[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - LOTR i Visby

LOTR i Visby

Ja hittar du ingen annanstans att skriva någonting om medlemmar och företeelser kan du skriva här. Lite off-topic alltså.

LOTR i Visby

Inläggav Carolus » 15 september 2005, 07:11

Hur uppfattas man egentligen i en LOTR-kostym i Visby? Är man helt lost, eller är det accepterat?
Carolus

Inläggav Nenne » 15 september 2005, 07:51

Det beror på vem du umgås med. Umgås du med ett gäng alver så tycker de säkert att det är jättebra, medan om du däremot umgås med ett gäng som anstränger sig för att vara historiskt korrekta så är de antagligen inte lika imponerade...

//Nenne
Nenne

Inläggav Cis de Conway » 15 september 2005, 10:12

Om du hade tänkt åka dit med dina kompisar som också klär sig som LOTR och bo i lägenhet eller på en modern camping, så funkar det utmärkt. Inne i stan kan man hitta alla sorters folk, allt från helt moderna turister via fantasylajvare till superkorrekta fanatiker som vill ha dokumentation på allt de gör.

Men om du ska bo i SCA/Nordrike-lägret så rekommenderar jag inte LOTR.

/Cis
Cis de Conway

Inläggav Angus Maciomhair » 15 september 2005, 11:45

Flyttade inlägg som inte behöver en egen tråd eftersom det fanns en äldre.

Carolus
Posted - 15 Sep 2005 : 09:26:50

Fick just ett svar om att LOTR inte var så uppskattat på medeltidsveckan vilket leder mig till frågan; vad uppskattas egentligen? Alltså tidsmässigt. Är de flesta vikinga eller medeltida klädda, eller kommer alla möjliga typer av historiska kostymbeklädda människor? Typ grekiska hopliter? :-)

Nenne
Posted - 15 Sep 2005 : 10:13:57

Adm: Flytta gärna ihop till en tråd.

Carolus!
Nu tror jag att du missförstod mig (med vilje?) Jag sa inte att LOTR inte var uppskattat på Medeltidsveckan! Jag sa att det nog inte var så uppskattat av de som håller på med historiskt korrekta dräkter att umgås med alver och pirater exempelvis. Detta stör ju helhetsbilden. Det är ju lika tråkigt för ett gäng alver att mitt i deras "alv-känsla" få in en pirat - eller hur?
Du avgör vad du vill ha på dig, gärna liknande det dina vänner har på sig om du vill "passa ihop" med dem, men till syvende och sist är det du som beslutar.

Ta dig en rejäl funderare på vad du vill ha: tidsperiod, ras, maskinsytt eller handsytt och utgå från detta när du söker information.
Dessutom finns alla möjliga varianter på Medeltidsveckan. Du kan till och med komma klädd som turist om du vill.

Lycka till//Nenne

griskroppen
Posted - 15 Sep 2005 : 10:48:37

Brasklapp:
Jag är lite bitter, vilket säkert färgar mitt svar, men nedan
följer en beskrivning av hur jag upplevt medeltidsveckan de
senaste tre åren.

Vad är du ute efter? "Kutym på medeltidsveckan" är ganska
brett, och beror, liksom din fråga om LoTR-kläder, på var
du rör dig och på vem du vill skall uppskatta din dräkt.

Den vanligaste mansdräkten inne i Visby tycks vara ett
slags "lajvuniform", såvitt jag vet utan historisk anknytning,
bestående av utanpåskjorta och fladdriga byxor. På fötterna
ser man oftast sandaler eller kängor. En del kompletterar
detta med mantel i bomull eller fleece, gärna militärgrön,
och trehandssvärd, av kvasijapansk modell, i skida på
ryggen. Alvöron förekommer också, men är inte så vanligt.

I år kryllade det av pirater. Några hopliter såg jag däremot
inte. Vad nästa års tema blir är osäkert (det viskas om cowboys)
men jag misstänker att medeltidsanknytningen blir svag.

Hur det ser ut i medeltidslägret vet jag inte, eftersom jag är
för gammal och lat för att bo där, men jag har fått för mig att
det är väldigt mycket bättre. Klädnivån höjs märkbart när
lägermänniskorna orkar masa sig in till stan. Några var så
fina att man fick hålla i sig för att inte gå fram och tafsa
på dem. Jag såg en fjortonhundratalsjacka som var så snygg
att jag nästan behövde vuxenblöja. Tyvärr är de som ansträngt
sig att "göra rätt" i minoritet.

Om du vill att din dräkt ska uppskattas av dem som är intresserade
av medeltid, snarare än att festa loss i alvöron, så är namnet
"medeltidsveckan" en bra ledtråd, men det visste du säkert redan.
Här uppskattas handsydda medeltidskläder och korrekta skor.

Det bästa tipset är nog att skaffa en dräkt du trivs med själv.
Om du väljer alvlooken eller något liknande ohistoriskt så kommer
du inte att sticka ut nämnvärt mot hundratals andra, även om jag
personligen gnisslar tänder. :)

/Riddar Griskroppen av Kapitelhusgården

Carolus
Posted - 15 Sep 2005 : 11:03:20

Tack för svaren. Jag vet att allt möjligt finns, men man vill gärna inte vara ett störande moment för entusiasterna. Snarare tvärtom.

Djingis Khan
Posted - 15 Sep 2005 : 11:19:03

Är det inte så att arrangörerna rekommenderar en klädsel som kan passa in år 1362 då Valdemar Atterdag intog Visby?

