Sista medeltidsveckan???

Ja hittar du ingen annanstans att skriva någonting om medlemmar och företeelser kan du skriva här. Lite off-topic alltså.

Inläggav Skalde-Tord » 12 april 2008, 10:32

Det måste ju på något sätt finnas ideer och annat om vad som skulle kunna göras.
Det har kommit flera bra konstruktiva förslag, men nu känns det bara som att det handlar om ekonomi istället för att faktiskt försöka tillsammans kläcka något som kanske tom skulle vara hållbart.

Jag är varken utbildad inom pedagogik, historia och kan inte direkt några hantverk.
Sy, det kan jag, ska ge mig i kasst med min egen wisbyplata men thats about it.
Men det jag kan, det är att tala för mig, att faktiskt brinna för historieintresset som jag burit med mig som barnsben.
Att ni få komma in i den här sfären av att levandegörande av historia, det är för mig i princip just nu det bästa.
Jag gillar också att få visa upp det jag gjort, och sen också bombaderas med frågor av olika personer i olika åldrar, och förklara vad och varför jag gör det.

Skulle jag kunna få en tältplats, mat och ved fixad och kanske någon liten morot i fråga om lägre pris på något annat under MTV, då skulle jag åka dit varje år utan problem.

Men varför är det en nackdel om etablerade grupper inte dyker upp?
Lite är det väl, för jag personligen skulle gärna se och träffa medlemmar där, för de kommer kuna ge mig ett ordentligt utbyte iom de hållit på så länge.
Men rent för de som besöker isf ett läger ala purjo 1300, de ser väl ingen skillnad ändå på en etablerad grupp som kanske några med gemensamma nämnaren 1300-talet.
Då isf ser jag det som en möjlighet för de icke etablerade att skina och visa att minsann man är lika bra.

(nu anklagar jag ingen om elitism eller " vi är så mycket bättre än er" mentalitet, utan menar bara att det är lättare isf att få synas och kanske få ett namn)

"Historien är min spegel"
Jimi Marklund
Skalde-Tord

Inläggav Martina » 12 april 2008, 15:18

Jag tror det krävs ett klargörande här. Ingen i Carnis (eller bössorna heller för den delen) kvitterar ut någon LÖN för att vi deltar på ett evenemang. Alla ställer upp gratis på sin fritid med en personlig utrustning de själva bekostat.
Den betalning vi tar från arrangören står i direkt förhållande till den extra förtjänst arrangören faktiskt gör på att ha oss där och betalar först och främst medlemmarnas resor, boende och mat, något som för en aktiv medlem faktiskt kan handla om tiotusentals kronor per år om man ställer upp och är med på många evenemang.
Eventuellt ekonomiskt överskott går direkt till inköp av saker som gör Carnis läger bättre och roligare.

Sen kan man ju ha tankar kring det här, men Johan har redan sagt allt jag tycker i frågan!!

/Martina, Carnis
Martina

Inläggav Skalde-Tord » 12 april 2008, 15:54

Jag tycker mig inte se att det nu skulle vara det som pratas om direkt.
Men ja, det här innehåller en hel del olika aspekter.
Dock antar att det är bra att klargöra just den saken, då det kanske har missuppfattats från en
Har haft lite disskusioner på sidan om just det, så jag har det hela riktigt klart för mig.

Däremot är det intressant att höra om de ideér om hur man skulle kunna försöka vända trenden av en gatufestival, till faktiskt vad det förmodligen var tänkt från början, ett historiskt evenemang.

Vi kommer inte ifrån lajvarna som åker dit, vi kommer inte ifrån de som åker dit i lakanskjortlar för att dricka sig askalas under en vecka och byta kroppsvätskor.
Men det jag tycker vi kan göra, är att kanske försöka ge oss en bra upplevelse och kanske de turister som faktiskt kommer dit.

Jag tycker om som sagt att inspirera och få andra att förstå hur det tedde sig, och samtidigt få visa upp mig är bara kul.
Om än inte 24/7, men ändå.
Det känner säkerligen Carnis och Bössorna också, men som de stora föreningar de är, så är det en jävla ekomonisk maskin att ta medlemmarna land och rike runt.
Därav förstår jag helt fullt det här med att motivera att de ska stå och utbilda hela dagarna.
De blir ju lärare på ett slags friluftsmuseum rent av.

Jag tycker inte vi med den här tråden ska skapa motsättningar, som jag tycks ibland skönja att det kommer leda till...vi är alla i samma båt och tycker om historia.

Jimi Marklund
Skalde-Tord

Inläggav Hamnede » 12 april 2008, 19:01

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Martina</i>

Den betalning vi tar från arrangören står i direkt förhållande till den extra förtjänst arrangören faktiskt gör på att ha oss där
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

med tanke på att Carnis och Bössorna faktiskt får ersättning från en hel del arrangörer för att delta i deras evenemang måste det ju betyda att arrangemanget faktiskt tjänar på att ha dem där även efter att ersättningen är betald. Varför vore det då omöjligt att samma sak skulle kunna gälla för medeltidsveckan?

