[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Svärdsmord (och knivlagen)

Svärdsmord (och knivlagen)

Ja hittar du ingen annanstans att skriva någonting om medlemmar och företeelser kan du skriva här. Lite off-topic alltså.

Inläggav gilyana » 11 mars 2004, 10:14

jag har hört att om man bär uniform tex polis eller militär så får man också bära kniv.
har jag rätt?
gilyana

Inläggav Arnaud Guillaume » 11 mars 2004, 10:54

Från [url="http://rixlex.riksdagen.se/htbin/thw?%24%7BHTML%7D=SFST_LST&%24%7BOOHTML%7D=SFST_DOK&%24%7BSNHTML%7D=SFST_ERR&%24%7BMAXPAGE%7D=26&%24%7BTRIPSHOW%7D=format%3DTHW&%24%7BBASE%7D=SFST&%24%7BFREETEXT%7D=&BET=1988%3A254&RUB=&ORG="]Rixlex[/url]

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">1 § Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte innehas på allmän plats, inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats.

Förbudet i första stycket gäller inte, om föremålet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">M a o:
1.1 Knivar o dyl är förbjudna överallt utom i skogen och hemma i din lägenhet
1.2 Fast inte om du behöver ha den...

Sen följer massa om specialfall och straffpåföljd osv. Problemet är att lagen är så klurigt skriven att det är svårt att veta om man bryter mot den. Enda sättet att vara säker är att lämna allt hemma.
Arnaud Guillaume

Inläggav Lasse C » 11 mars 2004, 11:22

OK, jag ser att jag kanske skall utveckla mig lite, trots allt.

Som alla noterat görs undantag från knivförbudet om man har rimligt skäl att bära kniven (eller vad det nu är), och lagen formulerar sig, som Arnaud påpekar ”föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa”.

Här har vi ett par av mina främsta invändningar mot knivlagen <i>*spottar* </i>[xx(].
Dels är detta en väldigt luddig formulering, som inbjuder till de mest varierande tolkningar! Med en tillräckligt hård bedömning kan snart sagt vad [}:)] som helst anses vara ”ägnat att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa”! I stort sett vem som helst kan alltså, åtminstone teoretiskt, klassas som brottsling av en tillräckligt grinig jurist. Min invändning A är att denna formulering är så luddig att den öppnar för ett godtycke som inte hör hemma i ett stabilt rättsväsen. Intressant är också att det redan <u>innan</u> knivlagens <i>*spottar* </i>[xx(] tillkomst existerade ett lagrum som tillät poliser att skyddsvisitera folk och beslagta föremål då det fanns ”skälig orsak att misstänka att de skulle användas som brottsredskap”!!! Det rent <b>juridiska</b> behovet av en ny lag torde med andra ord ha varit minst sagt begränsat. Min invändning B blir att knivlagen <i>*spottar* </i>[xx(] skapades för att tillgodose <u>politiska</u> och inte <u>juridiska</u> behov. (Sannolikt är det därför den blev så konstig.)

Min sista invändning är rent pragmatisk. Redan långt innan knivlagen <i>*spottar* </i>[xx(] tillkom var det förbjudet att använda kniven för att skära i andra människor om man inte råkade vara kirurg under tjänsteutövning. Man förväntade sig alltså att de människor som givit fullkomligt [}:)] i det förbudet skulle låta sig imponeras av ett knivförbud? Välkommen till verkligheten![:(!] Jag kan säga att <u>jag</u> har då inte märkt att knivförbudet skulle ha haft någon effekt utöver att buset som åker fast torskar på en åtalspunkt till. D v s det står i papperen ofta ”brott mot knivlagen/vapenlagen” i <u>tillägg</u> till exempelvis stöld, häleri, narkotikabrott, hot, misshandel, etc – för de här figurerna åker bara i undantagsfall fast för <u>en</u> sak. Den där kniven de har på sig blir alltså inte en sak i sig, utan ger bara lite påbackning. Min invändning C blir alltså att jag har <i><b>ytterst </b></i>svårt att se vad knivlagen <i>*spottar* </i>[xx(] tillför rent praktiskt.

