[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - "Arnland"

"Arnland"

Ja hittar du ingen annanstans att skriva någonting om medlemmar och företeelser kan du skriva här. Lite off-topic alltså.

Inläggav Emoni » 17 december 2004, 22:51

Till Draktand.
Är ens syfte att skapa en trevlig park där människor ska ha en trevlig dag så behöver man inte skapa en historisk park. Det finns massor av käcka idéer att förverkliga i form av temaparker som inte inbegriper historiska händelser eller perioder.
Är man däremot intreserad av att göra en historisk park, varför ska man då inte hålla sig till den historia man har valt att porträttera?
Det finns redan så många felaktiga uppfattningar och "fakta" hos folk att jag absolut inte kan se varför man ska fortsätta cementera dessa fel.
Jag tyckte mig märka några av dessa uppfattningar hos dig när du föreslog: "Damma av er trasorna och sätt på er de färggladaste kläderna ni kan hitta", som om att alla som har en mer korrekt syn på historien bara går runt i brunt och grått, gärna säckväv, och ser enr på alla som kan tänka sig att sätta på sig en klänning i någon glad färg.
Jag kan också hålla med om att vissa saker måste man rucka på för att få det att fungera när det gäller så här mycket folk. Visst måste man ha moderna toaletter och rinnande vatten, men att ha så dålig koll på marknaden som det till exempel varit på Visby de senaste åren, finns det ingen ursäkt för, eller att låta personalen gå runt i _en_ färgad linneklänning för att det skulle bli för varmt med ylle är bara att uppvisa sin okunnighet.
Ska man "ta fram en så liknande upplevelse som möjligt" så får man se till hur historien faktiskt var och inte hur den borde varit för att man ska kunna klämma ut så mycket pengar som möjligt av så mycket folk som möjligt på så kort tid som möjligt.
Kan man inte göra detta kanske det är bättre att skapa ett tema runt en mus och en anka eller något annat.

//Emoni
Emoni

Inläggav Karin » 17 december 2004, 23:02

Draktand:
Jag har inget emot att Bert bygger en upplevelsepark med inspiration från medeltid och fantasy. Det jag reagerar på är Håkans uttalanden om att det kommer bli en riktig medeltidsby med rekonstruktioner och att saker ska vara historiskt riktiga. "Men det är en medeltida by som kommer att möta besökaren, det kan ni lugnt vara övertygade om."

Jag tror inte att en sådan ambition kan kombineras med Berts vinstintresse och skara sommarland-tänkande.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Vad spelar det för roll om det fanns tingshus som var gjorda för 600 människor?
Vad spelar det för roll om det ligger en tornerspelsbana inne i en medeltidsby? Fiktiv eller inte?
Vad spelar det för roll för barnet som älskar Robin Hood och Ivanhoe? Eller rent av Richard Lejonhjärta?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Visst kan man bygga pampiga hus och leka ting, och tornerspelsplatser och leka tornerning, men om man påstår att det är medeltida utan att ha tillräckligt på fötterna ljuger man. <b>Det är fult att ljuga för barn!</b> Även om de tycker om Ivanhoe.

Så, bygg gärna vad ni vill och gör det så roligt ni kan för barn och vuxna, men kalla det inte medeltida om ni inte har ordentlig forskning som styrker det ni säger!

Däremot tror jag att det går att bygga seriösa medeltida byar baserade på forskning, och att de kan glädja en stor publik, men de blir inte ett barnvänligt sommarland.

Karin
Karin

Inläggav Arild Krake » 17 december 2004, 23:19

Mojje. Diskussionen om huruvida ni strider på rätt sätt eller inte har redan tidigare förts i en annan tråd. Håll den där, för här hör den inte hemma.

Ludvig, moderator
Arild Krake

Inläggav Draktand » 18 december 2004, 03:55

Emoni:

Betyder det att folk inte får bygga en upplevelsepark med inriktning på medeltiden bara för att den inte blir 100% historiskt korrekt?
Det är ju just det att det inte har använts som tema i sverige förut som faktiskt gör det ekonomiskt hållbart.
Titta på Medival Times i USA! Rock n' roll riddare! Fan va coolt!

