<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Peter</i>
... om du bara orkar genomlida den första tiden så kan du forska så mycket i 600-1500 som du bara orkar

<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Tänk också på att det inte är helt lätt att forska i tiden 600-1200 vad gäller Sverige. När du skriver B-,C- och D-uppsats lär du mest bygga det på nyare skriftliga källor och därmed andras forskning. Du kommer inte plöja någon ny mark direkt.
Sen ska du också fundera över vad du vill <i>bli</i>. Läser du 80p (jag vet att poängantalet inte stämmer numera) Historia kan du inte bli så mycket på det om du inte väljer att försöka bli doktorand. Jag läste 80p på UU och arbetar numera som gymnasielärare. Det är väl det enda rimliga man kan <i>bli</i> för det andra (forskare, museum, författare) kräver en del del tur och mycket arbete. Tänk också på att historieintresset kan få sig en törn när man tvingas utsättas för A-kursens korvstoppning... Hade jag fått välja om hade jag blivit eletriker och läst historia på fritiden i min egen fotölj framför brasan med en god whiskey
/Wolfie