Sveriges historia

Ja hittar du ingen annanstans att skriva någonting om medlemmar och företeelser kan du skriva här. Lite off-topic alltså.

Inläggav Matti » 16 maj 2010, 11:36

Nä, men det brukar bidra till hur man återberättar historien, Ingemar. Vad man anser vara viktigt att betona. Här har vi allt som allt mindre än en timme till att lyfta fram och presentera bronsåldern och större delen av järnåldern.
Man kan inte täcka allt, så man får fokusera på vissa trender. Formeringen av starkare koncentrationer av makt, vilka kommer att i långa loppet spela roll för formeringen av riken och stater blir då en väg att gå.
Matti

Inläggav Ingemar » 17 maj 2010, 20:36

Vet det Matti!

På sjuttiotalet avslöjades en Sovjetisk naturfilm som ett falsarium. Höken slog ner i fågelnestet och dödade allt som fanns däri( läs kollektivet ). En skarpögd filmredigerare märkte dock att "Höken"! som får representera Kapitalet och den Amerikanska imperialismen, Hängde i nylonlinor och ficks att flaxa med sina vingar över den minst anande menigheten.

Vad jag menar är att ryssland och resten av världen har lämnat detta bakom sig. Precis som Öst har lämnat sig imperialistspöket bakom sig, så har även väst lämnat kommunistspöket till historien och det med rätta.

Ingemar

www.ingruna.dinstudio.se
Ingemar

Inläggav Edvin » 17 maj 2010, 22:18

Jag har ingen aning om vad de senaste inläggen handlar om...

Såg dock senaste avsnittet och tyckte det var rätt okej. Lite märkligt att Gotland inte har nämnts ännu dock. Klart man är lite lokalpatriotisk men att inte ens nämna Gotland under vikingatiden känns lite knasigt.
Edvin

Inläggav Johan Käll » 17 maj 2010, 23:46

Det handlar om att det finns olika sätt att tolka historia. Olika skolor, tex Annaleskolan, Revisionism, Idealistisk, Eklektisk, Nationell/Nationalistisk osv.... Det är lite olika tankar om VAD som driver historien framåt och vad man därför ska koncentrera sig på att forska på och hur man tolkar olika historiska händelser... Marxistiskt, eller Historiematerialistisk som den kallas med, är en av dessa skolor. Vad Matti vill framhålla var att Dick är en anhängare av denna tydligen och det är därför tonvikten ligger där den ligger. Har man inte koll på dessa olika 'skolor' låter det såklart bara som att Matti kallade Dick kommunist.. vilket man ju inte behöver vara bara för att man använder den historiemodellen.

Vad Ingemar ville säga har jag ingen aning om dock.

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll

Inläggav Edvin » 18 maj 2010, 07:56

Det var nog mest naturfilmsanalogin som var lite förvirrande. Idéhistoria har jag koll på. :)
Edvin

Inläggav Fredrik Johansson » 21 maj 2010, 15:34

Senaste avsnittet var tidig medeltid (till 1350). En tid som brukar förknippas med begreppet Folkungar som förknippas med Birger jarls släkt. Jag zappade bort mig lite under deras reklam. Sades det något om det? (Så stor roll som de behornade hjälmarna fick under vikingatiden.)
Fredrik Johansson

Inläggav Martin Wallgren » 21 maj 2010, 17:10

Inte ett ord om vare sig folkungar eller namn på några familjer eller ätter! Ett pluss i kanten. Dock sprang alla 1200-blankt pojkarna omkring med långsvärd modell minst 1350 och framåt... minus i kanten.
Martin Wallgren

Inläggav miklagard » 24 maj 2010, 22:16

Tycker nog att serien i stort är ganska bra. Dick Harrison är både kunnig och visar kurage genom att tala klarspråk om sådant som kan vara kontorversiellt. T.ex. hans klara ställningstagande för att kontakter med romarrriket hade förekommit ända sedan Kr.f. och varit väldigt viktigt för utvecklingen även i vårt land.

Martin Timell har väl blivit lite mindre mys-pys-barnprogramsaktig och det har både han och programmet vinnit på......tycker jag ! ;=)
miklagard

Inläggav Eric Hejdström » 25 maj 2010, 06:55

Harrison=klarspråk? Karln är ju duktig, ingen tvekan men lite artikulation skulle inte skada, ha ha
Fast jag gillar dom. Även om det är lite väl töntigt svenskt myspys ibland. Men dom når en betydligt bredare publik. Och det är väl hela tanken med ett sånt program?
Eric Hejdström

Inläggav Valdemar Sappi » 25 maj 2010, 10:07

TV-satsningen följs upp med utställning på Historiska som startar i helgen.
Valdemar Sappi

Inläggav Rahv » 25 maj 2010, 10:36

Bara det faktum att en bredare allmänhet verkar ha uppmärksammat Uppåkra i och med deras järnåldersavsnitt är ju positivt.
Rahv

Inläggav Frej » 25 maj 2010, 14:28

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Valdemar Sappi</i>

TV-satsningen följs upp med utställning på Historiska som startar i helgen.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Vissa länsmuseer kör även sin version med ett regionalt perspektiv.
Känns bra som komplement

http://frejknivmakeri.blogspot.com/
Frej

Inläggav miklagard » 25 maj 2010, 14:54

Ja, vi skall nog alla glädja oss åt att TV 4 har gjort denna satsning. Mycket hade kunnat gjorts bättre om man hade fördubblat antalet program, men sådant kostar väldiga pengar och vi får nog vara nöjda med det vi fått. Jag skulle tro att många fått upp ögonen för vår historia genom dessa program som dessutom följs upp med ett antal böcker och en utställning på Historiska Museet. I sanning ett unikt samarbete !

Man kan alltid hoppas att konkurrentkanalerna nu blir väckta och gör egna historiska program, men att man då använder sig av lite mindre barnsligt mys-pys och en mer seriös stämningsskapande programledare.
miklagard

Inläggav Matti » 31 maj 2010, 09:15

Tack Johan för att du gjorde mitt inlägg lite mer begripligt!

Som en föregående talare sa, så vill jag bara instämma i att det är jäkligt bra att Uppåkra äntligen lyfts fram, tillsammans med den romerska järnålderns och folkvandringstidens starka band till kontinenten och romarriket, med allt vad det innebär av handel, skandinaver i romersk tjänst, kulturellt utbyte med mera.
Matti

Inläggav Valdemar Sappi » 31 maj 2010, 09:32

Någon som minns när den där jättestora historieutställningen var som sträckte sig över flera museer? 80-talet? Minnet glappar...

Måste medge att jag gillade det där med ilskan över hornen på hjälmarna. Tycker vi sätter upp en kommandogrupp utklädda till vikingar och smular sönder alla plasthjälmar på Västerlånggatan!
Eller åtminstonne bearbetar köpmannaföreningen i gamla stan. Stadshuset?
Valdemar Sappi

FöregåendeNästa

Återgå till Diverse skvaller