Karin:

Jag förstår precis vad du menar och jag vågar påstå att du helt klart har fattat grejen. Men om det nu är så besvärligt med felaktiga historiska bilder och lögner för barn så bör väl TV stämmas för att dom över huvud taget visar nåt som har med historisk anknytning?
Vi slutar med Ivanhoe på nyårsdagen!!!
Alltså jag blir rädd när jag tänker på den totala avsaknad av fantasi och glädje som en film faktiskt kan ge till mindre nitiska människor.
Jag säger "sorry" för mina hårda ord men tack vare ett realistiskt tänkande så går det att få ekonomi i ett sånt här projekt.

Visst jag håller med dig om att det går att bygga "riktiga" parker.
Men låt nån ta fram pengarna till det då.
Jag vet att jag skulle sända alla skolklasser i landet till den parken för att barnen skulle få uppleva pesten, åderlåtning och amputationer efter skrubbsår!
Jag vet vad du menar men det är barnen som gör det här till någonting bra Karin. Du har själv varit ett sånt en gång i tiden! Där du antagligen trodde på drakar och prinsessor!?
Detta kan ju faktiskt väcka deras intresse till att som ni; vilja ta reda på mer info om hur det var, eller?

Det var det jag menade Emoni när jag skrev att det var dags att damma av tygen. Tygen ni själva bär på, färgglada eller inte. Dom är i vilket fall som helst dammiga. Detta kan ju faktiskt skapa ett så stort intresse runt om i landet att fler faktiskt lär sig om sitt ursprung. Det är erat hållningssätt till det nitiskt korrekta som behöver dammas av. Inte en stackars försäljare på Gotland som försöker tjäna sitt levebröd.

Jag hoppas att jag inte gjort någon illa med mina tankar!
Var rädda om er människor!
Draktand

Inläggav eskimonika » 18 december 2004, 10:52

Det är inte kompromisserna som retar folk, det är pretentionerna. Just påståendet att det är "äkta" när man vet att det inte är det. Det är inte fel att göra ett medeltidsinspirerat sagoland eller en fantasypark, men att påstå att något är en rekonstruktion när det inte är det är fel. Jag gillar plastdrakar och tyllprinsessor lika mycket som alla andra Narnia-barn, men jag gillar också när saker kallas vid deras rätta namn. Att påstå sig ha följt historiska förlagor, när det inte är sant, bara för att tjäna pengar - det är faktiskt riktigt riktigt lumpet.
eskimonika

Inläggav Arild Krake » 18 december 2004, 11:10

Draktand, har du varit inne på den länk jag skickade i mitt första inlägg i denna tråd? Det är ingen temapatk men attans så coolt och de tar tid på sig för att göra det på ett historiskt sätt och det går i hopp ekonomiskt.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Taffy » 18 december 2004, 12:21

Det verkar ha skett en missuppfattning angående vad jag skrev. Jag tycker inte heller att det verkar vettigt att smida 10000 spik till ett hus på ett sommarland. Det skulle kosta vansinniga pengar. Och jag tror inte heller att de kommer att göra det. Som jag sa, så bryr jag mig inte om ifall Bert bygger en by i Skara, det enda jag sa var att bygga "en historisk riktig" byggnad kräver otroligt mycket. Så för att klargöra: Skitkul med en medeltidspark för ungarna, de kommer säkert dyka upp här på forumet hela högen till slut, men det betyder ju inte att man bygger den "historisk riktigt". Vad nu det innebär, för det huset som jag byggde gjordes inte heller historiskt riktigt, men till och med de ambitionsnivåerna som fanns i det bygget är mer än vad man kan begära på en nöjespark. Det huset hade en budget på 25 miljoner, och den spräcktes rätt rejält.

Mojje, jag svarar dig i den andra tråden.
Taffy

Inläggav Emoni » 18 december 2004, 14:27

Jag tar absolut inte illa upp av en rak ärlig diskution, och hoppas att ingen tar illa vid sig av mina inlägg. Det är väl för dessa diskutioner som forumet finns till för?

