Det är inte mycket aktivitet här förtillfället....
Jo,jag lovade att meddela hur det har gått för mig med rakkniv i mittt första inlägg.
Så här nästan ett halv år senare så har jag nog allt börjat att få till snitsen, både på knivföring med också på strigling/skärpning.
För det sist nämda är nog det som är det besvärligaste av allt.
Eller igentligen inte, om man följer de råd och uppmaningar man får i denna tråd.
Jag kunde inte hålla mina fingrar istyr så jag var och fipplade med mitt keramiska verkstadsbryne (som jag använde då jag tillverkade bl.a. passbitar) som är mycket hårt, plant och mycket finkornigt. Men helt klart var att detta var ett helt felaktigt verktyg att sätta en rakknivsegg till. För kniven blev helt omöjlig att raka sig med efteråt.
Vad göra?
Mitt svar blev: skaffa ett riktigt bryne.
Så det blev en beställning från Gentlemens-shop i England på bryne, kniv och en ny strigel.
En ny strigel var behövlig då den jag skaffade tidigare hade fått bli utbildningsmateriel.
I min nybörjariver hade gjort flera hack i lädret.
Dessa är lätta att göra då jag trodde att behärskade att föra kniven på strigeln.
Hög strigligshastighet ger inte bättre kontroll eller bättre slutresultat. Tvärtom!
Med ett riktigt bryne har jag nu återställt eggen på min första kniv och den blir bara bättre och bättre med att raka sig med allt efter som. Min nya kniv håller jag på att arbeta in den också.
Jag har lyckats att skära mig en gång ordentligt.
I vänsterhandens ringfinger.
Helt klart är att det är inte svårt att ha kontroll över kniven utan den andra handens fingrar.
Min slutsats är att: som nybörjare med ny kniv ska man låta det ta lite tid innan man lägger av med att raka sig med kniv.
För det är både kniven och personen som behöver sätta sig innan det underbara resultatet kommer.
Flera hyllor i badrummet är nödvändigt.
För alla härliga raktvålar, cremer, rakbalsamer, knivar och borstställ tar plats. För jisses vad mycket det finns att botanisera bland.
Och så kan man besvära expediter i "skönhetscremesbutiker" med en massa besvärliga frågor om sånt de borde känna till.
Mvh
från en välansad Olof