[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Rakning - som det egentligen ska göras...

Rakning - som det egentligen ska göras...

Ja hittar du ingen annanstans att skriva någonting om medlemmar och företeelser kan du skriva här. Lite off-topic alltså.

Inläggav Evelina » 4 maj 2008, 22:24

"Jag har inga barn med regeringen, men jag vet kommunistiska älskarinnor som har." - Tage Danielsson Ur "Grallimatik"

Jag har ingen skäggväxt, men jag vet ... [:)]

Vänligen
//Evelina
Evelina

Inläggav eZZin » 3 september 2008, 21:01

Nu har jag köpt 4 st rakknivar från tradera pga en slump. Jag hittade en "kolstålsmorakniv" på bygget för ett halvår sen. Jag ville göra den vass nu ett halvår senare och hittade denna forum tråd. Struntade helt i kolstålskniven och skapade användare på tradera för att lägga bud. Slutade med 4 st. Totalt med frakt och allt: 276 Kr.
Det intressanta inköpen kan vara detta: "3 rakknivar i ett" enligt länken. http://www.tradera.com/auction/auction. ... 567309#pic
Lasse C, låter något märke bekant för dig?
Jag ser att tråden inte varit aktiv på 4 månader. :S
Tacksam för svar
//RakNisse

Livets vatten, rakvatten?
"Vattnet" i ett pass.
eZZin

Inläggav Lasse C » 8 oktober 2008, 09:50

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Evelina</i>

Slipstenarna hade grovlek 4000 respektive 5000. Försäljaren skrev att han själv använder rakkniv och att stenarna fungerar perfekt för ändamålet. Okunniga undertecknad jämför med Lasse C:s uttalanden om Surgical Black (enligt uppgift i tråden ca. 6000-8000) som det enda dugliga brynet för rakknivar och undrar förrvirrat om man törs köpa sådan brynen och förvänta sig gott resultat.

Vänligen
//Evelina
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote"> Jodå, det fungerar nog. Min yngste son som också använder rakkniv (i alla fall till & från) har skaffat ett hårt och riktigt finkornigt keramiskt bryne, som vad jag förstår ligger i korn 4-5000 och det fungerar enligt honom bra. För protokollet vill jag ha noterat att jag inte påstått att Surgical Black är det <i>enda dugliga </i> - men att jag anser det <i>bäst</i>.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by eZZin</i>

Slutade med 4 st. Totalt med frakt och allt: 276 Kr.
Det intressanta inköpen kan vara detta: "3 rakknivar i ett" enligt länken. http://www.tradera.com/auction/auction. ... 567309#pic
Lasse C, låter något märke bekant för dig?
//RakNisse

Livets vatten, rakvatten?
"Vattnet" i ett pass.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote"> Jepp! Hellberg-knivarna är alldeles utmärkta! Har själv två stycken. Om de är i bra skick så är 70-80:-/st ett hel OK pris. Det där med "litet hack i eggen" gör mig en aning fundersam. Ett hack som verkligen är <i>litet</i> (d v s det känns nästan bara om man drar med nageln utmed eggen) kan slipas bort utan större problem, men större hack kan bli besvärliga.

Lasse C
Lasse C

Inläggav Reaction » 27 november 2008, 11:36

Hej på er!

Efter en lång tids funderande, googlande och läsa forum (bl.a. detta)på om det vore värt att prova på att använda en rakkniv, bestämde jag mig. Jag gick in på och inhandlade en "basic" utrustning bestående av kniv, borste, rakkräm+tvål, strigel och en flaska "skin-food".

Nu har jag använt den 4-5 gånger och har nog en del funderingar som någon kanske kan svara på. Jag har läst hela denna tråd ett par gånger tidigare och kanske det ligger svar gömda någonstans, i så fall har jag missat eller inte förstått...

Jag har rätt kraftig skäggstubb och misstänkte jag skulle bli tvungen att köra med hårväxten, mot den och tvärs över den. Nåväl, efter lite youtube och "friskt vågat-hälften vunnet", förberedde jag mig och satte kniven mot strupen. Medhårs gick rätt bra, lite krångligt runt mun och haka samt vänstra sidan av ansiktet var knölig. Kändes som att armen vreds ur led för att få rätt vinkel.

När jag sedan skulle dra mot skäggstråna hade jag svårt att få ett bra "fäste" mot huden. Det kändes som att kniven hoppade på den stubbb som fanns kvar. Resultatet blev ett par små sår [V] och några kärleksfulla hånflin från arbetskamraterna.

Jag misstänker att kniven kanske inte är tillräckligt vass, även om jag gjorde något som kallades "hår-testet" eller något liknande. Eggen fördes mot ett hårstrå som bara hölls fast i ena änden. Hårstrået skars av utan att jag gjorde annat än att föra eggen mot det försiktigt.