Det är inte bara vi medeltidsnördar som är återkommande besökare, en hel del turister åker även de dit för en andra eller en tredje gång (och kanske tom en sjätte eller åttonde även om de kanske inte är så vanliga)för att återuppleva den där underbara känslan av att ryckas med in i historien. Och även de behöver nånting mer än förra gången för att lyckas med det.

Utveckling är framtid, medeltidsveckan är ett brett evenemang, en folkfest, och behöver så förbli men vi behöver ju inte underskatta den breda massan bara för att de inte är här på forumet och klagar ihop med oss.

Martina - det var trist att inte hitta ditt stånd inne på kapitelhusgården sist jag var där, det var stämningshöjande när ni fanns där och har inspirerat mig till att höja min ribba.
Hamnede

Inläggav Karin » 12 april 2008, 19:41

Jo Matti, vi är medlemmar i RSMF sedan några månader.

När det gäller ersättning är det som Martina säger. Jag har aldrig fått någon lön, men de senaste åren har jag ofta fått resa och mat. Jag säger inte att jag måste ha ersättning för att åka på medeltidsveckan. Jag betalar gärna själv för att sitta på Kapitelhusgården och umgås med vänner, och då och då få mina kläder kommenterade och fotograferade. Men i slutet av sommaren har jag hunnit vara på ganska många evenemang där jag bor i tält, lagar mat över öppen eld, hantverkar och hela tiden berättar för turister vad jag håller på med. Det är roligt, men efter en hel sommar är man lite trött på det. Om jag då ska åka och göra samma sak en hel vecka på Gotland vill jag inte behöva lägga hela årets semesterkassa på det.

Karin
Karin

Inläggav Mylla » 12 april 2008, 19:56

Min första medeltidsvecka (2003) fick jag och mina vänner komma in gratis på vikingabyn i tofta för att vi hade rätt kläder på oss, detta för att vi på det viset höjde deras känsla lite. det var mycket uppskattat av oss (sedan kan man ha åsikter om viingabyn, men det är en helt annan sak).

Jag brukar på i SCA/Nordrikelägret, märker att det fortfarande finns en hel del fördomar om detta och skull vlja uppmana alla som tycker att vi är på gränsen till lajvare att göra ett besök. Även vi har höjt både krav och kvalite de senaste åren.

Angånde Kapitel så är det en del av det bästa med MTV, en jag skulle också önska att det fanns nån mer sorts mat än det gjort de senaste åren, och kanske lite längr öppettider...
Mylla

Inläggav Oktavia » 13 april 2008, 09:12

Har ni större föreningar pratat med arrangörerna om ersättning?

Finns det någon som har kontakt med arrangörerna?

Vad säger de?
Oktavia

Inläggav Mary-Lou » 13 april 2008, 10:44

Hantverkslägret som fanns utanför ringmuren ett par- tre år, tog väl inträde? Skulle man inte kunna göra om det? Det behöver ju inte vara ett "rent" hantverksläger. Man skulle kunna visa stidsuppvisningar någon gång per dag. De som skulle arbeta där skulle kunna ha en badge för att besökarna inte skulle blanda ihop alverna med reenactmentfolket.

När jag åkte på min första MTV så var det sååååå spännande och ALLA hade oerhört fina grejjer, det var 1994. 10 besök senare, 2006, var kvalitén på medeltiden betydligt lägre. Det säger en hel del om hur mycket jag har förändrats, utvecklats och lärt mig på dessa år. För när jag tänker tillbaka så har det varit likadant i alla år.

Maria, Albrechts bössor
Mary-Lou

Inläggav Skalde-Tord » 13 april 2008, 10:59

Jag tror det absolut kan vara en idé.
Har aldrig varit på hantverkslägret själv, är inte så frekvent på MTV, men ja, min första upplevelse var vikingar pirater och alver i en salig röra, fylla osv.
Jag är otroligt intresserad av historia, och Visby med muren och dess omgivningar fullkomligt osar av det.
Men tyvärr, så bleknar det i skuggan av alla de ovannämnda.
Det är ju otroligt viktigt att då ge förslag, eller att vi som är här på HV faktiskt kommer med förslag, som nu, om hur man skulle kunna göra.

Jag är övertygad om att turister och vanliga besökare, då räknar jag inte in de ungdomar som kommer dit medeltidsklädda för att dricka och hångla i Nordegravar iklädd lite ylle och linne, att de gärna betalar en slant för att få se en upplevelse som ett purjo medeltida läger skulle ge.
Det finns en fascination hos alla av riddare, fagra damer m.m.
Att då ha en stridsuppvisning en gång per dag, sedan visa, berätta och vara tillgänglig under dagarna för info om lägret, hantverket, riddarna, soldatlivet m.m skulle vara en given succe.

