Kung Arthur

Ja hittar du ingen annanstans att skriva någonting om medlemmar och företeelser kan du skriva här. Lite off-topic alltså.

Inläggav Micke D » 21 augusti 2004, 11:31

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">När det gäller rustningar, vapen, kläder mm är jag inte så inläst på just romarriket, men hade man verkligen armborst i europa på den tiden?! <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jo faktiskt, romarna använde armborst, inte i så stor mängd, men de fanns.
Nu har ju jag inte sett filmen så jag kan inte uttala mig om armborsten ser rätt ut konstruktionsmässigt, men med Hollywood inblandade så kan jag inte tro att det har blivit korrekt.[V]

Ett armborst från den här tidig bör ha varit ganska litet och kort, ca en halvmeter.

Armborstet har använts även av andra folkslag i europa, bl.a. Goter och Pikter, men det är samma sak där, gissningsvis inte i nån större skala.
Tyvärr så finns det ett glapp/svacka i armborsthistorien mellan romartid och ca 700tal ungefär.

/Micke D
Stockholms Låsbåge Sällskap
Micke D

Inläggav Daniel G » 23 augusti 2004, 10:02

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Micke D</i>

Jo faktiskt, romarna använde armborst, inte i så stor mängd, men de fanns.
Nu har ju jag inte sett filmen så jag kan inte uttala mig om armborsten ser rätt ut konstruktionsmässigt, men med Hollywood inblandade så kan jag inte tro att det har blivit korrekt.[V]

/Micke D

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Bågar och armborst i den filmen borde vara ok. De är gjorda av ordföranden i The traditional bowyers guild, Steve Ralphs.
http://www.steveralphs.com/
Daniel G

Inläggav Arild Krake » 23 augusti 2004, 10:31

Jo men är de plaserade i sin rätta miljö? Om de hadde haft med Haubitsar tillverkade av Bofors så hadde kanonerna verit korekta men kanske inte passat in tidsmessigt. Jag har dock inte sett filmen så jag kan inte uttalamig om huruvisa vapnen passar in eller inte.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Micke D » 23 augusti 2004, 12:27

Om armborstarna i filmen ser ut som den borst Steve Ralph visar på sin sida så är den definitivt ej korrekt som ett borst från romartid. Det skiljer nog bara en 1000år ungefär. En petitess i Hollywoods värld.

Jag får nog ta och se filmen så att man har fog för sina klagomål.[;)]

/Micke D
Micke D

Inläggav Arnaud Guillaume » 23 augusti 2004, 12:46

Problemet är ju också att det är saxarna som springer runt med armborst och att romarna/sarmaterna har recurvebågar istället.
Arnaud Guillaume

Inläggav Micke D » 23 augusti 2004, 14:34

Det brukar ju sägas att Normanderna återinförde armborstet till Storbritanien, så då borde knappast Saxarna springa runt med mer än möjligtvis nått anstaka armborst.
Men det är ju trots en Hollywoodfilm, så vi kan väl som sagt inte vänta oss allt för mycket, det vart nog häftigare så här.
Micke D

Inläggav Arild Krake » 23 augusti 2004, 16:48

Jo men de ska ha skit om de gör fel för de promotade filmen som "den sanna historien bakom myten".

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Micke D » 23 augusti 2004, 18:42

Det har du ju i och för sig rätt i Ludvig, men vi talar fortfarande om Hollywood. De lär nog tyvärr aldrig klara att göra en historiskt korrekt film som vi kommer att gilla. Trist men sant,

/Micke
Micke D

Inläggav Angus Maciomhair » 24 augusti 2004, 23:46

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Daniel G</i>

Bågar och armborst i den filmen borde vara ok. De är gjorda av ordföranden i The traditional bowyers guild, Steve Ralphs.
http://www.steveralphs.com/
Har du adressen till deras hemsida?
Jag misstänker nämligen starkt att "Grand Master" i det här fallet enbart betecknar en grad av hantverksskicklighet och inget annat. Det vore även roligt att veta vad som ligger i beteckningen "traditional".

Lägg därtill att han som inhyrd konsult, bågmakare, statist, etc. må vara hur duktig som helst, men i slutänden är det inte han som beslutar om saker & ting under filminspelningen.
Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav viking0523 » 25 augusti 2004, 06:36

Angus:

Det finns en sammanslutning som heter:
"The Craft Guild of Traditional Bowyers and Fletchers"

Deras hemsida finns på:
http://www.bowyersandfletchersguild.org/

/Mats
viking0523

Inläggav Micke D » 25 augusti 2004, 08:16

Det är lite synd att han inte visar vad han har gjort till de olika filmer som radas upp på sidan.
Och det är trist att det han visar av sitt sortiment är små halvsuddiga klippta bilder.
Mer och bättre bilder skulle ha varit bra.
Micke D

Inläggav Raymund » 25 augusti 2004, 08:57

På den tiden han inte var upptagen med filminspelningar så köpte flera bekanta bågar av Ralph, de har fungerat felfritt i många år, det är först nyligen som en av den gett upp. Bra priser hade han dessutom, men nuförtiden så svarar han inte ens då man vill beställa av honom.

Vill man se honom på film så är han bågskytten som skickar iväg eldpilen i början av Gladiator.

/R
Raymund

Inläggav Angus Maciomhair » 25 augusti 2004, 13:13

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by viking0523</i>

Angus:

Det finns en sammanslutning som heter:
"The Craft Guild of Traditional Bowyers and Fletchers"

Deras hemsida finns på:
http://www.bowyersandfletchersguild.org/

/Mats
Den sidan känner jag till, men är det samma som The traditional bowyers guild? Jag har fått intrycket att The Craft Guild of Traditional Bowyers and Fletchers är inriktade på ELB och i den form som British Longbow Society använder.
Mr. Ralphs står inte listad bland medlemmarna, även om jag har för mig att han gjorde det en gång i tiden, för sisådär en tre år sedan. Gällande hans sida så var IMHO den gamla versionen bättre, den nya kändes enbart segladdad även på ADSL-uppkoppling.
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav viking0523 » 25 augusti 2004, 13:47

Det verkar nog inte så, men det enda en Google-sökning visar på "traditional bowyers guild" är cirka hundra sidor där det står att Steve Ralphs är "Grand Master".

På Steve Ralphs egen sida står:
"Steve is the current Grand Master of the Traditional Bowyers Guild, a closed society of master craftsmen"
vilket låter väldigt hemligt och inte som om dom skulle vilja ha kontakt med folk som snokar på internetsidor[:)]

/Mats
viking0523

Inläggav Daniel G » 25 augusti 2004, 15:21

I "Gladiator" är Steve även den som spelar bågskyttarnas befäl. Då syns det lite tydligare att det är han. Han är också med i programmet om pilbågens militära betydelse som har gått på Discovery Mix nästan en miljon gånger.

På hans gamla hemsida fanns det länk till The Traditionel Bowyers Guild. Det är inte samma som det ovan nämnda bowyers and fletchers guild. Jag har tyvärr inte sparat länken, den fanns ju på hemsidan...

Om någon vill ha en engelsk långbåge i idegran har han en på rea nu. Bara 150 GBP (ca 2020 kr)+ frakt. Först till kvarn...[;)]
Daniel G

FöregåendeNästa

Återgå till Diverse skvaller