Näe med det var ju precic det jag menade Sunniva att man får ta det med en nypa salt när experter påstår något. Jisses skulle man tro på allt sk. experter säger hade man varit död nu ju... (sosialstyrelsen och deras 8 skivor bröd om dagen tex). Dock härstammar resultat etc. inte från ill. vetenskap, utan de har skrivit vad forskarlaget redovisat. Talade idag med min gamla arkeologilärare och hon har genom kollegor inblick i utredningen. De hade själva inte trott den var äkta, men fick byta uppfattning undervägs. Dock är det inte ställt till 100%, utan 96 - 99%. Jag ska försöka få tag i hur de gått tillväga, analysmetoder etc.
Ooops jag skrev ju inte detta för att starta debatt och få alla här emot mig. Jag ville bara delge något jag tyckte var intressant. Det intressanta jag fann med detta var just att ny teknik kunde hjälpa till i detta fall att kasta lite ljus över det hela. Jag är absolut inte någon lettledd historieromantiker;)
Visst har ill. vet. faktafel i sig, det har jag också sett otal gånger. Nationalencyklopedin kryllar av fel. Det gör de flesta faktaböcker. Farligt ha 100% (naiv) tilltro till det tryckta ordet.
Angående den där mammuten, har man ju hört samma om det där pungdjuret som dog ut under 1900-talets början i Australien, liksom om dinosaurer och otal andra djur vid detta laget. Jag tror helt enkelt inte det är så enkelt att klona djur som vissa forskare vill ge sken av -och det är jag tacksam för. Inte bra att leka med naturen. Vi lär nog inte få se någon mammut igen.
Nå ja, som sagt, Sunniva Saksvik och ni andra, jag försöker inte övertyga dig -eller någon annan här- om äkthet. Däremot intressant att nya personer tog sig an stenen och kunde analysera den med nya metoder. Personligen tror jag den är "semiäkta", men det är en helt annan sak och en helt annan amatörteori