Draktand:
Nej det menar jag inte. Vad jag menar är samma sak som eskimonika sa i sitt inlägg. Det finns faktiskt något som är historiskt korrekt, något som är medeltida. Sedan finns det saker som är inspirerade av medeltiden, lajv och sagor. Om man nu tycker att det är så fruktansvärt tråkigt med den historiska medeltid som faktiskt utspelade sig i europa för så där 500-1000 år sedan, varför ska man då göra en medeltidspark? Man kan mycket väl göra en sagovärld som hämtar inspiration från medeltiden, det är just när man, som eskimonika sa, _säger_ att det är HK (=Historiskt Korrekt) och det sedan inte är det som man sprider lögner eller felaktig kunskap, kalla de vad du vill.
Det finns ingenting som säger att det inte skulle vara ekonomiskt hållbart att göra en HK medeltidspark _om_ det är det man vill göra, sedan kan jag tycka att det finns grader och gränser även här. Man behöver ju inte handsmida alla spikarna men att sälja stickade tröjor på marknaden bara för att de är hemgjorda är en annan sak (stickning fanns ju knappt under medeltiden).
Visst är Medieval Times jättecoolt, jag upplevde det själv för ett knappt år sedan, men det gör aldrig anspråk på att vara HK och därför tar jag det för vad det är; en kul kväll inspirerad av medeltiden, inte ett återskapande av den samma.

//Emoni
Emoni

Inläggav Tyr » 18 december 2004, 16:49

Lycka till Håkan!
När man läser inläggen här undrar man....
Jag tror somliga inte skulle ha skoj ens på medeltiden.

Tyr[:o)]
Tyr

Inläggav Draktand » 18 december 2004, 18:23

Det verkar vara en positiv inriktning i tråden nu.

På något sätt ville jag försvara Håkan mot en hel del mindre genomtänkta kommentarer.
Emoni, Karin..., stå på er! Men ta inte på er en mastodontuppgift och försök bygga en upplevelsepark. Håkan kommer med alla säkerhet att ha nytta av er i framtiden då era kunskaper utan problem kan synas i fogarna.

Arild: Jag är mer insatt än du tror... och det är en temapark. Var så säker.

Var rädda om er snubbizar för det tänker jag vara!
Draktand

Inläggav Angus Maciomhair » 19 december 2004, 15:20

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Draktand</i>

Det verkar vara en positiv inriktning i tråden nu.
På något sätt ville jag försvara Håkan mot en hel del mindre genomtänkta kommentarer.
Angående dessa "mindre genomtänkta kommentarer":
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Håkan_Skara</i>

Dom räknar med att det skall komma 300-400.000 besökare under 2-3 månaders tid så för att saker och ting skall hålla så måste det ju byggas på ett hållbart sätt. Det finnas riktiga toaletter, den stora tornerbana och tingsalen ligger på en gjuten betongplatta osv. Men <i>det är en medeltida by som kommer att möta besökaren, det kan ni lugnt vara övertygade om.</i> ... Enda kravet/målsättningen vi som varit med i planeringsfasen haft är att <i>det skall vara historiskt riktigt.</i><hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">(Mina kursiveringar)
Här lägger man ribban högt. Att Karin et al. då ifrågasätter bitar av planerna i projektet ser jag ingenting konstigt med, utan snarare som 1) en chans att själv lära sig något (jaså, det finns dokumentation för X under <given tidsperiod>) eller 2) ett försök att hjälpa projektet att nå över den ribba de själva har lagt så att de slipper missar pga. slentrianmässigt tänkande som t.ex. "det vet väl alla att X fanns/användes/åts under <given tidsperiod>."
Sin egna personliga åsikt om Bert får däremot var och en stå för själv.

Jag skulle råda dig att läsa följande trådar på forumet om du inte redan har gjort det:<li>[url="http://www.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=271"]Ambitionsnivå & inriktning[/url]</li>
<li>[url="http://www.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1049"]Definition av historiskt återskapande[/url]</li>
<li>[url="http://www.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1073"]Att återskapa - Hur långt ska man gå?[/url]</li>
<li>[url="http://www.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1060"]Spelar det någon roll?[/url]</li>
Förhoppningsvis kommer detta ge dig en inblick i vilka människor som skriver på detta forum, var de lägger (önskar lägga?) ribban och vilka drivkrafter som finns bakom deras hobbyutövande.

