av Vargman » 18 september 2005, 12:33
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Folk är så gnälliga med historiska filmer. Är det inte helt historiskt korrekt så är det inte värt att ha. Hemskt tråkigt synesätt.
Historiska filmer skapar historieintresse, vilket vi väl alla tycker är bra? Vore det verkligen bättre om endast böcker fanns?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
jag håller med carolus! jag är själv historiker (dvs jag har studerat historia på universitet, kanske inte räknas som att vara historiker men, men) och jag tycker att tex herman lindqvist gjorde en stor kulturgärning med sina böcker om sveriges historia. samma sak gäller olika historiska filmer. de skapar ett intresse som förhoppningsvis får folk att vilja läsa vidare. då kan de upptäcka att herman eller filmerna hade lite fel här och där.
men, jag tycker samtidigt att man i de flesta fall skulle kunna göra en film eller en bok historiskt korrekt utan att för den skull tappa i spänning och så! synd, synd, synd att inte herman bemödade sig att kolla upp sina källor lite bättre. han hade bara kunnat lämna in dem på korrekturläsning hos en historiker. då hade ingen kunnat gnälla. nu tror jag iof att mångas gnäll på den stackars herman berodde på att deras egna böcker inte sålde lika bra.
jag kan själv sitta och hetsa upp mig över felaktigheter i filmer. två saker minns jag tydligt:
i en mkt gammal film jag kollade på ngn gång på 1980-t så kom en samuraj till 1500-t spanien. filmnens hjältinna skulle ta ett bad och när man såg henne bakifrån innan hon sjönk ner i badet hade hon en duktig bikinibränna [:D]
den andra är den hyllade "gladiator" som jag inte var imponerad av. efter att commodus dödat sin far står han brevid en vit byst av fadern. vit!? under antiken var bysterna målade! det är därför de inte har några pupiller. de var ditmålade. ok, jag fattar varför de gjorde så. hade den varit målat hade de flesta tyckt att det såg konstigt ut!
jag erkänner att jag säger emot mig själv... samtidigt som jag tycker att man inte ska vara för hård i sin bedömning så kokar mitt eget huvud när jag ser felaktigheter i historiska filmer. men sån är människan antar jag.
/wolfie
ps
"tre solar" hade inte kunnat räddats av all världens historiskt korrekta kläder och miljöer. historien sög fett!
pps
hellre en bra film med bra historia och flyt, men utan det där riktigt historiskt korrekta än en analt historskt korrekt film som är ermbarmligt tråkig
ppps
håller med om att "the lion of the winter" var bra!