av Ny Björn » 12 juli 2005, 23:56
Att det inte hänt speciellt mycket med forskningen om västsveriges senare järnålder handlar mer om Göteborgs Universitets inriktning än någon slags "mälardalefili" - det är universitet och högskolor som leder forskningen, i bästa fall understöds de av lokala och nationella museer. Det som dock <i>inte</i> finns är någon slags nationell arkeologibudgett ur vilken illasinnade 08:r snor till sig orättmätiga medel, det är inte så det fungerar. Det som däremot finns är forskningsmedel från div. fonder. Dessa söks av hugade forskare för att finansiera forskningsprojekt. Det står alla fritt att söka medel de är kvalificerade för. Ett intyg eller två från "rätt" personer kan hjälpa ibland, men det är olika från fond till fond. Kort sagt - vill man undersöka västsvensk järnålder så kan man glatt formulera en projektbeskrivning och söka medel, det finns inget som hindrar det. Att området är lite undersökt hjälper sannolikt till att höja chanserna för att få medel - men det är ingen garant.
Det Björkö har - på gott och ont - är sitt populistiska namn Birka, ibland åtföljt av ett smått idiotiskt "vikingastaden". Det handlar alltså om marknadsföring, att sälja in en produkt hos hugade finansiärer. Tro för all del inte att forskning om och på "Birka" per automatik får pengar dock - ett ganska vanligt svar bland okunniga "investerare" är att "där är det väl nästan färdiggrävt"... Att ha tumme med media är alltså också en fördel, utan produktlansering blir det mindre klirr i projektkassan.
Vad gäller västsvenska "fornbyar så finns både Ale och Hornbore By som båda håller fanan högt, om än med olika fattning. Om nu herrar popikon & krögare vill bygga en fornby i Skå så gärna för mig. De skall dock veta att det de hitintills presterat vad det gäller publikt vikingeri ur ett tidsenlighetsperspektiv, dvs att förmedla aktuell forskning snarare än klichéer, inte imponerat på särdeles många utanför skaran av storögt beundrande turister och potentiella gratisarbetare. I år verkar det iofs ha skett en uppsnäppning men jag förhåller mig skeptisk tills vidare då jag har sommaren -04 i färskt minne.
/N B (= stipendiefinansierad forskare med en fot på Björkö och en i Hamburgsund)