Birka den 13/7

Ja hittar du ingen annanstans att skriva någonting om medlemmar och företeelser kan du skriva här. Lite off-topic alltså.

Inläggav MatsNorlund » 29 juli 2008, 08:02

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by miklagard</i>

Nej, jag tror inte heller att bolaget tjänar mycket på Birka just nu. Antalet besökare har tydligen gått ner mycket på senare år och detta är nog en viktig anledning till att bolaget satsar mycket pengar på rekonstruktionen av den utgrävda ytan. Men varför skall vi klandra bolaget för att vilja öka lönsamheten ? Uppenbart är ju att man tar några hundår då investeringarna är väldigt tunga. Vi "vikingar" får ju en bra rekonstruktion att besöka när vi vill och världsarvet Björkö/Birka får just det som hittills fattats för att bli ett bra turistmål.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Driver Strömma kanalbolag även verksamheten på Björkö, utöver transporterna?
MatsNorlund

Inläggav miklagard » 29 juli 2008, 08:31

Ja, detta är första säsongen. Vad jag kan förstå står Strömma Kanalbolaget för pengarna och initiativet att bygga rekonstruktionen av en liten del av det ursprungliga Birka. Foteviken är med och arrangerar marknaden.
miklagard

Inläggav Djingis Khan » 29 juli 2008, 12:17

Måste säga att jag gillar din inställning Matti, och jag instämmer i sina iakttagelser. Ofta tycks önsketänkande styra nutida människors föreställningar om hur livet såg ut för 300, 700, 1000 etc år sedan. Allt ska vara luktfritt, fläckfritt och behagligt. Kan tänka mig att reenactare om ett antal hundra år förundras över hur det tidiga 2000-talets människor kunde gå klädda i jeans av kraftig denim även under den varma årstiden
Djingis Khan

Inläggav Matti » 29 juli 2008, 12:55

Tackar så mycket, Djingis! Man gör sitt bästa. Så om någon behöver ett gritty hysvärd för något event, hör av er. Jag kan nog fixa vikingatid med, om det kniper.
Matti

Föregående

Återgå till Diverse skvaller