av Kanonkulan » 8 juni 2009, 21:12
En tumregel när det gäller plundrade föremål i museums samlingar och antikaffärer är att de saknar proveniens. Har de kommit till museet/affären på ok väg så att säga finns det klara uppgifter när de hittades, ofta av vem, vem som sålt och köpt och när de kom till museet. Är det plundrade föremål uppges det ofta att de är från en gammal samling. Dock får man aldrig reda på vem samlaren var och när han lagt vantarna på dem, eftersom samlaren inte existerat givetvis.
Sedan kan det hända att det dyker upp föremål i en viss "trevlig" antikaffärer i Gbg (ni som bor här kan nog gissa vilken jag syftar på) som påstås komma från en gammal samling. Dock visar det sig att första gången ett sådant föremål hittats någonsin bara var för 20 år sedan. Då kan föremålet knappast vara från en gammal samling. Men det är givetvis jättesvårt att avgöra vilka föremål som är "ok" att de rör sig på marknaden, och vilka som inte är det.
Jag tycker dock personligen att privatpersoner inte bör äga arkeologiska artefakter alls, men det är bara min åsikt, och jag vet att många inte håller med mig.