[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Sinnsykt...(privatägda kulturföremål)

Sinnsykt...(privatägda kulturföremål)

Ja hittar du ingen annanstans att skriva någonting om medlemmar och företeelser kan du skriva här. Lite off-topic alltså.

Inläggav Sunniva Saksvik » 7 september 2005, 11:45

Det var vel hovedsaklig Arna Magnussons fortjeneste at disse manuskriptene ble samlet inn og tatt vare på (mens islendingene drev og klippet skjortebryst eller mitras av dem...), og ikke biblioteket i Køben? At godeste arnamagnus bodde litt for sentralt i Køben var vel strengt tatt ikke hans skyld.

De fleste manuskriptsamlinger har startet som private, så vi skal vel prise oss lykkelige over at det fantes folk som sa "Min!Min!Min!Min! før i tiden.

Når det gjelder den boka på den auksjonen, så kan man i alle fall være glad for at selgeren ikke hadde klippet den opp og solgt de enkelte foliene hver for seg. Det er en mye mer utbredt metode blant antikvitetshandlere.
Sunniva Saksvik

Inläggav Sternschild » 7 september 2005, 12:09

Ett register över antikviteter skulle säkert smaka fågel för skattemyndigheten o skulle säkert utnyttjas till fullo av den svenska regimen som inte ens drar sig för att höja skatter retroaktivt. När skulle saker sedan tvingas med i ett sådant register o med vilken rätt! Saker som köpts o bevarats inom släkten o i vissa fall tom producerats av dess medelemmar skull det plötsligt vid viss ålder börja vara offentligt gods bara för att det bevarats i varsamma händer som släktklenod?
Idag är det inne att återlämna ben m.m. för återbegravning etc bland dem trendigare forskarna så det där med det säkra bevarandet av forskningsmaterial i vetenskapens tempel ser jag inte som nån 100% lösning.
Sternschild

Inläggav Halvor » 7 september 2005, 13:02

Altså; det finnes både kørka museer og private samlere som roper "min, min min!", men museer har som regel en konservator (FMU ikke medregnet) som i allefall kan rope varsku når det trengs. Og man har en rent teknisk rett til å faktisk se stasjet. Hos private samlere kan man tigge og be til man blir blå i trynet.

Problemet er når gjenstander ikke blir skikkelig dokumentert, enten av redsel for futen, eller fordi at noen (de som eier luterell, f.eks) vil tjene penger på publisering.

Det man må huske på er at visse gjenstander har en kulturell og historisk verdi utenom den rent økonomiske. Om man skulle tillate rikinger å eie stavkirkeportaler ville de eie noe som i praksis tillhører hele nasjonen, nemlig kulturarven. Jeg priser meg lykkelig for at omsetning av førreformatoriske gjenstander i norge er begrenset. Skattejegere er virkelig ikke noe jeg vil ha flere av.

Et register hadde vært bra å ha, og jeg tror ikke det er værre enn at eierskap kan være unntatt offentligheten, og dermed også futen.

Hah, jeg husker da staten forsøkte å skattlegge usolgt kunst hos kunstnere i norge. Det endte med en kunstmassakre foran stortinget som norge ikke har sett make til siden reformasjonen. Sinte kunstnere som skar opp malerier og statuer og brant hele stasen. DET kaller jeg demonstrasjon!
Halvor

Inläggav Todd » 7 september 2005, 13:05

Bra talat Sternschild! In stämmer till fullo.

Är i allmänhet j[}:)]vligt trött på reglerings och förbuds ivern hos delar av den svenska befolkningen.

Nu pratas det ju även om förbjuda svartkruts innehav, vilket leder till att all re-enacment inom detta område kriminaliseras. Väldigt tråkigt må jag säga. Men det är väl något som får reglerings och förbuds ivrarna att slå sig på knäna av lycka.

