Till Draktand.
Är ens syfte att skapa en trevlig park där människor ska ha en trevlig dag så behöver man inte skapa en historisk park. Det finns massor av käcka idéer att förverkliga i form av temaparker som inte inbegriper historiska händelser eller perioder.
Är man däremot intreserad av att göra en historisk park, varför ska man då inte hålla sig till den historia man har valt att porträttera?
Det finns redan så många felaktiga uppfattningar och "fakta" hos folk att jag absolut inte kan se varför man ska fortsätta cementera dessa fel.
Jag tyckte mig märka några av dessa uppfattningar hos dig när du föreslog: "Damma av er trasorna och sätt på er de färggladaste kläderna ni kan hitta", som om att alla som har en mer korrekt syn på historien bara går runt i brunt och grått, gärna säckväv, och ser enr på alla som kan tänka sig att sätta på sig en klänning i någon glad färg.
Jag kan också hålla med om att vissa saker måste man rucka på för att få det att fungera när det gäller så här mycket folk. Visst måste man ha moderna toaletter och rinnande vatten, men att ha så dålig koll på marknaden som det till exempel varit på Visby de senaste åren, finns det ingen ursäkt för, eller att låta personalen gå runt i _en_ färgad linneklänning för att det skulle bli för varmt med ylle är bara att uppvisa sin okunnighet.
Ska man "ta fram en så liknande upplevelse som möjligt" så får man se till hur historien faktiskt var och inte hur den borde varit för att man ska kunna klämma ut så mycket pengar som möjligt av så mycket folk som möjligt på så kort tid som möjligt.
Kan man inte göra detta kanske det är bättre att skapa ett tema runt en mus och en anka eller något annat.
//Emoni