av Thorild Gant » 15 oktober 2004, 10:27
Ett problem med eldpilar är att de är tyngre och at de därför får en kortare bana, jag tror på att dessa i första hand användes just för att tända "stora statiska mål".
Vad gäller slagfält så kan det ju vara t.ex. torrt högt gräs just där och därför effektivt, hästar t.ex. brukar tycka att det är extra jobbigt med rök och eld, även båg/armborstskyttar störs nog av rök i ögonen och brinnande tår[:D][:D]
Kort sagt, valet av strategi och vapen/ammunition var nog styrt av tillfälle och befäl även på medeltiden.
<b><font color="blue">Nu var det egentligen så att jag sökte upp ämnet eldpilar för att se om någon är kunskap/erfarenhet av att göra bra sådana. </font id="blue"></b>
Det går att fuska med moderna knep som stålull och lampolja, det blir effektfullt med ginster och ”stänkande” elddroppar. Problemet är att de blir ganska stora framtill och tunga, alltså går de inte så långt.
Det finns historiska recept med harts och krut, det är bara det att de recept jag fått tag på inte är tydliga i proportioner. Dessa pilar blir mer glödande än brinnande, vilket kanske också är rätt, jag tror de var gjorda så att brandsattsen klibbade fast på målet och flammade upp efter träffen. Jag har inte prövat ännu, men det kommer[}:)]
Om någon kan mycket om eldpilar (historiskt korrekta och andra mer ”fyrverkeriliknande”) berätta…