Det blir väl även snart licens på svärds och kniv innehav, i förlängningen så slutar det väl det hela med att man bara får äta med sked och givetvis bara sådan kost som socialstyrelsen anser vara fullgod.

Och skulle man ha ärvt "gud förbjude" en gammal klocka så skall väl den då paraderas offentligt på söndagar i det lokalaköpcentrat.

Hualigen, tur att det finns alternativ till framtiden..

Oj oj lite väl tråkiga visioner som målades upp..[xx(]

Ja ja, det blir nog bra iallafall[;)]
Todd
Todd

Inläggav Endre Fodstad » 7 september 2005, 13:45

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sternschild</i>

Ett register över antikviteter skulle säkert smaka fågel för skattemyndigheten o skulle säkert utnyttjas till fullo av den svenska regimen som inte ens drar sig för att höja skatter retroaktivt.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det er pent få lover om antikviteter som har tilbakevirkende kraft (om ikke skulle den svenske staten ha blitt nødt til å levere tilbake Codex Argentus til Østerrike), og om de ikke selges, i hvis tilfelle de kommer under lover som regulerer kjøp og salg, virker det helt meningsløst å påstå noe sånt, om ikke den svenske jussen er skrudd sammen på en radikalt forskjellig måte fra den norske og danske.

Det stemmer at ting ikke alltid går 100% på skinner i museumsverdenen. Det stemmer uheldigvis også at bevaring er et fullstendig underprioritert område innenfor antikvitetshandelen, og at, som sagt, en av de store utgiftspostene private og offentlige museer som kjøper mye gjenstander har er å rette opp skader tidligere eiere har gjort på sine egne gjenstander.
Endre Fodstad

Inläggav Oluf Gurimson » 7 september 2005, 13:48

Ja du Todd, När det gäller licens på svärd och kniv så är det ju "nästan" det.
Du får ju inte gå med kniv eller svärd på allmänplats om du inte behöver det för utföra ditt arbete. Alltså inga svärd på vikinga o medeltidsmarknader om du inte skall uppträda. Undrar när Polisen får upp ögonen på det, och börjar besöka marknader.

Oluf
Oluf Gurimson

Inläggav Halvor » 7 september 2005, 14:43

Vi kan kanskje da den fremskrittsparti-aktige diskusjonen om formynderstaten og individets rett et annet sted?

Hva synes dere om at privatpersoner skal få beholde ting de har funnet i skog og mark? I storbritannia og andre land i europa er det fritt fram for å lete etter og omsette gjenstander fra hvilken som helst tidsperiode. Er det virkelig en tilstand vi vil ha? Allerede nå plyndres det graver og skattegjemmer på Gotland av idioter med metallsøkere. Personlig synes jeg man må slå hardere ned på brudd på kulturminneloven. En gravhaug tilhører ikke bonden selv om den ligger på hans mark. Den tilhører faktisk nasjonen.

Halvor
Halvor

Inläggav Angus Maciomhair » 7 september 2005, 14:59

[stickspår]
Vad som är tillåtet brukande har inget med ev. licenskrav för innehav att göra.
Kan jag, om jag har jägarexamen och licens på min studsare, gå ut och skjuta ner folk? Nej, jag får inte gå med den öppet på stan heller. Mao. är chansen försvinnande liten att jag skulle få samma tillåtelse vad gäller att springa med kniv öppet på stan även om jag hade licens för innehavet, eller omvänt, att jag skulle avkrävas licens för innehav enkom pga. att jag inte får vifta öppet med med den på allmän plats.

Vidare diskussioner om knivlagen får fortsätta i den tråden. Det finns även en gammal tråd om licens på svärd där knivlagen kom i i debatten.
[/stickspår]
/Angus, moderator
Angus Maciomhair

Inläggav Todd » 7 september 2005, 15:28

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Halvor</i>

Vi kan kanskje da den fremskrittsparti-aktige diskusjonen om formynderstaten og individets rett et annet sted?

