av Angus Maciomhair » 17 augusti 2003, 21:31
Min favoritmyt är den om kryddornas roll i matlagningen:
"De använde kryddor för att dölja att maten var skämd eller rutten"
Jag hade själv en lärare i mellanstadiet som spred den.
Visst, maten var kryddad annorlunda då, ta recept från 13-, 14-, eller 1500-talet och titta efter vilka kryddor som ofta ingår.
Till största delen är det kryddor som vi idag förknippar med jul: Muskotblomma, saffran, kryddnejlika, kardemumma, kanel.
Skälet till att krydda maten var dock helt annorlunda än det ovan. Likväl som folk skyltade med sin rikedom genom sina kläder gjorde man det genom maten man bjöd på.
Priset på kryddor och mängden det skulle krävas för att dölja smaken av skämda råvaror, om det ens går, skulle göra det enormt kostsamt, dyrare än nya fräscha råvaror.
Via en mailinglista om historisk matlagning fick jag höra att en dam i USA har ett knep för att övertyga skeptiska kursdeltagare (i historisk matlagning) som fortfarande vill hålla fast vid myten. Hon tar fram ett par kycklingfiléer som hon hemma har låtit ligga framme ett par dagar och säger åt kursdeltagaren att ta för sig av de kryddor som finns, hon bjuder på allt, hur mycket kryddor som än går åt. Villkoret är att deltagaren ska sätta i sig en kycklingfilé OCH känna att han/hon mår lika bra av det som om det vore en färsk kycklingbit.
Vad jag vet har samtliga skeptiker backat så fort de känt lukten.
Den senare delen av villkoret är en orsak till varför myten inte är sann: Kroppen har div. försvarsmekanismer för att göra sig kvitt dåliga saker. Kräkningar och diareer är de man brukar stifta bekantskap med efter matförgiftning och man känner sig inte direkt på topp.
Därmed inte sagt att folk inte har satt i sig både det ena eller andra när de varit i extrema situationer. T.ex. så sägs det ju att den ena av Gaius (aka Caligula) bröder som fängslades av Tiberius blev vansinnig av hunger och åt upp fyllningen i sin madrass.
"Men allt man hittar om knep att förbättra dåligt kött osv. då?"
Visst finns det bevarade råd för hur man tar bort bismaker på kött m.m. men det handlar troligen om de allra tidigaste stadierna av försämring och säkerligen blev resultatet inte så lyckat heller.
Det finns dock ingenting i detta som pekar på att det skulle ha varit normalt att konsumera dåliga råvaror. Ta t.ex. det moderna knepet att om man har en soppa som är för salt så kokar man en eller två potatisar i den för att mildra sältan. Det fungerar men bara för den skull så gör man ju inte konstant all soppa för salt.
Ha det...
/Angus