av Pernilla Leijonhufvud » 17 oktober 2005, 18:48
Ha, en språk-klagomur! [:D]
Då får jag tillfälle att ondgöra mig själv över ett fenomen som retar gallfeber på mig: När folk ska försöka låta lite gammaldags eller arkaiska och använder de gamla pluralfomerna av verben -- trots att subjektet är i singular! T.ex.: "Du skola icke dräpa" eller "Svanen flögo". Eller använder fel pluralform: "I skola icke..." *ryser*
Det är ungefär som att säga "She are nice" på engelska.
Kan man inte de gamla språkliga reglerna, så bör man inte använda de formerna! Kan man inte skilja på "de" och "dem", så använd "dom"! Men det bästa vore om skolan faktiskt kunde lära folk att veta skillnaden. (Oj, nu låter jag verkligen som Kapten Stofil! [:)] )
Egentligen är det konstigt -- hur många svenskar blandar t.ex. ihop "they" och "them" på engelska?
Faktum är att "dom" varit en accepterad form i skriftspråk länge, till skillnad från "oxå", men i likhet med "mej", "dej" och "sa". Därmed inte sagt att jag själv gillar dem, eller använder dem. Jag tenderar att använda "mig", "dig", "sade" osv., men bara i skrift -- de <i>uttalas</i> ju fortfarande "mej", "dej" och "sa".
Och en sak till närjag ändå håller på och kverulerar: lär er för sjutton skillnaden mellan "utlämnad" och "utelämnad"... [:)]