<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Månia</i>
Jag har inga erfarenheter av dessa grupper, mer än att jag tidigare kikat lite på deras hemsidor. Trodde dock att
www.asatro.se var asatro samfundets hemsida.... (det var längesen jag var där och tittade)
Men nazister är inget jag vill ha att göra med.
//A
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det finns faktiskt en notis om det där på SHD:s sida, upptäckte jag just:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">18-08-03
Asatro.se gäckar "asatroende"
Det faktum att SHF registrerat domännamnet
www.asatro.se har inte passerat obemärkt bland "asatroende" runt om i Skandinavien. Man har med gråtmilda ordalag beklagat sig över detta på olika diskussionsforum, e-postlistor och bl.a. i den danska tidskriften Valravn. Sedan tidigare har Sveriges Asatrosamfund registrerat domännamnet
www.asatro.a.se, men trots att lång tid förflutit sedan rätten att fritt registrera .se-adresser infördes, så valde de aldrig att registrera domännamnet i sitt namn. Istället för att låta detta domännamn tillfalla en sådan narraktig grupp som Sveriges Asatrosamfund, och istället för att låta domännamnet förbli oanvänt, så valde SHF därför att registrera
www.asatro.se i sitt namn.
Den hysteriske gamle flumvänsterorienterade "hedningen" Morten Grølsted gjorde ett utspel i sin tidskrift Valravn (#6), angående SHF:s registrering av domännamnet. I sin nyhetsrapport försöker Grølsted beskriva "nazigruppen" SHF på följande sätt:
"Den nazigruppe der har registrert domainet 'asatro.se' er kendt under navnet Svensk Hedensk Front. Den bygger på en udgave af ariosofien som de kalder Odalisme efter Odalrunen. Ariosofi er en racelere, der opfatter gudene som symboler [...]"
Detta citat innehåller tre stycken helt felaktiga påståenden, nämligen att odalismen är grundad på odalrunan, att ariosofin är en "raslära" – samt att odalismen är en variant av ariosofin. Rent etymologiskt sett är begreppet odalism grundat på urnordiska oþila, norröna óðal och svenska odal/adel. Även om odalrunan visserligen inrymmer alla dessa betydelser, så är det lika fullt begränsande att påstå att odalismen endast bygger på betydelsen av en enda runa.
Vidare är ariosofin ingen "raslära". Det är ett begrepp myntat av främst Guido von List, och innefattar delar av teosofins grunder blandat med olika former av arisk mysticism; och har alltså i sig inget med "raslära" att skaffa. Odalismen är heller ingen variant av ariosofin, odalismen som sådan är allt för bred för att inrymmas inom ariosofins ramar; däremot kan ariosofin idag ses som en möjlig del av odalismen.
Att "asatroende" desperat försöker bortförklara oss som "en marginell företeelse", och att de använder sig av lögner och vinklingar för att motarbeta oss är inget nytt – men i detta fall beror felinformationen uppenbarligen på lika delar medveten lögn som ren okunskap.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
[8)]