[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Rakning - som det egentligen ska göras...

Rakning - som det egentligen ska göras...

Ja hittar du ingen annanstans att skriva någonting om medlemmar och företeelser kan du skriva här. Lite off-topic alltså.

Inläggav Lasse C » 10 april 2006, 10:38

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tomas Ibsen</i>

Tja, som det är nu går det inte alls. Har så otroligt mycket annat att tänka på. Men jag har för avsikt att börja använda den. Tids nog... <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Hör av dig om du har svårt att få till slipningen! Det är lite lurigt i början, ibland, innan man är van...
Lasse C
Lasse C

Inläggav Tomas Ibsen » 13 april 2006, 09:45

@Heinrich: Ok, då var det bra att jag inte kokade den. Ska man tvätta i vatten och tvål? Hm, det säger väl i och för sig sig självt så...

@Halvor: Och de har exotiska "Schwedenmessers" också. [:D]

@Lasse: Det ska jag komma ihåg. Kommer förmodligen bli så att jag kommer skicka den till dig för översyn. Om det går för sig?

Har förresten hittat en rakborste på Kicks (som fanns i stan jag bor i, trots allt...[:I]), för cirkus 200.
Tomas Ibsen

Inläggav MNilsson » 28 juni 2006, 14:18

Jag sitter lite i kläm i min nuvarande raksituation i det att jag skaffade mig ett Northon vattenbryne 4000/8000. Brynet i sig är helt ok och använder man detta blir skärpan paa kniven fantastisk. Emellertid har jag tvingats konkludera att mitt anlete endast tillaater rakning med olja och icke tvaal. Detta gör att det, hur man än tvättar och tvagar, alltid finns en liten residual av olja paa eggen som sedan smetas rakt ner i vattenbrynet vid nästa raktillfälle. Jag har under en tid tvingats slipa brynet med fint sandpapper före rakning för att faa det att fungera hyggligt. Dock är jag nu innerligt trött paa att gaa upp en halvtimme innan jag borde bara för att faa preparerat bryne och kniv innan jag kan raka mig paa morgonen.

Lasse, jag läste i en tidigare traad att du endast kör surgigal black utan vidare strigling. Detta laater kanon i mina öron men innan jag lägger en beställning paa en saadan är jag nyfiken paa om du tror det funkar även om man har oljeresidualer paa eggen.

Om naagon annan har naagon ide om hur jag annars kan lösa mitt problem , emottages dessa med gläde och tacksamhet.

Vidare är jag nyfiken paa erfarenheter med Thier-Issards 7/8-knivar saa posta gärna om ni vet naagot.

Tack paa förhand,
Martin
MNilsson

Inläggav Lasse C » 28 juni 2006, 15:59

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by MNilsson</i>

Lasse, jag läste i en tidigare traad att du endast kör surgigal black utan vidare strigling. Detta laater kanon i mina öron men innan jag lägger en beställning paa en saadan är jag nyfiken paa om du tror det funkar även om man har oljeresidualer paa eggen.
Martin<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det faktum att jag aldrig tänkt särskilt mycket på den frågan säger kanske en del. Jag använder mitt Surgical Black till en hel del annat än rakkniven, och har aldrig haft problem med fett/oljerester. Visst, brynet blir lite smutsigt ibland, men diskning i hett vatten med diskmedel, alternativt tvätt med sprit vid svår smutsighet har alltid löst den saken de senaste 15 åren... [:D]

Lasse C
Lasse C

Inläggav MNilsson » 29 juni 2006, 10:40

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Lasse C</i>
Det faktum att jag aldrig tänkt särskilt mycket på den frågan säger kanske en del. Jag använder mitt Surgical Black till en hel del annat än rakkniven, och har aldrig haft problem med fett/oljerester. Visst, brynet blir lite smutsigt ibland, men diskning i hett vatten med diskmedel, alternativt tvätt med sprit vid svår smutsighet har alltid löst den saken de senaste 15 åren... [:D]

Lasse C
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Och mitt minne sviker mig inte i att du inte striglar utan endast kör ett par varv paa brynet innan du sätter kniven i skägget?

/Martin

Ps. Tack för infon förresten. :)
MNilsson

Inläggav Lasse C » 23 juli 2006, 06:48

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by MNilsson</i>Och mitt minne sviker mig inte i att du inte striglar utan endast kör ett par varv paa brynet innan du sätter kniven i skägget?
/Martin<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Helt korrekt! [:)]
Ursäkta att svaret dröjt - med semester och totalrenovering av sovrummet har jag inte varit här så mycket på ett tag...

Lasse C
Lasse C

Inläggav MNilsson » 4 augusti 2006, 20:44

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Lasse C</i>

Helt korrekt! [:)]
Ursäkta att svaret dröjt - med semester och totalrenovering av sovrummet har jag inte varit här så mycket på ett tag...

