Tält

Detta forum är till för diskussion om tillbehör, husgeråd, köksutrustning, tält, sängar och annat som inte hör till kläder och dräkt.

Tält

Inläggav Arild Krake » 21 januari 2003, 21:31

Jag funderar på att sy mig en linnepaviliong. Denna vill jag sy för hand. Jag har fått för mig att man då bör använda samma teknik som används till segelsömnad. Nu undrar jag om någon skulle kunna hjälpa mig att få tag på information om detta. Om det är någon som tror att man bör använda en annan teknik så blir jag glad för den informationen också.

Det vore även trevligt att få reda på var man kan få tag på bra tätvävt linnetyg.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Raymund » 21 januari 2003, 22:04

Vi har beställt tälttyg från en en firma som heter Pacotec AB, som hade ett <i>underbart</i>, <b>tjockt</b>, tättvävt, ofärgat linnetyg som fanns både färdigimpregnerat och oimpregnerat. Det är dock en grossistfirma så man måste handla genom en förening/ett företag och på hela rullar (runt 50 m). Ring för tygprov och mer info.
Adress och telefonnummer enligt gula sidorna:
Pacotec AB
Box 7041, 250 07 HELSINGBORG
042-25 60 60

/R
Raymund

Inläggav Ny Björn » 22 januari 2003, 02:38

Hmm några bittra varningens ord:

-om det är den linneduk jag tror att det är, Rani har ett tält i den, så bör det vara bra att veta att den tenderar att krympa när den utsätts för väder och vind.
Det är i och för sig bara bra ur täthetssynpunkt, men det är mindre trevligt om man har en färdig, fast stomme till åbäket (A-ram av Osebergstyp i vårt fall) - då får man nämligen endera kassera ställningen eller modifiera den (iiinte snyggt alls, över huvud taget trist...) för att få på tältet [xx(].

Det torde gå att exponera/krympa duken <i>innan</i> man syr tältet - vi får pröva det nästa gång tror jag...[V]

Hälsar

/N B
Ny Björn

Inläggav Lena » 22 januari 2003, 06:41

Jag tvättade mitt Pacotekstyg först, och upptäckte att det krympte ca 18 procent!! Som tur var hade jag så att det räckte.

Jag har hört att även om man tvättar det, så håller impregneringen. Nu har jag bara använt tältet en gång, och det var under en regnfri medeltidsvecka, så jag kan inte garantera vattentätheten (men hoppas innerligt att det stämmer).

Lycka till med tältsyendet!

Lena
Lena

Inläggav cizzi » 22 januari 2003, 09:35

Detta berör inte medeltida paviljonger och egentligen inte heller tältdukstyg, men jag ville ändå utfärda en varning.

Vi (Skillingetuna) har ett A-tält gjort enligt instruktioner på Fotevikens hemsida. Till att börja med är det så idiotiskt konstruerat att man måste riva halva tältet för att fälla upp ena långsidan (t ex vid marknadsförsäljning), eftersom man måste knyta fast tältduken i "A:ets ben" (hmm ... svårt att förklara), och sedan knyta loss den igen när man ska fälla upp tältet. Ett förbenat knytande och fixande för något som skulle vara enkelt. [:(!]På nästa tält kommer det definitivt modifieras!

Dessutom blir det så att, eftersom tältduken ligger utanpå ställningen (vilket iofs är väldigt bra ur stadighetssynpunkt bl a), det blir en öppning i bägge ändarna av takåsen invid drakhuvudena där det regnar in. Då tackar man gudarna för att man tagit med sig en massa linnehanddukar som man kan täta med! [:D]

Kan inflika, eftersom diskussionen ändå rörde sig om tältduk, att vi har ett väldigt bra bomullstyg som absolut kan passera som linne, är vattentätt, vindtätt och väldigt hållbart till tältduk. Vårt tält var ett av få som inte blåste sönder eller blev genomblött i Foteviken på vikingaveckan 2002. Visst är det roligt att ha helt autentiska material i sin utrustning, men ibland får äktheten stryka på foten för mundäna bekvämligheter, såsom vikt och pris![:p]
cizzi

Inläggav Todd » 22 januari 2003, 09:40

Är man för lat för att sy sitt tält så kan man beställa ett från Past tents, vilka är den ledande tält aktoriteten inom living history svängen.

Kika på deras hemsida: http://www.past-tents.demon.co.uk/

Jag har sett ett antal av deras kreationer och de är historiskt korrekta, samt väldigt väder tåliga. Om man räknar på utgifterna och arbetet med att sy en korrekt medeltida paviljong så blir deras pris väldigt attraktivt, (givetvis handsyr de inte).

Deras medeltida paviljonger har den sk. "ekerhjuls" uppsättningen i konen, vilken kan vara väldigt svår för lekmannen att konstruera.

Mvh Todd
Todd

Inläggav Eva Andersson » 22 januari 2003, 09:49

Ekerhjuls-konstruktionen är inte så väldigt svår faktiskt, även jag som inte gjort något i trä sedan 1980 (sexans träslöjd) fixade min, med hjälp av följande hemsida: http://home.adelphi.edu/~sbloch/sca/ten ... t.article/

Eva
Eva Andersson

Inläggav olafR » 22 januari 2003, 09:59

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Raymund</i>

Vi har beställt tälttyg från en en firma som heter Pacotec AB, som hade ett <i>underbart</i>, <b>tjockt</b>, tättvävt, ofärgat linnetyg som fanns både färdigimpregnerat och oimpregnerat. Det är dock en grossistfirma så man måste handla genom en förening/ett företag och på hela rullar (runt 50 m).<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Vad kostar en 50m rulle? Och hur brett är tyget?
Funderar på att sy en 1400-tals pavve.
olafR

Inläggav Admin » 22 januari 2003, 10:29

Många som syr tält pratar om impregnering. Är det någon som har referenser på medeltida eller vikingatida impregnering av tältduk?

