriker den vikingatid eller medeltid, möjligtvis och tråkigast nationalromantisk tid. Är det någon av er som sitter på svaren eller har goda funderingar å förslag? Tittar vi närmare på ”henne”, har hon 3 krokar varav en riktigt(?) utsmidd krok. Vad jag menar är att den är perfekt utformad för sin uppgift. De andra två är ju en aning opraktiska som krokar, titta på formen!
Jag må vara skadad i huvet men nog fasen ser det ut att vara stiliserade vikingaskepp, någon god krok eller upphängningsform har de i alla fall inte.
Se på dess rundning likt skeppets, se på ”stävutsmyckningen” i ”fören”, Nåå?
Vad tycker du att de liknar eller vet du varför de har denna besynnerliga krokform?
Har du sett någon liknande och i så fall var?
Tittar vi på bakdelen av bessmannen ser jag klart och tydligt två ”hedniska” symboler, nämligen solen och månen. Bägge symbolerna har någon sorts gulmetall i sig.
Fantasin min skenar, kan det vara guld eller är det bara mässing?
Mässing borde väl rimligen ha ärjat eller?
Ska sticka till Ädelsmedjan och ta ett prov för analys av gulmetallen, Kaj är en fena på sånt vet jag.
Vanliga bessman har jag själv använt å vägt gäddor med men denna ser inte ut att vara gjord för att väga olika vikter på det enkla sättet, denna ser mer ut att ha varit ”fast” stationerad med en jämförelsevikt eller nått?
Någon som vet eller någon som vet någon som vet?
Vacker är hon i alla avseende, i alla fall!

2 bilder har jag på Ålandstidningens blogg.
Bloggens namn är runristare och i blogginlägg nr #99 finns bilderna.
http://blogg.alandstidningen.ax/runristare/

Runristaren
www.runristare.ax
Runristaren

Inläggav Fågelblå » 3 juli 2007, 11:16

Vad är en bessman? Det är tämligen ngt som förekommit "före min tid" och jag har aldrig sett en sådan användas eller hört talas om tidigare....
Fågelblå

Inläggav Runristaren » 3 juli 2007, 13:10

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Fågelblå</i>

Vad är en bessman? Det är tämligen ngt som förekommit "före min tid" och jag har aldrig sett en sådan användas eller hört talas om tidigare....
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det är det lokala(Åland) namnet på en fiskvåg.
Utformad i vanliga fall som en graderad stång med en fast vikt i ena änden och en krok i den andra. På stången sitter ett justerbart handtag som du håller i.
har du sett eller använt ett sådant?

Runristaren
www.runristare.ax
Runristaren

Inläggav Varg » 3 juli 2007, 13:11

Man kan alltid googla, men lite kort kan jag säga att en bessman är en våg. Det är en vikt i ena änden och ofta en krok i den andra på en pinne (ofta av stål/järn). Man håller i handtaget så att stången balanseras och hänger i handtaget. När man sedan hänger tex en fisk i kroken så kommer hävstången att tippa över åt det hållet. Man justerar sedan handtaget så att hävstången åter är i våg och inte tippar över åt ena eller andra hållet. Man mäter sedan från skalan på hävstången hur mycket fisken väger. Bessman var väldigt vanligt förr i tiden och jag vet att de används än i dag inom fiske. Även om många bessman fått ge efter för de enklare vågarna med en fjäder istället. Mycket praktiskt liten historia.

Den här modellen (http://images.tradera.com/207/48555207_1.jpg) verkar ha en justerbar krok istället för att justera handtaget. Principen är dock densamma.

Den här (http://images.tradera.com/099/49608099_1.jpg) är nog lite mer klassisk.

Principen med bessman gör också att man kan skala den uppåt eller neråt och väga mycket stora vikter såväl som mycket små.

Runristarn: Jag tycker den ser äldre ut än 1800-tal. Konstruktionen för mig är främmande då jag bara sett de klassiska 1800-tals bessmans som cirkulerar mer eller mindre fritt. Det guldiga kan vara guldplätterat brons. Det ser inte helt guldigt ut, men det är svårt att säga på bild. Bla mjukhet osv måste avgöras, men att testa det är nog det bästa.

Martin Varg Zetterman
Varg

Inläggav Runristaren » 3 juli 2007, 13:27

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Varg</i>
Runristarn: Jag tycker den ser äldre ut än 1800-tal. Konstruktionen för mig är främmande då jag bara sett de klassiska 1800-tals bessmans som cirkulerar mer eller mindre fritt. Det guldiga kan vara guldplätterat brons. Det ser inte helt guldigt ut, men det är svårt att säga på bild. Bla mjukhet osv måste avgöras, men att testa det är nog det bästa.