Sternschild
Posted - 15 Sep 2005 : 12:21:24

Titta på skauma.org , i bildarkivet finns sådär 1000 Visbybilder, fler o färre från olika år från de sista 13 årens medeltidsveckor. Du kan se hur lägret o folket i stan, marknaden m.m. ser ut o bilda dig en upfattning om vad som är passande klädsel. Det förekommer allt från purjomannen till mycket välklädda.
Med lite ambition och envishet plus tips från det här forumet (och kanske mer praktiska tips från ev. lokal medeltidsförening av någon sort) kan du åstadkomma allt du behöver för att passa bra i Visby. Dessutom ger det en hel del bra erfarenhet o självkänsla att ha tillverkat plagg o andra saker själv.

...o som Djingis säger 1360 tal är väldigt passande i Visby

Angus Maciomhair

Inläggav olafR » 15 september 2005, 17:03

Efter att ha varit viking ett antal gånger på Medeltidsveckan (4 år närmare bestämt) så tänker familjen nästa år sig att vara 1360. Så nya kläder är på G, samt även tält och annan utrustning och en rustning för i första hand SCA-striderna. Blir mycket jobb i vinter, men det är ju roligt också.

Sen kan jag rekommendera att bo i ett tältläger som försöker att vara medeltida under veckan, massor med sköna stunder bland likasinnande. Och jo, det går aldeles utmärkt att bo medeltida i tält med spädbarn eller med diverse krämpor.
olafR

Inläggav Micke aka Bengan » 16 september 2005, 11:23

Håller helt med OlafR. Bor man med likasinnade finns det massor av kunnigt folkt att diskutera intressanta saker med. Eller att supa ihop med för den delen ;)
Micke aka Bengan

Inläggav Eva Andersson » 16 september 2005, 11:51

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by olafR</i>

Sen kan jag rekommendera att bo i ett tältläger som försöker att vara medeltida under veckan, massor med sköna stunder bland likasinnande. Och jo, det går aldeles utmärkt att bo medeltida i tält med spädbarn eller med diverse krämpor.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jo, faktiskt med<i> både</i> krämpor och småbarn, det kan jag som reumatiker intyga, även om man får knapra lite mer smärtstillande än annars pga fukten och allt gående. Förra året var Maja bara tre månader och det gick jätterbra och i år när hon kunde krypa omkrig och nästan gå blev det förstås lite svårare att hålla koll, men det funkade faktiskt bättre än väntat med matlagning över eld, vattenhinkar och annat spännande.
Dessutom gick det utmärkt med tygblöjor både ifjol och i år. Kan alltså rekommenderas; tidsenligt, miljövänligt och rätt praktiskt när man vant sig.
Något annat som definitvt rekommenderas är bärsjal(och det verkar dessutom vara årets trend, förra året kunde man se två personer med bärsjal till medeltidskläder i Visby, jag och en annan tjej från Nylöse, nu fanns det massor). [url="http://www.strakt.com/~bjorn/nylose/Bilder/Visby05/tn/MTV05_14.jpg.html"]Här[/url] kan man se en nyvaknad Maja på ryggen på sin pappa och här är en
[url="http://swein.campus.luth.se/gallery/2005MTV_Arend/Wisby_0508_Arend_0773"]en annan bild[/url] som tillsammans med den följande bilden visar lite hur man tar på en bärsjal med barnet på ryggen.

Eva
Eva Andersson

Inläggav olafR » 16 september 2005, 12:37

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Micke aka Bengan</i>

Eller att supa ihop med för den delen ;)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det om något torde väl vara purjo.
olafR

Inläggav Eva Andersson » 16 september 2005, 12:48

Så länge det inte är destillerade drycker eller märkliga blandningar med sådana, utan öl, mjöd, mölska och vin så.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Sigfuss » 16 september 2005, 13:26

Eva, hur gammal är egentligen destillationsmetoden? Jag har hört saker som påstår att whiskyn skall ha funnits redan på 1400-talet, då inte i lagrad fin form som idag förstås men ändock destillerad....kan det stämma?
Sigfuss

Inläggav Angus Maciomhair » 16 september 2005, 16:32

Destilleringsmetoden som sådan är gammal, speciellt på den arabiska sidan, men återigen, bara för att man kunde framställa x betyder det inte att man använde det. Sprit (och med det menar jag destillerad alkohol) har en tidigare användning vid krutframställning än som rusdryck vad jag vet.

Vad gäller whisky har jag hört 1494, men jag kan för mitt liv inte komma på källan så ta det med en stor nypa salt.
Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Johan Käll » 16 september 2005, 23:59

Redan 1350-talet finns en Henricus Brännevattenmakare omskriven i Lund. Enligt en artikel jag läste fick sprit ett uppsving som 'medecin' under pesten.

Om vi tillverakde krut så tidigt i Sverige är fråga. Bössor hade vi i alla fall.

Johan -Albrechts Bössor.
Johan Käll

Inläggav Eva Andersson » 17 september 2005, 08:34

Som sagt, bara för att man kunde destillera behövde man ju inte dricka det. Om man nu inte hade pest, så man får väl uppfinna någon krämpa.

Eva
Eva Andersson

Inläggav fardäng » 17 september 2005, 09:48

Sprit har redan diskuterats i en tidigare tråd:

http://www.historiska.se/histvarld/foru ... erms=sprit
fardäng

Återgå till Diverse skvaller