[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Ny svensk medeltidsfilm

Ny svensk medeltidsfilm

Ja hittar du ingen annanstans att skriva någonting om medlemmar och företeelser kan du skriva här. Lite off-topic alltså.

Inläggav Per-Allan Olsson » 5 februari 2006, 13:26

Det är nog bäst att all film med historiskt tema i fortsättningen görs av stora, väletablerade filmföretag i Stockholmstrakten, så att man vet att det blir riktigt gjort. Det är ju ett allmänt erkänt faktum att historiska filmer redan görs i enorm mängd av sådana seriösa företag, vilka tråkigt nog glöms bort till förmån för filmgårdfarihandlare från landsorten. Vi får väl ändå vara tacksamma för att ett sådant helgjutet projekt som "Nisse Hults historiska snedsteg" ändå tagit sig till TV-rutan.

Ja, surt sade räven om rönnbären....
Per-Allan Olsson

Inläggav Vix Hq » 5 februari 2006, 16:05

Per-Allan; kan du utveckla lite? Jag är inte säker på att jag förstår vad du menar i ovanstående inlägg.

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Matti » 7 februari 2006, 14:00

Ja, jag vill också se en utveckling, Prallan.
Matti

Inläggav Peter » 10 februari 2006, 12:55

Instämmer till fullo med två föregående talare.
Peter

Inläggav Per-Allan Olsson » 14 februari 2006, 17:20

Jag exemplifierar:

<i>
Linné och hans apostlar
Lovisa och Carl Michael
Gustav III:s äktenskap
Strindberg, ett liv
God afton, herr Wallenberg
Alfred: Vilgot Sjöman, om Alfred Nobel
Det sista kontraktet
och naturligtvis triumfen
Tre solar</i>

Där har ni exempel på svensk historia när den är som mest riktig!

Men varför någon film om en korsriddare som aldrig existerat? Det är ju bara något slags lokalpatriotiskt misch-masch, precis vad man kan förvänta sig av mindre seriösa landsortsfilmare.
Per-Allan Olsson

Inläggav Djingis Khan » 14 februari 2006, 18:38

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">

<b>Tre solar</b>

Där har ni exempel på svensk historia när den är som mest riktig!

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

[:0] Jag förutsätter att det där var ett skämt...?
Djingis Khan

Inläggav Vix Hq » 14 februari 2006, 22:47

Misstar jag mig om jag antar att samtliga dina inlägg är ironiska i tonen, Per-Allan? Eller är det något annat du vill säga? För jag hänger fortfarande inte med.

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Karin » 15 februari 2006, 00:52

Det är svårt att vara ironisk i ett skriftligt medium eftersom man inte får fram tonfall och ansiktsuttryck.

Eftersom jag inte har sett någon av filmerna Per-Allan tar upp som exempel kan jag bara gissa vad han menar utifrån antagandet att han är ironisk. Min gissning blir att Per-Allan tycker att att der verkar som om vi på HV tycker om alla svenska historiska filmer och TV-serier förutom de som har att göra med Arn. Han spekulerar i om detta har något att göra med var filmerna är producerade eftersom det inte verkar bero på hur nära den kommer den historiska sanningen.

Har jag rätt Per-Allan eller har jag totalt missförstått dig? Försök ge ett rakt svar utan ironi. Det är inte så lätt för oss i "den ironiska generationen". Jag har i alla fall varit tvungen att öva på det.

Karin
Karin

Inläggav Per-Allan Olsson » 15 februari 2006, 09:58

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vix Hq</i>

Misstar jag mig om jag antar att samtliga dina inlägg är ironiska i tonen, Per-Allan? Eller är det något annat du vill säga? För jag hänger fortfarande inte med.

/Vix.
Tråkigt att du tycker så, och tråkigt att du inte hänger med. Men det är inte min huvudvärk, eller hur?

Mina inläggs innehåll är logiskt följdriktiga i förhållande till tidigare inlägg i tråden, och därmed får de också anses vara seriösa samt hålla sig till ämnesområdet.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Karin</i>

Min gissning blir att Per-Allan tycker att att der verkar som om vi på HV tycker om alla svenska historiska filmer och TV-serier förutom de som har att göra med Arn.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag ser det helst som så, att jag också är en av dessa "vi på HV". Därför blir ditt påstående utifrån min synvinkel ogiltigt.
Per-Allan Olsson

Inläggav Nenne » 15 februari 2006, 10:35

Vaddå inte din huvudvärk? Har du bara skrivit inlägg för din egen skull? Jag trodde det var för att andra skulle kunna ta del av dina åsikter. Om då dina åsikter är otydliga och du ombedes om en förklaring förstår jag inte varför du inte bara ger forumet en?

Jag förstår inte heller vad du åsyftar och vilken ton du har i dina inlägg.

Vänligen förklara.

//Nenne
Nenne

Inläggav Per-Allan Olsson » 15 februari 2006, 15:01

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Nenne</i>

Vaddå inte din huvudvärk? Har du bara skrivit inlägg för din egen skull? Jag trodde det var för att andra skulle kunna ta del av dina åsikter. Om då dina åsikter är otydliga och du ombedes om en förklaring förstår jag inte varför du inte bara ger forumet en?

Jag förstår inte heller vad du åsyftar och vilken ton du har i dina inlägg.

Vänligen förklara.

//Nenne

Naturligtvis, Nenne.

<b>Denna resumé av tråden bör rättfärdiga mina inlägg.</b>

SannaV:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Filmen produceras av Troja Television.....Troja har tidigare producerat tv-serierna Arns Rike och Häxornas tid.
Jag (har) hört av många som var med under Arns Rike att som statist blir man rätt dåligt behandlad.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

<b>Sålunda:</b> Troja television behandlar sina statister dåligt.

