av Karin » 8 juni 2005, 14:15
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Björn Hellqvist</i>
Det snackas om att borgen ska ta åratal att färdigställa. Jag tror att man bör inrikta sig på en byggtid på ca fem år, annars så kommer projektet aldrig bli färdigt. Med tanke på kostnader, trender, etc, bör man skippa tanken på att alla metoder ska vara 100% tidsenliga och se till att 1) resultatet ser tidsenlgit ut, och 2) att det inte havererar efter 10 år p.g.a. dåligt intresse, brist på pengar, etc. Det kommer att behövas sponsorer, och de vill se resultat. Jämför byggandet av "Götheborg".
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det jag tycker är intressant med borgbygget är just att det ska byggas helt tidsenligt. Jag är inte intresserad av att titta på en färdig borg om fem år, men det skulle vara jätteroligt att se hur den byggs och känna av det myllrande livet med alla som behöver hjälpa till med bygget, sköta dragdjuren, laga mat, sy kläder till arbetarna o.s.v. Dessutom är det väldigt pedagodiskt för skolklasser m.m. att se hur lång tid saker verkligen tar om man inte använder moderna hjälpmedel.
Det intressanta är själva byggandet. När borgen är färdig kan man lika gärna riva den och börja om från början (eller ännu hellre bygga om den till en 1400-tals-borg).
Karin