Jag tror som sagt, folk kan gärna betala för att få se det.
Det är som andra sagt tidigare, turister som återvänder till MTV år efter år, men tyvärr så har den gått ner i kvaliten.
Skulle det då gå att höja den igen, med bara tex det här, så skulle det absolut dra folk till lägret, som vi nu tagit som exempel.

Jimi Marklund
Skalde-Tord

Inläggav Renika » 13 april 2008, 13:11

Hantverkslägret tog inträde då de låg i Östergravar för att de var tvungna, Gotlands kommun tar ut saftiga markhyror av de som vill ha ett tältläger i närheten av Visby. Kommunen tycks inte se någon skillnad på medeltidsfolk och säg till exempel Robert Wells "rhapsody in Rock"-turné när det gäller att håva in pengar... Vore jättekul med fler läger eller mer folk i läger, men betänk detta om ni börjar planera för det. Dessutom tillkommer alla andra kostnader så som toaletter, sophämtning och vattenkostnader...
Renika

Inläggav Djingis Khan » 13 april 2008, 13:30

Blir det ett 1300-talsläger som ni diskuterar är jag med på studs. Låter som en mkt bra idé som det vore kul att bidra till.
Djingis Khan

Inläggav Skalde-Tord » 13 april 2008, 14:09

Om det då är så många som tycker ett 1300-tals purjoläger låter roligt, varför slår vi inte ihop våra påsar och ser till att det blir av?

Jimi Marklund
Skalde-Tord

Inläggav Johan Käll » 13 april 2008, 14:38

Vi har inte haft någon diskussion med medeltidsveckan om att de skulle hyra oss för något. Mest på grund av att vi har rätt fullt under sommaren som det är ändå och Wisby (eller de flesta svenska events) inte lockar oss nämnvärt.
Johan Käll

Inläggav Matti » 13 april 2008, 17:24

@Karin och andra Carnissar o nissor
Kul att ni fick komma med i RSMF! Förhoppningvis kan det leda till att fler föreningar med en medeltida period kan komma med där. Det behövs lite nya grejer bland alla gamla muskötgubbar!

Jag förstår dig Johan. Ni har ju fullt upp nere i Europa och det är ju där de stora eventen är. Det hade ju varit helkul att verkligen göra ett seriöst återskapande av slaget vid Visby ringmur, baserat after Gun Westholms bok 1361, Invasionen. Förbaskat bra bok om jag får säga det! Två drabbningar skulle kunna utspelas på olika platser. Först striden söder om Visby och så själva slaget vid ringmuren. Med handkanoner och annat trevligt, pilskurar osv... Synd bara ett det blir såna eländes problem med Valdemars värnpliktiga bondearmborstskyttar som ju spelade en viktig roll.

Tänk om man kunde få se gräddan av Europas medeltidsre-enactare samlade utanför ringmuren... suck...

Men ett problem som ju framkommer här, är att Bössorna och Carnis har ganska fullt upp med event och man måste prioritera. Så mycket handlar kort och gott om arrangörernas vilja och ambition. Vill de ha hit de bästa och kanske satsa på något lite annorlunda, så kostar det pengar. Men om man ser hur det slog ut med Slaget vid Axtorna, och den uppslutning av publik som det blev, så kanske det skulle gå.

Vad det verkar är ju att veckan i dess nuvarande form är hotad. Vill vi att evenemanget skall finnas kvar så måste något göras, rentav förändras. Emellertid ser jag inget behov av att stänga ute folk och driva lajvare på flykten. Men om ett hantverks/härläger ano 1300-talet kunde vara intressant, på en lämplig plats och med separat entré eller något, så vore det kanske görligt. Hur detta funkar med Styringheim vet jag inte, men om exempelvis Carnis och Bössorna inte har möjlighet, så kanske några av oss mindre och nyare föreningar skulle kunna göra något, i samverkan med en del SCA folk. Jag vet att Nylösarna har mycket Manessefolk, exempelvis.

Men att göra ett 1300-talsspecifikt läger tycker jag kan vara en idé. Alla som ställer upp på att göra det så, inklusive försöka ge en bild av olika delar av 1300-talets liv, hantverk, religion (något för Drothemsisarna?) vapen, strid etc...
Det som säljs i lägret är tidstypiskt hantverk, mat och så vidare.

Sedan hur man skall få arrangörerna intresserade vet jag inte säkert.

Någonstans i mig finns kanske en önskan att vi skulle kunna hitta någon gemensam plats, händelse i 1300-talets mitt där alla som nu faktist råkar beröra 1300-talet kan medverka så alla kan träffas och krama varandra![8)]
Matti

Inläggav Renika » 13 april 2008, 20:50

Varför är det ett eländes problem med armborstskyttar?
Renika

FöregåendeNästa

Återgå till Diverse skvaller