Jag blev faktiskt besviken på filmen (inte oväntat dock)...
Hur HK den är bryr jag mig inte så värst mycket om men jag önskar att de hade följt böckerna lite mer. De har lagt till totalt onödiga saker och tagit bort sånt som var mer viktigt. Tex var mordet på Kung Sverker onödigt att filma - det hade ju räckt att nån berättade att han dödats. Arn var definitivt inte ögonvittne till detta mord i boken. Bort med det och mer Heliga landet!
Sen fattar jag inte varför Kung Karl ser ut som värsta smöriga boven? Helskum ju - det intrycket av honom fick jag aldrig i böckerna.
Det var någon som sa att nästa film nog skulle börja med ännu ett slag i det heliga landet men det tror jag knappast. Nästa film kommer förmodligen börja med Arns återvändande hem. Han fick ju sitt brev från stormästaren och red bort där i slutet. Vilket alltså betyder att de kommer avsluta Arns och Saladins relation med arga blickar över ett slagfält
Det tycker jag är det absolut sämsta med filmen...
Sen den underliga detaljen att de har bytt hårfärg på de två Ceciliorna av nån outgrundlig orsak - tyckte de att det var snyggare att Arn fick hångla runt i gräset med en blondin eller? Bara synd...
Arns mor framstår som enbart en religiös fanatiker snarare än den sluga affärskvinna hon är i boken och får inte ens begravas i den klosterkyrka hon skänkt land för att bygga.
Och så det där med att Arn tackar nej till Cecilias syster - urfånigt! Han satte på henne i boken så varför kunde han inte fått göra det i filmen?
Och berättarrösten kändes rätt löjlig, tillförde inte ett jota och om jag nånsin ser filmen på TV så kommer jag sätta på mute så den inte förstör de vackra bilderna (som talar bra nog för sig själva!)
Men, men, jag lär väl se nästa film ändå