Få metallrör att se mer HK ut

Detta forum är till för diskussion om tillbehör, husgeråd, köksutrustning, tält, sängar och annat som inte hör till kläder och dräkt.

Få metallrör att se mer HK ut

Inläggav Nävgröt » 23 januari 2016, 21:04

Jag ska fixa jongleringsringar i metall till medeltida gycklarföreställningar. Då vikt och stabilitet är centralt, och då jag ska ha så många att priset blir viktigt, är planen att göra dem av metallrör. Jag har haft kontakt med en verkstad som kan böja och svetsa ihop rören till bra ringar och få dem behandlade så att de ser ut lite som jag vill.

Problemet är att jag inte är säker på hur jag vill att de ska se ut.

Hur får jag lättast ett metallrör att, åtminstone på håll, se någorlunda ut som ett bruksföremål under medeltiden? Kan det bli bäst med kopparrör eller är stålrör det enda rätta? Bör man gå på dem med en hammare eller kan den släta ytan av ett modernt rör vara okej? Det är ändå ganska många ringar det rör sig om, 15 åtminstone. Patinering? Är det fel om den ihopsvetsade skarven är väl synlig?

De ska hanteras mycket med bara och kanske svettiga händer, så de får inte färga av sig eller vara så rostiga att man skär sig. Hälsovådliga ytbehandlingar vore inte heller så lyckat.

Tacksam för svar :)

/Edvin i Mareld
Nävgröt
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 23 januari 2016, 19:50

Återgå till Bostäder och husgeråd



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net