av Taffy » 15 mars 2004, 12:11
Man ska nog inte räkna med polisens överseende, det är rätt många poliser som verkar ha huvudet påskruvat fel. Jag rullade min cykel ståendes på ena trampan (alltså så att jag så att säga rullade vid sidan av cykeln) ungefär tre meter över trottoaren till en bankomat. Det var helt folktomt, bortsett från tre patrullerande poliser, som jag antog inte skulle bry sig. Men de var alltså tvungna att börja käbbla, och hota med att de skulle ta mig till stationen. En vän till mig var vid ett annat tillfälle på väg för att sätta stopp för en nazistdemo, och blev visiterad av polisen på vägen dit. Han hade på sig en överdimensionerad skiftnyckel, som han sa att han skulle laga cykel med (iförd rånarluva). Han fick vackert passera, vilket fick honom att efteråt utbrista i ett "de måste vara helt dumma i huvudet som lät mig gå". Nyligen blev två gaykillar trakasserade och en av dem inlåst, och poliserna stod två timmar utanför hans cell och skrek bögjävel och hotade att de skulle "plocka" honom (istället för att vara ute på gatan en fredagskväll). Han är rätt timid och lider dessutom av klaustrofobi, och bad om vatten, varpå de hällde in det genom luckan. De hävdade att han var full, men vägrade att ta alkotest på honom. Så om man har på sig en Leatherman, ska man nog passa sig, i alla fall om man är homo/invandrare/cyklist. Eftersom lagen är skriven godtyckligt, så finns det också möjlighet att applicera den godtyckligt.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sarvi</i>
Kan meddela att när jag gjorde lumpen i Boden 99/00 så var det inte tillåtet att ha med sig morakniven i bältet om man skulle ner på stan och köpa en pizza eller så, även om man gick i uniformen. Gissa hur många gånger som man verkligen kom ihåg att hänga av sig kniven?
Sen förekom det även att man glömde ta av sig kniven när man flög hem (i uniform) med SAS vid helger. [:D] Varken incheckningen eller flygvärdinnorna brydde sig. Men det skulle säkert inte gå idag, efter WTC.
Har en kamrat som är polis, och enligt honom tillämpas knivlagen oftast "med förnuft" ute i verkligheten. Om man inte träffar på en alldeles förfärligt ogin polis så tror jag inte att dom bryr sig särskilt om man råkar ha en Leatherman eller Victorinox på sig "i vardagen". Om du däremot har en aldrig så liten kniv på dig om du skulle komma i klammeri en lördagkväll på krogen ligger du däremot brunt till. Sen är det kanske skillnad på om det är i storstad, småstad eller landsbygd hur polismannen på gatan ser på knivinnehav.
/Sarvi - som oftast har en Leatherman med sig, och ännu inte dömts för detta brott
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">