Sedan är blotta företeelsen "Arn" ett rött skynke för många här på forumet. Gör gärna en sökning på trådar med Arn i namnet, och skumma igenom dem. Sökfunktionen hittar du uppe till höger.
Sist men inte minst, välkommen till forumet.
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Martina » 19 december 2004, 15:58

Jag skulle vilja påstå att sedan Håkan kom in i debatten så har inläggen varit både väl genomtänkta, välformulerade och vänliga. Snarare tänkta som att varna för fällor andra "temaparker" fallit i än för att klaga. Eva Andersson rekommenderar ju t.ex. bra dräktsidor, tänk om Salvebyn fått hjälp av en doktorrand i dräkthistoria innan man sydde upp helt omedeltida kläder för tiotusentals kronor! Det behöver inte stå mellan helt historiskt korrekt eller helt fel, man kan faktiskt hjälpas åt att finna en medelväg! Inga handsydda sömmar, men väl inte heller några olikfärgade kilar! Man kommer ett steg närmre illusionen av medeltid, utan att det behöver kosta mer än lite svald stolthet.
Det finns ett inarbetat koncept kring det här; tornerspel, brända mandlar, riddarvimplar, Sofias Ateljé... Men om man börjar bena upp det här och fråga sig hur det såg ut i verkligheten; kanske kan man hitta något helt fräscht och nytt som tilltalar publiken ännu mer? Dagens barn har sett westernryttare halvera meloner varje sommar sedan de knappt kunde stå på benen; men har de sett strid man mot man i riktiga rustningar? (Jag vet inte hur era tornerspel skall gå till, så detta var bara ett exempel)

Jag säger så här: Låna in lite folk som kan sina saker. Låt dem titta på konceptet, låt dem kommentera. Låt dem komma med förslag på vad som skulle kunna göras istället. KOMPROMISSA!
Hyr sedan in samma folk och låt dem hålla föredrag för personalen. Om medeltida dräkt, byggnader, religion, seder och bruk... När barnen sedan frågar varför farbror har babymössa får de en underbar, praktisk historielektion de antagligen aldrig glömmer.

En sak till: Barn är fantastiska på att låtsas, men de är inte lättlurade! Killarna i plastrustning blir besvikna när de upptäcker att hjältarna på de stora hästarna inte har riktig rustning. Låt dem däremot prova en riktig ringbrynja och dagen är gjord!

Bättre kvalitét till samma tid och kostnad som ett standard-salvebygge, och mycket roligare för besökarna! Men naturligtvis kräver det samarbete, öppenhet och svald stolthet!

/Martina
Martina

Inläggav Lasse C » 20 december 2004, 09:43

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Martina</i>

Men naturligtvis kräver det samarbete, öppenhet och svald stolthet!
/Martina

Klokt, som vanligt! [:)]
Och, skulle jag vilja tillägga: Det där krävs från båda sidor, så att säga - då kan det bli riktigt bra!

Lasse C
Lasse C

Inläggav Håkan_Skara » 20 december 2004, 15:14

Här kommer ett kort litet inlägg innan jag tar ett välförtjänt jullov.

Nivån är sagt högt på medeltidsbyn, det behöver ni inte vara oroliga över. Christian Bjerling som designar parken har varit med och gjort en Vikingaby på Gotland och vad jag vet så är medeltidsfolk mycket nöjda med resultatet där.

Tiden är knapp, så en viss förenkling i icke synliga delar av parken kommer att ske och saker som utsätts för hårt slitage kommer att byggas för att tåla detta, men med ett utseende som är övertygande riktigt.

Alla kunniga människor är välkomna att hjälpa till med det mesta så att det blir så bra som möjligt. Historia är kul när man får möjlighet att se det framför sig.

Vill ni komma och hålla föredrag, hör av er. Vill ni hjälpa till att sy upp kläder till min personal, hör av er. Vill ni få tillgång till smedjan, bågskyttebanan, knäckkokeri eller något annan, hör av er. I stället för att bara snacka över hur det borde vara så var med och påverka. Här har alla seriösa medeltidsmänniskor en enorm möjlighet att nå ut till blivande kollegor (barnen) och vuxna på ett roligt sätt.

Jag räknar med att kunna visa lite ritningar och skisser efter jul.

Som ni säkert förstår så är det mycket att göra för mig personligen, med att bilda bolag, prata med leverantörer och fixa inredningar med mera, så jag kommer inte att delta i debatten dagligen. Jag läser däremot allt ni säger och kommer att hålla er informerad över hur saker och ting framskrider.

<b>Håkan Larsson, tusenkonstnär.
Svärd & Sånt
Skara
</b>
Håkan_Skara

Inläggav Arild Krake » 20 december 2004, 18:30

Håkan. Villkett år/årtionde/kommer ni att gestalta? Det kan vara intressant att veta så man vet om man kommer att passa in eller inte om man skulle villja jobba där eller komma på besök.

Ludvig
Arild Krake

FöregåendeNästa

Återgå till Diverse skvaller