Elfenben

Detta forum är till för diskussion om tillbehör, husgeråd, köksutrustning, tält, sängar och annat som inte hör till kläder och dräkt.

Elfenben

Inläggav Frej » 25 november 2007, 10:45

Jag har en liten undran. I somras plockade pappa och jag isär ett gammalt piano och tog då vara på elfenbensskivorna från tangenterna. Han menar på att det är helt ok att använda eftersom pianot tillverkades långt innan förbudet trädde i kraft och jag förstår vad han menar, men jag måste erkänna att det ändå tar emot lite grann. Jag vet inte om det är jag som är överkänslig, men på något sätt tycker jag inte att man skall uppmuntra användandet av elfenben oavsett när det togs. Samtidigt skulle jag gladeligen använda mammutbetar om jag hade råd [:)] och det är ju rätt värdelöst att ha fint elfenben liggandes utan att använda det.
Jag tänkte bara höra vad folk har för tankar om det hela, rättsligt finns det inga hinder utan det är ju en rent känslomässig grej.
Frej

Inläggav Långe » 25 november 2007, 22:21

Jag har för mig att jag någonstans läst att föremål gjorda av bla elfenben som är tillverkade innan 1972 får lov att säljas/användas. Men jag tror att man måste ha något papper på när de är tillverkade. Personligen har jag inget emot återanvändning och är helt för det. Däremot skulle jag aldrig uppmuntra till handel eller användandet av nya elfenben. Det finns massor av andra lämpliga material som är bättre för elefanterna... Problemet är väl att så länge det finns någon som köper eller vill använda elfenben så kommer det finnas folk som dödar elefanter.
Långe

Inläggav Mylla » 13 december 2007, 17:40

Dessutom känns det väl bättre att återvinna ett sådant dyrbart (på mer än ett sätt) än att bara kasta bort det?
Mylla

Inläggav Frej » 13 december 2007, 20:43

Jo det är väl lite det jag tycker. Men man vill inte direkt uppmuntra användandet. I och för sig är nog folk i vanliga fall såpass vettiga att de vet att det är fel.
Frej

Inläggav Lillith » 13 december 2007, 23:46

Om någon frågar om det är äkta elfenben kan du ju alltid svara "ja, vi bärgade det från ett gammalt piano" eller liknande. Då blir det ju ganska omedelbart tydligt varifrån det kommer och borde ju knappast uppmuntra någon att gå ut och jaga elefanter. Snarare då kanske tipsa någon som råkar känna till ett gammalt piano (eller något annat där elfenben förekommer) att ta vara på det.
Lillith

Inläggav Anders Lindkvist » 14 december 2007, 10:14

Får man se några spännande kreationer när något blir klart? Vad satsas på? knivskaft? Spelpjäser?
Anders Lindkvist

Inläggav Frej » 14 december 2007, 12:22

Haha, nä spelpjäser blir det nog inte, plattorna är bara en millimeter tjocka. Knivskaft är väl det jag har tänkt på i första hand men det vore samtidigt kul att prova på att göra något litet skrin eller liknande med inlägg i elfenben. Om ni har något exempel på någon sådan grej får ni gärna tipsa. Medeltida eller järnålder alltså, exakt ålder spelar mindre roll.
Frej

Inläggav Frej » 14 december 2007, 14:18

Eller nej förresten, det där med skrin var kanske lite väl ambitiöst. Det har jag nog inte möjlighet att tillverka i nuläget. Det bör ju vara någon typ av metallkonstruktion.
Men något litet smycke eller annan prydnadsgrej. Det finns kanske något mlitärorienterat användningsområde också men jag har svårt att se vad det skulle vara.
Frej

Återgå till Bostäder och husgeråd