av TompaK » 19 september 2005, 15:41
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Lasse C</i>
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by TompaK</i>
Har införskaffat en J.A Hellberg rakkniv i gott skick<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">En god början. Kniven är bra, och är den i gott skick har du förutsättningarna. Skaffa också en rakborste och en raktvål - spraylödder <i>är</i> inte likvärdigt.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by TompaK</i>
skall man använda fram eller baksida? Blir eggen sämre av en läderrem i knaggligt skick?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Eftersom det du vill åstadkomma med strigeln är en slutlig polering av eggen ger sig svaret själv, antar jag. Du skall alltså använda "utsidan" av lädret. Eggen på en rakkniv är inte bara extremt vass, den är också papperstunn. Vad en knagglig yta gör med den kan du säkert föreställa dig. På sina håll vet jag att man striglar mot trä, prova det om du inte hittar nåt bra läder.
är det bättre att skaffa en (verkar prisvärd) plus en strigel? <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Det beror helt på hur finkornig den är. Jag har faktiskt sett vita Arkansasbrynen som har varit mycket finkorniga, täta och hårda - d v s precis vad man vill ha! Utan att ha sett grunkan IRL kan jag bara säga att den ser bra ut.
LC
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Tack för dom tipsen!
Tycker att det är lite underligt att man inte kan få tag i brynen och striglar inom Sverige till vettiga priser.
Kommer dock att fortsätta försöka få till det här för jag har en gång på en semester blivit rakad av en baraberare med rakniv och det var den bästa rakningen jag har upplevt.
/Tomas