av Per-Allan Olsson » 15 februari 2006, 15:01
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Nenne</i>
Vaddå inte din huvudvärk? Har du bara skrivit inlägg för din egen skull? Jag trodde det var för att andra skulle kunna ta del av dina åsikter. Om då dina åsikter är otydliga och du ombedes om en förklaring förstår jag inte varför du inte bara ger forumet en?
Jag förstår inte heller vad du åsyftar och vilken ton du har i dina inlägg.
Vänligen förklara.
//Nenne
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Naturligtvis, Nenne.
<b>Denna resumé av tråden bör rättfärdiga mina inlägg.</b>
SannaV:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Filmen produceras av Troja Television.....Troja har tidigare producerat tv-serierna Arns Rike och Häxornas tid.
Jag (har) hört av många som var med under Arns Rike att som statist blir man rätt dåligt behandlad.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<b>Sålunda:</b> Troja television behandlar sina statister dåligt.
Lasse C:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Troja har kanske inte det bästa av anseenden, i alla fall inte här på forumet.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<b>Sålunda:</b> Troja television har dåligt anseende.
Matti:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">För att citera Karl Gerard:
"Det är den ökända hästen från Troja, moderniserad till femte kolonn.."
Visserligen gillar jag häxornas tid som så, men jag vet inte hur de har det med kläderna. Det ser inte riktigt ut som 1670-tal..<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<b>Sålunda:</b> Troja television är femtekolonnare, samt har inte tidstypiska kläder.
Martin Lejon:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Stackars Troja! Att de lyckas driva ett produktionsbolag år efter år utan att ha råd att betala folk som arbetar in pengar åt dem..... alltid är det samma visa: inte nog med att man jobbar gratis, man ska också gratis låna ut sin dräkt och ev rekvisita.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<b>Sålunda:</b> Troja television har inte råd att betala sina anställda, och de som deltar måste göra så i egna kläder.
Halvor:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Brant man egentlig så mange hekser i skandinavia i middelalder?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<b>Sålunda:</b> Man kan misstänka att Häxornas tid har faktafel.
John-KB:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Lycka till! Alla vet nog vad jag inte gör under inspelningsdagarna.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<b>Sålunda:</b> Man skall undvika att delta i en film gjord av Troja television.
Och så vidare i samma anda.
Troja television dementerar så småningom ryktet om ny svensk medeltidsfilm, vilket får SannaV, som ursprungligen påstod just detta, förklarar att hon blivit lurad. Pernilla Leijonhufvud förklarar att detta just inte höjer förväntningarna.
<b>Sålunda:</b> Troja television lurar och bedrar, och framtida produktioner av dem kommer förmodligen att hålla låg kvalitet.
Sedan är det i tråden dags för summering:
<i>Halvor</i> konkluderar att man alltid skall vara noga att begära betalning för statistarbete och dräkthyra. Han hänvisar till SVT som föredöme för hur det bör gå till. Han konstaterar att man denna gång återigen söker efter oavlönad arbetskraft trots det stryk han säger att de fick förra gången. Halvor antyder att inre stridigheter kan förekomma på Troja television.
<i>Ny Björn</i> konkluderar att det finns ett problem med att mindre nogräknade aktörer försöker få gratis arbetskraft, och påvisar orsaken vara en kvantitativ drivkraft snarare än en kvalitativ sådan hos dessa mindre nogräknade aktörer.
<i>Victor Jansson</i> ansluter sig till Ny Björns ståndpunkt, samt påtalar vikten av att de som verkligen är seriösa skall kunna marknadsföra sig för att motverka att de oseriösa anlitas.
<i>Fågelblå</i> kommer med nya uppgifter som stärker den stadfästa uppfattningen om Troja television, nämligen att de beridna riddarna inte fick vägersättning.
I detta skede ansluter jag mig till skaran, och drar helt enkelt en slutsats baserad på framförda tyckanden och summeringar, nämligen att historiska filmer i fortsättningen uteslutande bör göras av stora, väletablerade filmföretag i Stockholmstrakten. De bör kunna garantera skälig betalning, och de missförhållanden som skildrats i tråden bör inte uppkomma.
Det som skulle kunna göra att mitt inlägg är malplacerat är det osannolika faktum att hela tråden består av grundlöst skitprat.