Så, det var dagens dos av gallspya. [:D]

Lasse C
Lasse C

Inläggav Johan Käll » 11 mars 2004, 11:49

Instämmer med Lasse.
Johan Käll

Inläggav Ingrid Storrø » 11 mars 2004, 11:50

Jeg også, selv om jeg ikke er svensk. Vi har noe tilsvarende i Norge...
<off-topic>http://www.spray.no/kultur/tegneserie/haaland/index.jsp?timedir=post&lastShown=26.05.00 :D </off-topic>
Ingrid Storrø

Inläggav Taffy » 11 mars 2004, 13:03

Angående prejudikatet är det inte säkert att polisen följer det. De kan nog beslagta även kortare knivar, och om man befinner sig i en komprometterande situation, så kan det troligtvis leda till åtal. I rätten kommer däremot säkerligen försvararen att hänvisa till prejudikatet, såvida inte kniven faktiskt använts otillbörligt.

Polisen sa också att det var okej att transportera svärden, och att de bör vara väl dolda och fraktas på ett sådant sätt att någon annan inte kan dra dem, eller att de kan bli stulna.

Att det skulle vara tillåtet att förvara kniven i bilen, så kan det ju hända att han hade fel. Det kan hända att det inte uppfattas som ett brott mot knivlagen, eftesom han specifikt pekade ut skolor och annat. Däremot kan det ju hända att det hamnar under någon annan paragraf, om en unge skulle sno kniven och hitta på dumheter. Finns det ingen jurist här som kan ge svar?

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Björn Hellqvist</i>

Om inte någon drastisk lagändring skett, så borde den "gamla" lagen att knivar, svärd och dylikt kan transporteras "väl förpackade", d.v.s. så att de inte kan dras med lätthet. Om man har ett svärd i en sportbag, så får polisen inte kroppsvisitere en utan att de har en brottsmisstanke. Det där med förbud mot knivar (etc) i bilen var uppe på förslag för att par år sedan men lagförslaget underkändes, så varifrån tillståndsmyndigheten fått sina uppgifter kan man ju undra över. Likväl är det att betrakta som en god vana att dölja vapnen så att ingen får för sig att sno prylarna. Vidare så finns det ett prejudikat om bladlängden från en dom i Göteborgs tingsrätt för ca tio år sedan, där det ansågs OK att bära en fälkniv typ schweizisk armékniv med ett blad ej överstigande 7,5 cm (om jag inte missminner mig). Själv har jag burit kniv så gott som dagligen sedan jag var 14 utan att ha hamnat i trubbel.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Taffy

Inläggav Lasse C » 11 mars 2004, 14:12

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Taffy</i>

Angående prejudikatet är det inte säkert att polisen följer det. De kan nog beslagta även kortare knivar, och om man befinner sig i en komprometterande situation, så kan det troligtvis leda till åtal. I rätten kommer däremot säkerligen försvararen att hänvisa till prejudikatet, såvida inte kniven faktiskt använts otillbörligt.

Polisen sa också att det var okej att transportera svärden, och att de bör vara väl dolda och fraktas på ett sådant sätt att någon annan inte kan dra dem, eller att de kan bli stulna. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Så vitt jag kan se bör du ha helt rätt här. Prejudikatet är ju främst aktuellt att tillämpa i rättssalen, inte på gatan där polisen står. I den polisiära insatsen tar de knappast hänsyn till bladlängd utan till situation. (Jmfr mitt exempel med mattknivar)

Då & då under åren har jag givetvis diskuterat det här med poliser. Deras åsikter har givetvis varierat lite, men rent praktiskt är de jag mött just av åsikten att de struntar totalt i dina grunkor om:
1. Du har en rimlig anledning till att inneha grejerna och inte hamnar/försätter dig i komprometterande situationer
2. Förvarar dem på ett vettigt och säkert sätt. Med de menar de dolt och svåråtkomligt. Jag har hört flera rekommendera <u><i>låsbar</i></u> förvaring utöver bagagelucka, etc - låsbar låda, låsbar väska (typ mindre sjösäck) eller liknande. D v s det skall inte räcka med att få upp bagageluckan eller bildörren för att kunna dra svärdet. (Eller vad det nu är)