Halvor
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Halvor,
Bara för man inte gillar reglering och förbuds hysterin så är man då höger extremist? Riktigt låg nivå på retoriken från din sida.

Vad gäller forminnes lagen i Norden så är det en helt annan femma. Jag tror inte att någon på denna debatt skulle ifrågasätta dess riktighet.

Av ren [}:)]nyfikenhet så undrar jag då vilken "nation" de föremål hittade i Norge daterade mellan 1397-1813 egentligen tillhör?

/Todd
Todd

Inläggav Endre Fodstad » 7 september 2005, 16:21

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">[i]Av ren [}:)]nyfikenhet så undrar jag då vilken "nation" de föremål hittade i Norge daterade mellan 1397-1813 egentligen tillhör?

Vel, siden Danmark-Norge var et dobbeltmonarki, ikke en stor stat, fra 1536-1814 burde ikke svaret på det spørsmålet være særlig komplisert.
Endre Fodstad

Inläggav Halvor » 7 september 2005, 23:57

Ahem...ser du noe sted jeg har skrevet høyreekstrem, Todd? Om ikke, så kan du la være å legge ord i munnen min?

Flertallet i fremskrittspartiet kan klassifiserers som markedsliberalister og et godt hakk til høyre i forhold til flertallet her på forumet, men neppe høyreekstreme (nåja, flertallet i allefall). Jeg må innrømme at argumentene dine snarere virket som klassisk liberalistiske enn som høyreekstreme.

og for å svare på spørsmålet ditt:
Alle norske gjenstander eldre enn 1536 som ikke har vært i privat eie i minst hundre år er pr. def. statlig eiendom.

Halvor
Halvor

Inläggav Todd » 8 september 2005, 07:49

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Halvor</i>

Flertallet i fremskrittspartiet kan klassifiserers som markedsliberalister og et godt hakk til høyre i forhold til flertallet her på forumet, men neppe høyreekstreme (nåja, flertallet i allefall).
Halvor

Halvor,

Att jag uppfattar "fremskrittspartiet" som höger extrema är väl inte så konstigt?? Här en artikel som visar vad journalisterna på Aftonbladet tycker om utbredningen av sådana åsikter i Europa: www.aftonbladet.se/nyheter/9910/05/fascist.html#1

Nog om detta.

/T
Todd

Inläggav Vix Hq » 8 september 2005, 12:17

Försök tona ned de allmänpolitiska bitarna i inläggen en aning i fortsättningen. Tack!

/Vix, med moderatorshatten på.
Vix Hq

Inläggav Halvor » 8 september 2005, 13:46

Jajamen, Vix,

Altså, for å vende tilbake til hoveddebatten (selv om jeg føler at det som er å si er sagt), så er det vel best om:

1. Gjenstander skal bli tatt vare på så godt som mulig
2. De bør være tilgjengelige for forskning (eller rekonstruksjon, i vårt fall)

Hvis det er sånn at British Library bruker mesteparten av konservatorbudsjettet sitt til å reparere misbrukte private gjenstander viser vel det at de fleste privatfolk ikke kan ta vare på gamle ting.

Om en gjenstand ligger hjemme hos en privat samler er det vel ganske klart at offentligheten aldri får sett sakene? (jfr. norsk middelalderjernhatt på vidvanke et sted i sverige)

Halvor
Halvor

Inläggav Sunniva Saksvik » 8 september 2005, 13:58

Kan man differensiere mellom viktige funn og mindre viktige funn? Som det nevnes ovenfor her så havner de fleste funn i museenes magasiner. Jeg innrømmer her åpent at jeg eier opptil flere middelaldergjenstander (Min!Min!Min!), blant annet noen små knapper og kles-kroker fra 13-1400tall funnet i Themsen - som det finnes tusenvis av i museene allerede. Bør jeg skamme meg?
Sunniva Saksvik

FöregåendeNästa

Återgå till Diverse skvaller