Frågan är också om det egentligen behövs. Company of St George har nyligen låtit sy upp ett flertal tält i linneväv som inte har impregnerats. Vid slagregn blev det helt klart blött inuti - men man får inte glömma att medeltida tält i regel hade innertält, ibland i flera lager, vilket effektivt hade motverkat att det regnade in.

Andra intressanta material är t ex fustian; bomullen i inslaget har en tendens att svälla när det blir blött och det släpper inte gärna igenom vatten.

/Henrik Summanen
Admin

Inläggav cizzi » 22 januari 2003, 10:40

Beroende på material, vävteknik etc är det ju också så att regnvattnet rinner (tack vare naturlagarna) ned längs duken (i princip "inuti" tyget) och ner på marken om duken är någorlunda spänd och ingenting ligger emot den på insidan och på det viset "styr" in vattnet. Vår tältduk är helt klart fuktig rakt igenom, men det rinner längs med tyget ner och bort på utsidan (eftersom duken ligger utanpå ramen - kan tänka mig motsatt effekt om det vill sig illa! [:(])
cizzi

Inläggav Ny Björn » 22 januari 2003, 11:17

A-ramstält kan milt sagt vara ett Hvt ja, speciellt i blåst. De vikingatida baseras dessutom uteslutande på 2 1/2 fynd; 2 stommar från Osebergsgraven och 1 fragmentarisk från Gokstadsgraven. Hade de varit mer "levande" och varit baserade på ett sådant tunnt "genmaterial" så hade de utan tvekan dregglat och spelat banjo...[;)]

-Ett stort problem med de "bygg-ditt-eget-vikingatält"-instruktioner som ligger ute på nätet är att i det närmaste samtliga visar fel konstruktion på tälten, något som högst menligt påverkar stabiliteten - tälten blir "vingliga" och vridmoment med stor förödelse som följd uppstår lätt(de som genomlevt några sydliga kulingar i Fotevikens vindtunnel vet vad jag talar om). Det är ganska trist att se folks möda och slit gå i stycken bara för att de som instruerat gjort fel!
-Den "magiska" lösningen är att kika på orginalen. De är gjorda i ask - inte i sekunda gran (tänk pilbåge...) - och nock-åsen är ca 0,5 m kortare än de båda vid marknivå. Det gör att kortsidornas trianglar lutar <i>innåt</i> vilket ökar stabiliteten högst avsevärt. I profil ser alltså tälten ut ungefär så här:

<center> /------\
<u> /_______ \</u></center>

-Kika runt på diverse tillställningar och se om ni ser några sådana A-ramstält. Det är inte särdeles troligt.

Gnäller

/N B
(-och joodå, Ranis alla tält är också felbyggda, därför syr jag en Geteld i vinter...)
Ny Björn

Inläggav Arild Krake » 22 januari 2003, 12:26

[quote]<i>Originally posted by Todd</i>

Är man för lat för att sy sitt tält så kan man beställa ett från Past tents, vilka är den ledande tält aktoriteten inom living history svängen.
(givetvis handsyr de inte).

Jag har för mig att när jag senast såg ett av deras tält så hade de synliga zick zack sömmar.

En bra sida för tältkonstruktion är http://www.greydragon.org/pavilions/index.html
så länge man undviker deras variant av tältspik, som ser för gräslig ut.

Jag är ute efter ett tätvävt linnetyg som inte är lika tjockt/tungt som det från pacotec.

Pacotecs tyg har även en förkärlek att börja få rödmögel över sig när det ligger mot någonting.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Eva Andersson » 22 januari 2003, 12:26

Angående fustian så undrar jag var du Henrik har fått tag i det, då det såvitt jag vet är extremt ovanligt med linnevarp och bomullsinslag på marknaden. Efter vad jag har förstått så kräver det att man specialbeställer det handvävt. Det motsatta är däremot vanligt.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Halvor » 22 januari 2003, 12:34

I tillegg til at fustian (gm.no. "Fustani") dvs. lin/bomullsblanding ikke er spesielt historisk på disse breddegrader. Så vidt jeg vet er den förste bomullen funnet i Sverige fra ca. 1350 og det var et alterklede.

Det sies å ha värt vanlig til rustninger, men uttrykket fustian skal visst også betegne andre stoffer, som f.eks. lin/ullblanding.

Halvor (bomullsfiende)
Halvor

Inläggav Admin » 22 januari 2003, 12:34

Jag har inte fått tag i fustian, skrev jag det? [:)]

Men jag tror inte att det för ändamålet spelar någon större roll om det är inslaget eller varpen som är i bomull. Måste medge att jag heller aldrig har testat det - jag reflekterar bara en gammal diskussion om ämnet vi hade i somras på ett evenemang. Tydligen så finns det dessutom skriftliga källor på fustian som tältduk för sen medeltid.

Vad gäller fustian så har jag förstått att det länge var ett ganska "fint" material här uppe. Sannolikt inte samma billiga material man använde lagervis av till rustningar eller tält. Kanske är det också skillnad på vad termen betyder så här långt norrut, och längre söderut?

/Henrik
Admin

Nästa

Återgå till Bostäder och husgeråd