Lasse C
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hej Lasse,

Tack för svaret. Jag har testat att tvätta mitt vattenbryne med diskmedel och tycke nog att resultatet inte blev så illa faktiskt. Dock har jag sedan jag skrev här sist äntligen lagt mig till med en riktig kniv :) - nämligen en Thiers-Issard Aigle 7/8 tum full-hollow singing blade rakkniv.

En väsentlig skillnad mellan denna och den Dovo prima klang 5/8 som redan är i min ägo är att den förre pga sin tyngd ger ett mer distinkt handhavande samt ett jämnare resultat efteråt.

Rekommenderas skarpt. (Hittade den f.ö. via en belgisk site: http://www.koordenwinkel.be)

Halleluja,
Martin
MNilsson

Inläggav ProDaN » 15 augusti 2006, 08:32

Hejsan!
Har följt denna tråd med stort intresse sedan jag kom hem från semester i turkiet och där provade på rakning med kniv.
Där nere införskaffades sedan en rakkniv med utbytbara blad, en borste, tvål, alunstift och en salva som jag inte vet riktigt om den är balsam att använda efteråt eller om det är nåt för knivrengöring, har inte vågat prova :P

Hur som helst så är rakning med denna kniv otroligt mycket bättre än rakning med hyvel, varför jag blev nyfiken på att testa med riktig kniv. Sagt och gjort, sprang in på första bästa loppis och fick tag på en C.W Dahlgren, Eskilstuna Sweden, med fint men rostigt blad för 40 spänn. Klart överkomligt.
Hittade på samma ställe även ett bryne som är fruktansvärt slitet men som var det "finaste" brynet jag någonsin kännt på, dvs finare än tex köksknivsbrynet som jag la ut åtskilliga hundralappar på.
Blev därför fundersam om detta kunde vara ett sånt där legendariskt Surgical black-bryne, eller om det iaf är ett bra bryne hur som helst, och slog till med ett köp för hela 5 kronor.
Nu undrar jag, hur får jag upp detta bryne i fint skick? Det är så repigt att jag inte vågar använda det som det är nu. När jag hittade brynet så låg det i en låda med allehanda metallskrot som antagligen slagit rätt mkt på den...

Ska jag köpa sandpapper å slipa ner brynet eller hur gör man egentligen? Hur får jag veta vilket material brynet är gjort av? Det är ungefär lika grovkornigt som ett fönsterglas...

Nästa fråga, finns det något ställe i stockholm som säljer striglar? NK kanske?

Tack för hjälpen iaf!

-Peter
ProDaN

Inläggav Lasse C » 15 augusti 2006, 10:47

Om brynet är så finkornigt som du beskriver, och helst också hårt (och alltså inte ett mjukare vattenbryne)är det förmodligen alldeles utmärkt!

Ett hårt bryne är jobbigt att fixa till ytan på, men enligt en kunnig person jag talat med skall det funka om man har en plan yta, våtslippapper i gradvis finare korn och generöst med vatten.

Sedan kör man brynet i små cirklar på papperet, så planas det till och ytan fräschas upp. Jag har inte haft anledning att prova själv, men det <i>låter</i> i alla fall vettigt. (Och om brynet kostade 5:- kan du kanske vara beredd att ta chansen?)

Lasse C
Lasse C

Inläggav ProDaN » 15 augusti 2006, 10:56

Skulle nog vilja påstå att det är rätt hårt, förstår faktiskt inte hur brynet kunnat bli så misshandlat...

det låter som ett långtgående jobb, men jag får testa! Tack så mycket för tipset!
ProDaN

Inläggav MNilsson » 17 augusti 2006, 08:07

Strigel i Sverige faar man nog handla paa www.gents.se alt. hos vaelsorterade jaernhandlare. F.oe. var sidan jag naemnde ovan www.koordenwinkel.com - inte.be :)

-Martin
MNilsson

Inläggav MNilsson » 23 augusti 2006, 09:38

*** REVISION OMDÖME OCH VARNING THIERS-ISSARD ***

Den tidigare nämnda Thiers-Issard Aigle 7/8 tvingades jag skicka tillbaka eftersom ryggen paa ena bladsidan var krum (ja, eller konvex rättare sagt). Slipning paa ett bryne var därför svaart nästintill omöjligt eftersom kniven inte hade stöd paa hela knivryggen utan endast paa den punkt paa den konvexa ytan som i ögonblicket hade kontakt med brynet - med som följd att trycket paa eggen blev ojämt och slipresultatet likasaa.

Därav en stor varningstriangel för de som hade i aatanke att lägga sig till med en TI: Köp INTE detta märke paa postorder/internet. Även om en felfritt exemplar är överlägset baade DOVO/Jagger, Conk och minst lika bra som Wacker är felfrekvensen beträffande kvalitet paa deras färdiga produkter saa usel att man maaste titta, känna och mäta i butik för att vaaga sig paa en saa pass dyr affär.