Skulle också gärna se en jurist yttra sig om det här. (På normalsvenska, då, inte lagfikonspråk...[;)])

LC
Lasse C

Inläggav olafR » 11 mars 2004, 14:26

Varför måste jag ha min kniv i en låst låda för att få ha den i min låsta bil? När affärer kan ha dem framme för vem som hellst att snatta? Tror denna lag finns för att få ytterligare straffpåföljd för buset. Bra även för att svenson inte skall gå omkring med sin lilla fickkniv på krogen, och att man får lite mindre knivar på skolorna. Men, en lag hindrar ju ingen från att begå brott med en kniv iaf.
olafR

Inläggav Lasse C » 11 mars 2004, 14:33

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by olafR</i>

Varför måste jag ha min kniv i en låst låda för att få ha den i min låsta bil? <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det "måste" du naturligtvis inte! Jag redogjorde för enskilda polisers <i>rekommendation</i> vad gäller svärd och liknande grejer, som kan tänkas anses både extra farliga och extra stöldbegärliga. De gjorde rekommendationen utifrån att med en sådan förvaring anser de dig rätt väl garderad mot rättsliga obehagligheter.

Vad gäller den extra straffpåföljden tycks i varje fall det bus jag träffar vara relativt obesvärade av påbackningen...

LC
Lasse C

Inläggav Sarvi » 14 mars 2004, 11:28

Kan meddela att när jag gjorde lumpen i Boden 99/00 så var det inte tillåtet att ha med sig morakniven i bältet om man skulle ner på stan och köpa en pizza eller så, även om man gick i uniformen. Gissa hur många gånger som man verkligen kom ihåg att hänga av sig kniven?

Sen förekom det även att man glömde ta av sig kniven när man flög hem (i uniform) med SAS vid helger. [:D] Varken incheckningen eller flygvärdinnorna brydde sig. Men det skulle säkert inte gå idag, efter WTC.

Har en kamrat som är polis, och enligt honom tillämpas knivlagen oftast "med förnuft" ute i verkligheten. Om man inte träffar på en alldeles förfärligt ogin polis så tror jag inte att dom bryr sig särskilt om man råkar ha en Leatherman eller Victorinox på sig "i vardagen". Om du däremot har en aldrig så liten kniv på dig om du skulle komma i klammeri en lördagkväll på krogen ligger du däremot brunt till. Sen är det kanske skillnad på om det är i storstad, småstad eller landsbygd hur polismannen på gatan ser på knivinnehav.

/Sarvi - som oftast har en Leatherman med sig, och ännu inte dömts för detta brott
Sarvi

Inläggav Johan Käll » 14 mars 2004, 16:47

Bärandet av kniv till uniform är reglerat av försvasmaktens egna regler och reglementen. I annat fall så har det civilrättsligt ansetts att just soldater är sådana som har användning av kniv i sin tjänsteutövning (som även hantverkare). I många kompI brukar det räcka med att de inte bärs synligt 'ute bland folk' utan att man har dem i en ficka.
Johan Käll

Inläggav Taffy » 15 mars 2004, 12:11

Man ska nog inte räkna med polisens överseende, det är rätt många poliser som verkar ha huvudet påskruvat fel. Jag rullade min cykel ståendes på ena trampan (alltså så att jag så att säga rullade vid sidan av cykeln) ungefär tre meter över trottoaren till en bankomat. Det var helt folktomt, bortsett från tre patrullerande poliser, som jag antog inte skulle bry sig. Men de var alltså tvungna att börja käbbla, och hota med att de skulle ta mig till stationen. En vän till mig var vid ett annat tillfälle på väg för att sätta stopp för en nazistdemo, och blev visiterad av polisen på vägen dit. Han hade på sig en överdimensionerad skiftnyckel, som han sa att han skulle laga cykel med (iförd rånarluva). Han fick vackert passera, vilket fick honom att efteråt utbrista i ett "de måste vara helt dumma i huvudet som lät mig gå". Nyligen blev två gaykillar trakasserade och en av dem inlåst, och poliserna stod två timmar utanför hans cell och skrek bögjävel och hotade att de skulle "plocka" honom (istället för att vara ute på gatan en fredagskväll). Han är rätt timid och lider dessutom av klaustrofobi, och bad om vatten, varpå de hällde in det genom luckan. De hävdade att han var full, men vägrade att ta alkotest på honom. Så om man har på sig en Leatherman, ska man nog passa sig, i alla fall om man är homo/invandrare/cyklist. Eftersom lagen är skriven godtyckligt, så finns det också möjlighet att applicera den godtyckligt.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sarvi</i>

