<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Olof B</i>
Jag har nu rakat mig i lite över 15 år(jag är bara 32) och börjar bli tämligen trött på alla moderna, nya, häftiga, svin dyra och inte så bra rakhyvlar. Plus att reklamen är urbota tråkig...
--- Olof <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Hej och välkommen bland knivrakarna - de Riktiga Männen! [;)]
Det finns en detalj till som skiljer kniv från alla moderna rakhyvlar á la "Schicklette Mega-Super-Ultra-Hyper-Mach-43-Perfection-Future-Technology" (en sån [url="http://www.svd.se/statiskt/serier/Default.asp?serie=bizarro&selectDatum=20061125"]här[/url] med andra ord) nämligen kvalitén på eggen, d v s Skärpan! Av ren nyfikenhet lade jag en gång min nyvässade rakkniv och ett oanvänt kommersiellt rakblad ur en hyvel under ett mikroskop med ca 50x förstoring. Rakkniven var överlägsen på samtliga punkter: Ytjämnhet, rakhet och jämnhet i eggen (rakbladet påminde i den förstoringen inte så lite om ett <i>bågfilsblad</i>...[:(!])
Jag vill samtidigt passa på att tipsa om den raktvål som finns här:
http://www.luktagott.se/tval.asp Jag använder den sedan ca ett år tillbaka, och den är verkligen riktigt trevlig!
För en tid sedan fick jag en fråga av en ung tjej hur jag ansade mitt skägg, eftersom det var så oerhört jämnt och väldefinierat i kanterna. Hennes pojkvän hade ett av de där moderna "pennstrecksskäggen", och det var tydligen mycket och framför allt tidsödande pyssel med trimmer, hyvel, sax och Hin Onde och hans lilla moster för att få till det där. När jag talade om att jag bara använder gammaldags rakkniv (plus sax för längden, då) och hur lite tid jag behöver lägga ner på det flinade hon glatt och sade: "<b>Det</b> skall jag berätta för min kille! Han tycker att han är så himla fräck..."
Lasse C
På gott, om än en smula tramsigt, humör idag!
<font size="1">PS: kommentaren om Riktiga Män går tillbaka på ett fjantigt test jag såg i en kvällstidningsbilaga för ett antal år sedan: "Hur mycket Man är du?" Man fick poäng för olika alternativ. Elrakning gav 1 poäng, rakning med hyvel gav 3. Kniv fanns inte med bland alternativen, men bör väl ge minst 5, eller?</font id="size1">