Svärd till vardags

Ja hittar du ingen annanstans att skriva någonting om medlemmar och företeelser kan du skriva här. Lite off-topic alltså.

Svärd till vardags

Inläggav Carrot » 13 juni 2005, 11:04

För att plocka ut en diskussion som började (kunde ha börjat) i tråden om knivlagen:

Hur korrekt är det att knalla runt med ett svärd?
Inte i civila kläder, så långt kan jag hålla med. MEN...

Till rustning borde det kunna passa fint?

Hur är det med ("medeltida")vardagskläder?

dito finkläder?

Skiljer det mycket mellan olika tidsperioder?

Legenden om svädert som ett omåttligt ridderligt vapen borde ju ha fått uttrycket att de som ägde ett svärd ville visa upp sig med det.

Läste på någon SCA sida att de som hade en persona som hörde till hög eller senmedeltiden inte borde gå runt med svärd, medan vikingar och andra barbariska folk kunde göra det utan problem.

Nej, jag tar inte allt jag läser på nätet på allvar, utom det jag läser här då givetvis[:D]

Min inledning verkar bli rörig som vanligt...

Frågan är alltså inte huruvida det är lagligt eller inte, eller om folk i allmänhet finner det stötande eller inte, utan helt enkelt "hur gjorde man?" (inklusive referenser![:)])
Carrot

Inläggav Lasse C » 13 juni 2005, 11:25

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Carrot</i>

Hur korrekt är det att knalla runt med ett svärd?
Frågan är alltså inte huruvida det är lagligt eller inte, eller om folk i allmänhet finner det stötande eller inte, utan helt enkelt "hur gjorde man?" (inklusive referenser![:)])
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Med andra ord: Hur historiskt korrekt, med tanke på sammanhang och den aktuella personens ställning i samhället är/var det att bära svärd "på sta´n"? Väldigt intressant fråga, som jag också funderat över ibland! Jag <i>vet</i> ytterst lite om saken, men <i>misstänker</i> att det bärs fler svärd än det egentligen borde.

Lasse C
Lasse C

Inläggav Carrot » 13 juni 2005, 12:02

Sedärja, jag visste väl att jag skulle röra till min fråga som vanligt...

Jag tycker väldigt mycket om mitt svärd och bär gärna omkring på det, men brukar ha rustning på mig för att det ska passa bättre. Skulle gärna slippa rustningen och bara ha svärdet men vill inte göra helt fel heller.

ja ja. Folk knallade troligen inte omkring i rustningar hela dagarna heller, men jag kan alltid låtsas vara livvakt åt de små "adliga" barnen som är med mig :-)
Carrot

Inläggav GreenMan » 13 juni 2005, 13:06

Selv for en "militær" person tror jeg at det å bære rustning konstant blir feil. Selv på vakt. Det er vel i Hirdskraa hvor det står noe om hva som er påbudt ved vakt både freds og krigstid. Buklare kontra skjold f.eks. (Halvor kan du hjelpe?)
Sverd var vanlig og var nok et statussymbol. Mengden lover fra f.eks Italia som forbyr bæring av sverd i byer er et tegn på at overdreven sverdbruk var et problem. Og "dolker" som er laget for å se hvor stor kan den lages før det er et sverd tyder på at det var et ønske blant folk (med penger) å bære sverd. Likevel så synes jeg sverdbæring på makeder etc er litt vel høy.
GreenMan

Inläggav Karin » 13 juni 2005, 21:26

Jag har läst eller hört någonstans att det var starka restriktioner på vem som fick bära svärd i städerna. För att visa sin status bär man istället en dolk. Men eftersom jag inte kommer ihåg var jag har hört det så kan man ju knappast använda informationen för att bevisa något.

Karin
Karin

Återgå till Diverse skvaller