Kan meddela att när jag gjorde lumpen i Boden 99/00 så var det inte tillåtet att ha med sig morakniven i bältet om man skulle ner på stan och köpa en pizza eller så, även om man gick i uniformen. Gissa hur många gånger som man verkligen kom ihåg att hänga av sig kniven?

Sen förekom det även att man glömde ta av sig kniven när man flög hem (i uniform) med SAS vid helger. [:D] Varken incheckningen eller flygvärdinnorna brydde sig. Men det skulle säkert inte gå idag, efter WTC.

Har en kamrat som är polis, och enligt honom tillämpas knivlagen oftast "med förnuft" ute i verkligheten. Om man inte träffar på en alldeles förfärligt ogin polis så tror jag inte att dom bryr sig särskilt om man råkar ha en Leatherman eller Victorinox på sig "i vardagen". Om du däremot har en aldrig så liten kniv på dig om du skulle komma i klammeri en lördagkväll på krogen ligger du däremot brunt till. Sen är det kanske skillnad på om det är i storstad, småstad eller landsbygd hur polismannen på gatan ser på knivinnehav.

/Sarvi - som oftast har en Leatherman med sig, och ännu inte dömts för detta brott
Taffy

Inläggav Sigfuss » 17 mars 2004, 14:52

Taffy >>

Jag skulle nog våga påstå som tidigare också sades att det är lite skillnad på hur lagen tillämpas beroende på om det är glesbygd eller storstad.
Till exempel bär jag alltid kniv när jag befinner mig i Idre och det är ingen som lyfter på ögonbrynen åt det. Men däremot skulle jag nog tänka mig för innan jag tar kniven i bältet och går ut på stan i Stockholm.

Lagen är ju helt enkelt utformad för att polisen skall kunna ingripa och beslagta en kniv i en situation där dom bedömer att den avses att användas som ett vapen mot en annan människa i syfte att skada denna.
Dörmot om man har en kniv i bilen uppenbarligen för att använda som ett verktyg så innefattas den ju INTE av lagen, som ju faktiskt säger att den bara omfattar kniv eller stickvapen "ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa".

Att det sedan finns poliser som gillar att utöva den makt som deras ämbete innebär är ju en annan sak.
Sigfuss

Inläggav Taffy » 17 mars 2004, 15:00

Fast även en skiftnyckel kan beslagtas om de misstänker att den kan användas mot liv och lem.
/A

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sigfuss</i>

Taffy >>

Jag skulle nog våga påstå som tidigare också sades att det är lite skillnad på hur lagen tillämpas beroende på om det är glesbygd eller storstad.
Till exempel bär jag alltid kniv när jag befinner mig i Idre och det är ingen som lyfter på ögonbrynen åt det. Men däremot skulle jag nog tänka mig för innan jag tar kniven i bältet och går ut på stan i Stockholm.

Lagen är ju helt enkelt utformad för att polisen skall kunna ingripa och beslagta en kniv i en situation där dom bedömer att den avses att användas som ett vapen mot en annan människa i syfte att skada denna.
Dörmot om man har en kniv i bilen uppenbarligen för att använda som ett verktyg så innefattas den ju INTE av lagen, som ju faktiskt säger att den bara omfattar kniv eller stickvapen "ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa".

Att det sedan finns poliser som gillar att utöva den makt som deras ämbete innebär är ju en annan sak.

Taffy

Inläggav Sigfuss » 17 mars 2004, 15:05

Taffy >> Naturligtvis, precis som en trasig flaska, en pinne, ett basebollträ, ett stolsben, en kätting och mycket annat som man som normal människa i vardagen inte använder som just ett vapen.
Sigfuss

FöregåendeNästa

Återgå till Diverse skvaller