Martin Varg Zetterman
Kul att höra!
Vad har brons för smältpunkt kontra järn?
"solen" rör sig om i mina ögon ett avancerat smide med många små bitar som bör ha gjorts vid hög temperatur.
"Gulbitarna" sitter fast utan glipor och har perfekt passform.
Joo, jag ska åka å testa den med sån där kungsvattenmetod om nu inte guldsmeden talar om något annat.

Runristaren
www.runristare.ax
Runristaren

Inläggav Olov » 3 juli 2007, 23:21

Brons: c:a 900 grader. Järn: c:a 1540 grader.
Olov

Inläggav Varg » 4 juli 2007, 09:45

Å andra sidan kan man revidera sin uppfattning något...: )
Jag kom på att du sa att den köpts på Åland. Åland är ju ett skumt ställe (väldigt fin natur!) men det skulle kunna vara det som gör den något annorlunda formen. Så det är nog rätt stor risk att den är 1800-tal ändå. Jag har tittat mer på den och den känns mer nationalromantisk.

Men ta den till en antikhandlare, vettja.

MVZ
Varg

Inläggav Ingemar » 4 juli 2007, 11:01

ÅÅÅÅ vad vackert! Tar några timmar att bara titta och beundr
a ett sådant föremål. visst är det ett bessman. Nu vill jag bara luta mig bakåt och beundra! sedan ska jag börja fundera på ålder och annat.Ett fynd har du gjort!Runristare
Ingemar

Inläggav Raymund » 4 juli 2007, 11:31

På Armour Archive diskuteras ämnet precis, kolla in:
http://forums.armourarchive.org/phpBB2/ ... p?t=75221&

/R
Raymund

Inläggav Runristaren » 4 juli 2007, 15:38

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Varg</i>

Å andra sidan kan man revidera sin uppfattning något...: )
Jag kom på att du sa att den köpts på Åland. Åland är ju ett skumt ställe (väldigt fin natur!) men det skulle kunna vara det som gör den något annorlunda formen. Så det är nog rätt stor risk att den är 1800-tal ändå. Jag har tittat mer på den och den känns mer nationalromantisk.
...Hehe, jaa det ska gudarna veta, jag bor ju här!
Visst kan du tänka i dessa banor men det går även att vända det tvärtom. Åland är ju en liten ö med säregna, envisa och...människor.
Detta kan göra att gammalt hålles högt och värderat. ända in på 1700-talet fanns fortfarande en offerpåle vid färjsundet för överfarten av det lilla sundet. bara hästfärden med vagn nerför den BRANTA backen måste ha varit himmelskt...
Enligt hörsägen skall denna våg(?) ha befunnit sig på en storgård i Saltvik men anor från vikingatid. Om den nu är tillverkad där eller någon annan stans är öppet. Den känns bara lite för överarbetad för att tillverkats på det magra och fattiga åländska 1800-talet, då ryssen härjat ett tag å stor del av befolkningen flytt undan kriget och de nya härskarnas nycker!

Nå fortsätter väl mitt sökande efter sanningen!

Runristaren
www.runristare.ax
Runristaren

Inläggav Runristaren » 4 juli 2007, 15:43

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ingemar</i>

ÅÅÅÅ vad vackert! Tar några timmar att bara titta och beundr
a ett sådant föremål. visst är det ett bessman. Nu vill jag bara luta mig bakåt och beundra! sedan ska jag börja fundera på ålder och annat.Ett fynd har du gjort!Runristare
Jaa, delar din åsikt om dess utseende.
Kan försäkra dig om att hon är vackrare i verkligheten och framförallt skön att ta på!
På dess "stång" finns fler viktskalor angivna men utan bokstäver eller siffror, endast skåror och små punkter.

Runristaren
www.runristare.ax
Runristaren

Inläggav Runristaren » 4 juli 2007, 16:14

Sitter och tittar på hennes funktion.
Hur jag än vrider och vänder på henne så anser jag att hon bara ska hänga på ett sätt nämligen med den ensamma kroken uppåt.
Annars fungerar inte de två ryttarna eller "gubbarna" som de bägge "båtkrokarna" är utrustade med.
Detta innebär att en oergonomisk "båtkrok" ska bära all vikt, emedans den "riktiga" kroken ska belastas(?), besynnerligt?
Kan bara konstatera att hennes utseende varit ytterst viktig vilket även krävt "offer" av krokarnas funktion, visst fungerar de, men det ser lite besynnerligt ut när de hängs upp.
Helt klart är att detta inte är någon enkel(?) åländsk fiskare eller bondes viktredskap.
Detta stora arbete med att smycka henne gör att detta inte ser ut som ett "svenssonsredskap".
Kan man tänka sig att det kunde finnas någon koppling mellan vågen(?) och det kungliga Kastellholms slott på Åland.
Hon är ju utsmyckad för en kung, så att säga!

Runristaren
www.runristare.ax
Runristaren

Återgå till Bostäder och husgeråd