För den som staar i valet och kvalet att köpa en (ny) kniv kan jag nämna en länk jag hittade till Wacker: http://www.wacker-rasiermesser.de/
Förvisso maaste man beställa via email eller telefon med deras Damast-staalknivar har rysligt gott renomé (även om de inte direkt är saa billiga) med jävelfull "urgröpning" (http://www.wacker-rasiermesser.de/image ... chliff.jpg). Dessutom har de även en 8/8 kniv i sortimentet som dessvärre dock maaste specialbeställas:
http://www.shavingshop.com/products/DSC04376.JPG :)

Hälsningar,
Martin
MNilsson

Inläggav Olof B » 20 november 2006, 22:31

Hejsan på er allihopa,

Har med glädje läst i genom hela tråden.
Väntar just nu aktivt på en nyss lagd beställning på strigel med pasta och kniv från Tyskland. Hade kunnat köpa kniv genom min frisör men då jag ändå bestälde strigel fick en kniv följa med.
Jag lägger nog en beställning hos honom ändå, då han har lovat att visa mig grunderna i konsten att strigla och raka.

För att återknyta till en av de första frågorna i tråden om varför man rakar sig (eller inte) med kniv.
Mitt svar blir att om man ska göra något bra så är det lika bra att göra det riktigt från grunden.
Jag har nu rakat mig i lite över 15 år(jag är bara 32) och börjar bli tämlligen trött på alla moderna, nya, häftiga, svin dyra och inte så bra rakhyvlar. Plus att reklamen är urbota tråkig...
Just nu använder jag en hyvel med utbytbara "industrirakblad" men dessa börjar att bli svåra att få tag på.

Jag återkommer så snart jag har information om hur den nya kniven funkar (och min förmåga)
Tvål & riktig borste har jag använt länge....

Ha det bra
--- Olof
Olof B

Inläggav Lasse C » 28 november 2006, 12:31

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Olof B</i>

Jag har nu rakat mig i lite över 15 år(jag är bara 32) och börjar bli tämligen trött på alla moderna, nya, häftiga, svin dyra och inte så bra rakhyvlar. Plus att reklamen är urbota tråkig...
--- Olof <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Hej och välkommen bland knivrakarna - de Riktiga Männen! [;)]

Det finns en detalj till som skiljer kniv från alla moderna rakhyvlar á la "Schicklette Mega-Super-Ultra-Hyper-Mach-43-Perfection-Future-Technology" (en sån [url="http://www.svd.se/statiskt/serier/Default.asp?serie=bizarro&selectDatum=20061125"]här[/url] med andra ord) nämligen kvalitén på eggen, d v s Skärpan! Av ren nyfikenhet lade jag en gång min nyvässade rakkniv och ett oanvänt kommersiellt rakblad ur en hyvel under ett mikroskop med ca 50x förstoring. Rakkniven var överlägsen på samtliga punkter: Ytjämnhet, rakhet och jämnhet i eggen (rakbladet påminde i den förstoringen inte så lite om ett <i>bågfilsblad</i>...[:(!])

Jag vill samtidigt passa på att tipsa om den raktvål som finns här: http://www.luktagott.se/tval.asp Jag använder den sedan ca ett år tillbaka, och den är verkligen riktigt trevlig!

För en tid sedan fick jag en fråga av en ung tjej hur jag ansade mitt skägg, eftersom det var så oerhört jämnt och väldefinierat i kanterna. Hennes pojkvän hade ett av de där moderna "pennstrecksskäggen", och det var tydligen mycket och framför allt tidsödande pyssel med trimmer, hyvel, sax och Hin Onde och hans lilla moster för att få till det där. När jag talade om att jag bara använder gammaldags rakkniv (plus sax för längden, då) och hur lite tid jag behöver lägga ner på det flinade hon glatt och sade: "<b>Det</b> skall jag berätta för min kille! Han tycker att han är så himla fräck..."

Lasse C
På gott, om än en smula tramsigt, humör idag!

<font size="1">PS: kommentaren om Riktiga Män går tillbaka på ett fjantigt test jag såg i en kvällstidningsbilaga för ett antal år sedan: "Hur mycket Man är du?" Man fick poäng för olika alternativ. Elrakning gav 1 poäng, rakning med hyvel gav 3. Kniv fanns inte med bland alternativen, men bör väl ge minst 5, eller?</font id="size1">
Lasse C

Inläggav Gorm » 28 november 2006, 16:02

Om man inte rakar sig alls då (helskägg alltså), hur många poäng ger det? ;)

/Johan - som ansar skägget med en trimmer var tredje månad eller så. [:I]
Gorm

FöregåendeNästa

Återgå till Diverse skvaller