av grylen » 12 december 2006, 11:10
Jo Martin, jag tycker att det känns någorlunda tryggt att det inte är täckdikning om du menar "mina" rutor i åkern.
Tanten som äger marken är åldrig och kan sin åker. Dessutom måste detta ha skett långt innan hennes tid, att rutorna bildades. Mönstret fortsätter in i fler åkrar, snett i alla åkrar, över vägar och äldre diken. Utöver detta så skulle diken under mark i fyrkantiga mönster vara opraktiskt och fel. Marken här är nästan platt och en dikning måste ju rinna av. Om utdikning skulle gjorts på en enorm relativt plan yta så bygger man väl inte en labyrint där vattnet hålls kvar?
Nej, det är just därför detta vållar sådant huvudbry. En sak som inte gör det lättare i nuläget är att det med all säkerhet varit vatten här, en sjö och senare en myr. Dock är den tidigaste kartan jag vet en översikt över Gotland 1645. Över området finns kartor från 1699 men visar inget särskilt som låg just där. Innan denna tid var ju ön dansk och de sparade inga kartor till min sorg. Fler än jag hade hoppats allmänt att det borde finnas någon undangömd i Danmark, men icke. Ytterliggare en möjlighet är dock att det kan dyka upp kartor från Tyskland eller annat som hamnat i orätta händer efter krig, men det är en annan historia..