Sinnsykt...(privatägda kulturföremål)

Ja hittar du ingen annanstans att skriva någonting om medlemmar och företeelser kan du skriva här. Lite off-topic alltså.

Inläggav Eric Hejdström » 8 juni 2009, 19:15

Om allt gick rätt till med fornfynd så skulle det det inte finnas nåt för samlarna... Tyvärr tjänar de flesta bönder i många u-länder så lite pengar att det är en välkommen extrainkomst att plundra gravar och annat. Visst finns det mycket saker i omlopp som varit upptagna ut jorden bra länge men den som samlar på jordfynd stödjer ju faktiskt marknaden indirekt även om personen själv bara införskaffar saker med proveniens. För de som är fattiga i många länder är pengar viktigare än kultur. Tyvärr är inte kultur så högt skattad av folk här heller. Skulle inte tro att de som säljer föremål på exempelvis Tradera själva gräver upp dom (reserverat vissa uppenbara undantag) utan vidarebefordrar tidigare upptagna fynd. Men det är inte många som kan bevisa vart fynden kommer ifrån...
Eric Hejdström

Inläggav Kanonkulan » 8 juni 2009, 21:12

En tumregel när det gäller plundrade föremål i museums samlingar och antikaffärer är att de saknar proveniens. Har de kommit till museet/affären på ok väg så att säga finns det klara uppgifter när de hittades, ofta av vem, vem som sålt och köpt och när de kom till museet. Är det plundrade föremål uppges det ofta att de är från en gammal samling. Dock får man aldrig reda på vem samlaren var och när han lagt vantarna på dem, eftersom samlaren inte existerat givetvis.
Sedan kan det hända att det dyker upp föremål i en viss "trevlig" antikaffärer i Gbg (ni som bor här kan nog gissa vilken jag syftar på) som påstås komma från en gammal samling. Dock visar det sig att första gången ett sådant föremål hittats någonsin bara var för 20 år sedan. Då kan föremålet knappast vara från en gammal samling. Men det är givetvis jättesvårt att avgöra vilka föremål som är "ok" att de rör sig på marknaden, och vilka som inte är det.
Jag tycker dock personligen att privatpersoner inte bör äga arkeologiska artefakter alls, men det är bara min åsikt, och jag vet att många inte håller med mig.
Kanonkulan

Inläggav Halvor » 8 juni 2009, 23:38

Bare å ta en titt her og se om du finner noe du liker. Plenty med halshogde Kambodianske statuer og italienske urner og sånt. Egypt, Benin, Mexico, Italia, Frankrike etc. De fleste land er representert...

http://www.interpol.int/Public/WorkOfArt/Default.asp
Halvor

Föregående

Återgå till Diverse skvaller