av JJ » 14 september 2004, 08:35
Jag har (det ibland tvivelaktiga) nöjet att vara bekant med ett gäng amerikaner och visst stämmer det som du säger Annika att de bryr sig väldigt mycket om härstamning. Förmodligen är det för att de faktiskt inte har några speciellt långa rötter, och det ligger nog i människans natur att vilja känna att man hör hemma någonstans.
Det som är lite gulligt när man är "over there" är att om man råkar kläcka ur sig att man är svensk, så kommer det inom åtta sekunder att ha kommit fram minst en som säger att den också minsann är svensk. Det är då man börjar inse att definitionerna inte passar riktigt för där jag hävdar att man i alla fall skall ha bott väldigt länge i landet, helst vara född där också, för att kalla sig svensk, så räcker det med att nån farmors far en gång kom från Sverige.
Jag tror att det är den lite smådesperata inställningen, tillsammans med jänkarnas förkärlek för överdrifter som i kombination gör att "historiska" föremål får en hel del fantasyinfluenser.
Vad gäller hjälmen... Tja, den är lite skoj, kanske bra till nån som vill agera riddar Kato på nåt lajv..