av Pernilla Leijonhufvud » 21 december 2005, 23:26
Pekdon! *lol* Den ordlistan hade jag velat se! Ibland går språkutvecklingen snabbt...
Ja, vissa ord använder jag utan att tveka, som "surfa" (som är mycket enklare att säga än "leta sig fram mellan olika sidor på internet") eller "googla" (som jag tycker är en kul nybildning) eller "tagg", "chatta" och "maila" (som faktiskt har en mer specifik innebörd som lånord i svenska än vad de har på engelska, eller vad de svenska motsvarigheterna "märke", "småprata" och "posta" har -- OK, man kan säga eposta, och det gör jag nog också, ibland, kanske [;)] . Lite lättja måste man få tillåta sig själv.
Däremot tycker jag det är lite fånigt att säga "attacha" och "attachment" istället för "bifoga" och "bilaga", eller "editera" istället för "redigera" -- man vinner *ingenting* i enkelhet (snarare tvärtom!) och de svenska orden har redan exakt samma innebörd. (Dock händer det väl då och då att jag slänger in ett (sv)engelskt ord i en mening när jag inte på rak arm kommer på det svenska ordet...)
Det är inte alltid så lätt när allt man ser på internet är på engelska (sitter just och tittar på skicka-knappen strax nedanför den här rutan, som det står "Submit Reply" på...)