Lasse C:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Troja har kanske inte det bästa av anseenden, i alla fall inte här på forumet.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

<b>Sålunda:</b> Troja television har dåligt anseende.

Matti:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">För att citera Karl Gerard:
"Det är den ökända hästen från Troja, moderniserad till femte kolonn.."
Visserligen gillar jag häxornas tid som så, men jag vet inte hur de har det med kläderna. Det ser inte riktigt ut som 1670-tal..<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

<b>Sålunda:</b> Troja television är femtekolonnare, samt har inte tidstypiska kläder.

Martin Lejon:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Stackars Troja! Att de lyckas driva ett produktionsbolag år efter år utan att ha råd att betala folk som arbetar in pengar åt dem..... alltid är det samma visa: inte nog med att man jobbar gratis, man ska också gratis låna ut sin dräkt och ev rekvisita.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

<b>Sålunda:</b> Troja television har inte råd att betala sina anställda, och de som deltar måste göra så i egna kläder.

Halvor:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Brant man egentlig så mange hekser i skandinavia i middelalder?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

<b>Sålunda:</b> Man kan misstänka att Häxornas tid har faktafel.

John-KB:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Lycka till! Alla vet nog vad jag inte gör under inspelningsdagarna.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

<b>Sålunda:</b> Man skall undvika att delta i en film gjord av Troja television.

Och så vidare i samma anda.

Troja television dementerar så småningom ryktet om ny svensk medeltidsfilm, vilket får SannaV, som ursprungligen påstod just detta, förklarar att hon blivit lurad. Pernilla Leijonhufvud förklarar att detta just inte höjer förväntningarna.

<b>Sålunda:</b> Troja television lurar och bedrar, och framtida produktioner av dem kommer förmodligen att hålla låg kvalitet.

Sedan är det i tråden dags för summering:
<i>Halvor</i> konkluderar att man alltid skall vara noga att begära betalning för statistarbete och dräkthyra. Han hänvisar till SVT som föredöme för hur det bör gå till. Han konstaterar att man denna gång återigen söker efter oavlönad arbetskraft trots det stryk han säger att de fick förra gången. Halvor antyder att inre stridigheter kan förekomma på Troja television.
<i>Ny Björn</i> konkluderar att det finns ett problem med att mindre nogräknade aktörer försöker få gratis arbetskraft, och påvisar orsaken vara en kvantitativ drivkraft snarare än en kvalitativ sådan hos dessa mindre nogräknade aktörer.
<i>Victor Jansson</i> ansluter sig till Ny Björns ståndpunkt, samt påtalar vikten av att de som verkligen är seriösa skall kunna marknadsföra sig för att motverka att de oseriösa anlitas.
<i>Fågelblå</i> kommer med nya uppgifter som stärker den stadfästa uppfattningen om Troja television, nämligen att de beridna riddarna inte fick vägersättning.

I detta skede ansluter jag mig till skaran, och drar helt enkelt en slutsats baserad på framförda tyckanden och summeringar, nämligen att historiska filmer i fortsättningen uteslutande bör göras av stora, väletablerade filmföretag i Stockholmstrakten. De bör kunna garantera skälig betalning, och de missförhållanden som skildrats i tråden bör inte uppkomma.
Det som skulle kunna göra att mitt inlägg är malplacerat är det osannolika faktum att hela tråden består av grundlöst skitprat.
Per-Allan Olsson

Inläggav Nenne » 15 februari 2006, 15:32

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"> I detta skede ansluter jag mig till skaran, och drar helt enkelt en slutsats baserad på framförda tyckanden och summeringar, nämligen att historiska filmer i fortsättningen uteslutande bör göras av stora, väletablerade filmföretag i Stockholmstrakten. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Filmbolagets säte har inget med resultatet att göra. Det är <u>din</u> slutsats och ingen annans.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Jag exemplifierar:

Linné och hans apostlar
Lovisa och Carl Michael
Gustav III:s äktenskap
Strindberg, ett liv
God afton, herr Wallenberg
Alfred: Vilgot Sjöman, om Alfred Nobel
Det sista kontraktet
och naturligtvis triumfen
Tre solar

Där har ni exempel på svensk historia när den är som mest riktig! <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Återigen <u> din </u> åsikt. De flesta andra av oss här på forumet delar kanske inte riktigt den uppfattningen.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"> ...precis vad man kan förvänta sig av mindre seriösa landsortsfilmare.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Vems åsikt?

//Nenne
Nenne

Inläggav Per-Allan Olsson » 15 februari 2006, 16:14

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Nenne</i>

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"> I detta skede ansluter jag mig till skaran, och drar helt enkelt en slutsats baserad på framförda tyckanden och summeringar, nämligen att historiska filmer i fortsättningen uteslutande bör göras av stora, väletablerade filmföretag i Stockholmstrakten. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Filmbolagets säte har inget med resultatet att göra. Det är <u>din</u> slutsats och ingen annans.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Aha. Ja, det var kanske väl vågat av mig att dra slutsatsen att Halvors framhållande av föredömet SVT härrörde sig från en vilja att förlägga framtida filmproduktion i Stockholmstrakten.
Per-Allan Olsson

Inläggav Nenne » 15 februari 2006, 16:29

Eller varför inte Oslo [:D]
Nenne

Inläggav Per-Allan Olsson » 15 februari 2006, 16:47

Eller varför inte Oslo [:D]
Ja, varför inte [:D]
Per-Allan Olsson

FöregåendeNästa

Återgå till Diverse skvaller