Varför inte bra kläder året runt?

Ja hittar du ingen annanstans att skriva någonting om medlemmar och företeelser kan du skriva här. Lite off-topic alltså.

Inläggav Peter_Wrede » 1 oktober 2007, 23:17

Jag brukar använda min struthätta när jag åker skidor. Även vid andra tillfällen då det är kallt drar jag på mig den. Hade jag använt frack som högtidsdräkt hade jag burit min mantel till den som ytterplagg, annars brukar den kännas lite opraktisk.
I övrigt köper jag nästan bara kläder i naturmaterial, även om regnrockar är praktiska i gummi. ;)
Peter_Wrede

Inläggav Vix Hq » 2 oktober 2007, 10:38

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Peter_Wrede</i>

I övrigt köper jag nästan bara kläder i naturmaterial, även om regnrockar är praktiska i gummi. ;)<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Äkta gummi är ju också naturmaterial [;)]. Precis som latex, även om det kan framställas på syntetisk väg.
http://en.wikipedia.org/wiki/Rubber

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Sara Lundström » 2 oktober 2007, 12:53

Jo, men ett naturfiber är det iaf inte. ;)
Sara Lundström

Inläggav Ulfa » 27 november 2007, 22:21

Vad rörd jag blir att någon har refererat till min tråd och mina frågor!

En halloween för två år sedan klädde jag ut mig och tyckte det var jättebra. Dock hade nästan ingen annan klätt ut sig och jag kände mig väldigt uttittad vilket inte alls var kul. Jag bryr mig inte om vad andra tycker därför att jag vet att alla inte kan tycka det jag har på mig är snyggt men samtidigt vill jag inte sticka ut. Det är nog anledningen till att jag inte skulle vilja bära medeltidskläder till vardags. (Som endel redan har påpekat)
Däremot att bära yllesockor, yllevantar och tjocktröjor, linnekläder etc är väldigt skönt! Även att dra på sig en hätta (om jag hade en) skulle vara mysigt. Såg faktiskt en tjej nu i höstas som hade en vit yllestruthätta på sig. Blev lite chockad (glatt överraskad) men det syntes inte till en början faktiskt!
Dessutom finns det så mycket snygga moderna kläder man oxå vill använda!

/Ylva
Ulfa

Inläggav vikingR » 27 november 2007, 22:37

Klart jag använder mina vikinga- medeltida kläder även "civilt". Nålbunden mössa och vantar. Struthättan när det är riktigt ruskigt väder. Manteln på älgpasset. Linnetunika en varm sommardag, ja lite då och då. Smycken, pungar och andra småprylar är ju jämt med och sen är ju både frisyr och skägg anpassat till vikingatid enligt förebilder ;)

Och precis som Långe så går jag ofta barfota, börjar när jag kan gå de 30 m från huset till uthuset utan att gå i för mycket snö och slutar i sept/okt någon gång. :)
vikingR

Inläggav Runristaren » 28 november 2007, 10:49

Mycket bra fråga tycker jag och som ska tas på stort allvar[:)].
Hur toleranta är "vi" mot andra när vi själva, i leden, köper att "inte sticka ut för mycket osv".
Göder "vi" hackkyklingsmentaliteten i samhället?

Detta är en allvarlig fråga att vi är med och stöder "kontrollen" och acceptansen för att få vara med i gemenskapen.
Klär du dig inte som folk, tänker "vi" inte respektera dig eller umgås med dig...

I dagens enorma miljödebatt där "vi" tom. ifrågasätter djurs spillning och värdesätter mat för dess växthusgaspåverkan, tycker jag att detta är en frisk och sund fråga!

Vad vore inte bättre än att fler lärde sig gammla kunskaper som att sy sina egna kläder, baka sitt eget bröd etc.?
Framför allt, vad skulle det inte göra för slav/barnarbeten och belastningen på miljön, om vi koncentrerade oss på världens bästa naturmaterial som bönderna försöker att elda upp då det inte finns lönsamhet att ta tillvara det, på grund av alla "rymdmaterial".
Världen är upp och ner!

Se på "naturfolket" samerna, hur många av dem går/arbetar inte i moderna kläder och material fast de håller fast vid sitt uråldriga arbete, renskötsel som för bara 100 år sedan utfördes med traditionella kläder och material.