Jag provade att sätta hela eggen mot en helt plan yta och såg att det fanns små partier där det sipprade genom ljus lite svagt. Inga skarpa partier, utan mer som lite vågigt fast i en mycket liten skala.

Efter rakningen får jag en rätt svidande känsla i huden. Har jag tryckt för hårt mot huden och skalat av för mycket av den? Är tre drag i olika riktningar för mycket kanske, eller är den inte tillräckligt vass?

Jag har inte skickat kniven på någon slipning. Det är en Edwin Jagger med ebenholtz-handtag. Det jag gjort är att jag varit ganska envis med strigeln, som har en tygbaksida och en läderframsida.

Det kanske finns några tips för denna nybörjare som inte tänkte ge sig än. Trots svedan efter rakningen, känns huden faktiskt bättre än förut, då jag använde Mach 3-or.

Med vänlig hälsning [8D]

Rikard
Reaction

Inläggav svenne duva » 13 september 2010, 20:50

Jag deltar i ett western lajv ()och spelar barberare. Jag raka mig själv och andra med rakkniv. Har dock mycket att lära och vill lära mig mer i ämnet.

Skulle behöva hjälp med att hitta information om svensk rakkniv historia, värde på gamla rakknivar, kvalité på olika rakknivars blad med mera. Någon som har tips om hemsidor eller böcker?

Jag har ett antal rakknivar och upplever att de som har en rygg med ett ditsatt blad är sämre än de där bladet är helt som hos en kniv. Någon som har gjort den erfarenheten? Jag har endast köpt begagnade äldre knivar hittills.
svenne duva

Inläggav svenne duva » 13 september 2010, 20:59

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Reaction</i>

Hej på er!

Efter en lång tids funderande, googlande och läsa forum (bl.a. detta)på om det vore värt att prova på att använda en rakkniv, bestämde jag mig. Jag gick in på och inhandlade en "basic" utrustning bestående av kniv, borste, rakkräm+tvål, strigel och en flaska "skin-food".

Nu har jag använt den 4-5 gånger och har nog en del funderingar som någon kanske kan svara på. Jag har läst hela denna tråd ett par gånger tidigare och kanske det ligger svar gömda någonstans, i så fall har jag missat eller inte förstått...

Jag har rätt kraftig skäggstubb och misstänkte jag skulle bli tvungen att köra med hårväxten, mot den och tvärs över den. Nåväl, efter lite youtube och "friskt vågat-hälften vunnet", förberedde jag mig och satte kniven mot strupen. Medhårs gick rätt bra, lite krångligt runt mun och haka samt vänstra sidan av ansiktet var knölig. Kändes som att armen vreds ur led för att få rätt vinkel.

När jag sedan skulle dra mot skäggstråna hade jag svårt att få ett bra "fäste" mot huden. Det kändes som att kniven hoppade på den stubbb som fanns kvar. Resultatet blev ett par små sår [V] och några kärleksfulla hånflin från arbetskamraterna.

Jag misstänker att kniven kanske inte är tillräckligt vass, även om jag gjorde något som kallades "hår-testet" eller något liknande. Eggen fördes mot ett hårstrå som bara hölls fast i ena änden. Hårstrået skars av utan att jag gjorde annat än att föra eggen mot det försiktigt.

Jag provade att sätta hela eggen mot en helt plan yta och såg att det fanns små partier där det sipprade genom ljus lite svagt. Inga skarpa partier, utan mer som lite vågigt fast i en mycket liten skala.

Efter rakningen får jag en rätt svidande känsla i huden. Har jag tryckt för hårt mot huden och skalat av för mycket av den? Är tre drag i olika riktningar för mycket kanske, eller är den inte tillräckligt vass?

Jag har inte skickat kniven på någon slipning. Det är en Edwin Jagger med ebenholtz-handtag. Det jag gjort är att jag varit ganska envis med strigeln, som har en tygbaksida och en läderframsida.

Det kanske finns några tips för denna nybörjare som inte tänkte ge sig än. Trots svedan efter rakningen, känns huden faktiskt bättre än förut, då jag använde Mach 3-or.

Med vänlig hälsning [8D]

Rikard
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Jag låter mina knivar vila 48 timmar efter varje rakning och striglar dem med 5-6 drag var 5-6:e gång precis innan rakning. Vinkeln mot huden är mycket viktig, så man får experimentera lite. Upplever att rakning mothårs är obekväm med kniv, så det låter jag bli. Får ibland använda lite mer raktvål och små, små korta drag på en del kunder för att få av stråna.

Är dock bara nybörjare och håller fortfarande på att lära mig.
svenne duva

Föregående

Återgå till Diverse skvaller