Styr nycker som mode och "vad ska alla andra säga", vår vardag i dag[?]
Runristaren

Inläggav Ulfa » 4 januari 2008, 15:28

Jag tror inte riktigt det handlar om mode och nycker som styr vår vardag utan mer om att vi är sociala människor. I alla fall är det så för mig. Att följa mode görs väl av två anledning. 1) Man tycker det är roligt. 2) Man vill vara inne och det gör man för att man vill vara accepterad som en fullvärdig umgängesmedlem av en viss grupp människor.

Jag personligen känner inget tvång att bli accepterad av dessa människor genom min klädsel för att få umgås med dem, men jag vill bli accepterad och respekterad som människa, men det görs inte genom kläder. Att inte sticka ut för mycket handlar för mig iaf om det sociala. Vi är ett väldigt socialt djur och vill vara en del av gruppen och det känns på något sätt fel att sticka ut. De som sticker ut jättemycket med kläderna kanske från början egentligen stack ut rent socialt, vilket isåfall är ett problem.

Andra som sticker ut med kläder gör ju det medvetet för att provocera, och då blir man ju glad för uppmärksamhet. Men det här kanske inte så mycket till disskussionen :/.

/Ylva
Ulfa

Inläggav Långe » 4 januari 2008, 23:21

Fast egentligen, vad sticker ut mer?
En punkare med en 50cm hög spygrön tuppkam eller jag i min grå ylletunika?
Själv ser jag väl ganska "normal" ut tom tråkig...
Men försök ni hitta kläder som passar om man är 2 meter lång och ganska bred...
Jag får helt enkelt inte plats i "modekläder" avsedda för min ålder.
Skulle jag börja sy egna kläder så skulle jag få kläder som jag trivdes med och som passade men om de skiljde sig allt för mycket från "den grå massan" skulle folk titta och undra vad det var för någon underlig typ som kom. Mina vänner skulle inte bry sig om vilka kläder jag hade på mig så länge jag inte såg ut som en pajjas.

Så varför bryr jag mig? Dels pga mitt arbete, med barn, onda, små barn... :P Dels för att folk kommer med all säkerhet ha eller få förutfattade meningar om mig. Det kan vara positivt eller negativt, det vet inte jag men de kommer få dem. De kommer som alla andra döma mig på mitt utseende och inte på min person. Det är därför lättare för mig att anamma den grå massan och på så sätt inte utmärka mig, alls.
Trotts detta så gör jag ibland egna kläder, oftast är det något som inte avviker men ibland kan det vara en udda färg eller bara en lite annorlunda modell. Intressant nog så märker folk väldigt sällan om något är egentillverkat om det inte sticker ut i färg. Folk ser en vinröd långrock men de ser inte en svart, även om dne är kaninskinnsfodrad.. ;)

Man måste själv försöka att hitta smarta lösningar och framför allt kläder som man själv trivs i.
Jag råkar var förtjust i material som ylle och lin för att de är så härligt sköna. Varöfr då inte sy ett par "vanliga" byxor i vadmal inför vintern?
Långe

Inläggav SagaB » 29 januari 2008, 10:28

Jag går inte runt i mina vikingakläder varje dag, och det har sina anledningar. Dels vill man inte slita ut dem när man ägnat många timmar åt att sy dem, alltså är det mer som "finkläder" något man har vid speciella tillfällen och av anledning 2 så är jag egentligen inte speciellt förtjust i klänningar som flaxar runt benen. Jag är nog typisk jeans, collagetröja och gympadojjor typen :D MEN, man KAN sy moderna kläder av både ylle och linne!!! Hur snyggt är det inte med kjolar i ylle tex skotskrutiga. Eller en snygg tröja/skjorta i linne? Så det ena behöver faktiskt inte utesluta det andra. Man kan vara modern och "normal" i det. Angående vad andra tycker och så har jag inga större problem med mina vikingakläder. Ska jag på vikingamarknad åker jag oftast i mina vikingakläder och behöver jag gå in i affären och handla så går jag utan problem in med mina vikingakläder, och ska jag vara ärlig så är det inte speciellt många som varken kollar eller bryr sig. Tror folk i allmänhet är ganska vana vid "speciella" stilar. Och det finns nog stilar som drar betydligt mer uppmärksamhet till sig än vad vikinga/medeltida kläder gör. Personligen tycker jag välsydda kläder i den stilen ser bra mycket bättre ut än mycket av nutidens mode med byxor i knäväcken som storleksmässigt inte skiljer sig jättemycket från pösbyxor! Så jag är helt för mer naturmaterial framför syntet. Det har nog mycket med kostnadsfrågan att göra. Som allt annat :)
SagaB

Föregående

Återgå till Diverse skvaller