[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Svärdsmord (och knivlagen)

Svärdsmord (och knivlagen)

Ja hittar du ingen annanstans att skriva någonting om medlemmar och företeelser kan du skriva här. Lite off-topic alltså.

Svärdsmord (och knivlagen)

Inläggav Arild Krake » 10 mars 2004, 02:55

Saxat från GT's sida

"

Man mördades med svärd

GÖTEBORG. En man skars till döds i Askim i södra Göteborg i dag. Larmet till polisen kom strax före klockan 11 på förmiddagen. På polisradion rapporterades att mannen dödats med ett svärd.

En person har anhållits i sin frånvaro misstänkt för att ha dödat en 43-årig man i Askim i Göteborg på tisdagen.
Misstankarna gäller mord eller dråp.
Larmet till polisen kom strax före klockan 11 på tisdagsförmiddagen. En man hade hittats död på en loftgång i ett bostadshus i Askim i södra Göteborg. Offret var en 43-årig man från Göteborgsområdet som hade blivit knivskuren till döds.
Vittnesuppgifter talade om att en vit Saab försvunnit från platsen och polisen inledde en jakt efter bilen. Den påträffades senare under dagen i Göteborg.
Bilens förare togs till förhör hos polisen.
Polisen är mycket förtegen. Man vill inte berätta om föraren var en man eller en kvinna. Enligt polisen fanns dock bara en person i bilen när den hittades.
Enligt Jan Strannegård, informatör vid Göteborgspolisen, hölls under tisdagseftermiddagen förhör med vittnen.
Senare under dagen anhölls också en person i sin frånvaro.
Om förhören med bilens förare slutfördes under tisdagen kan Strannegård inte kommentera. Enligt honom är motivet till dådet inte klarlagt.

Utskriftsvänligt format

Av TT/GT.SE

--------------------------------------------------------------------------------

Publicerad:
2004-03-09 11:40

Uppdaterad:
2004-03-09 16:56 "

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Lasse C » 10 mars 2004, 07:27

När det efter hand kommit mer info har formuleringen modifierats till "svärdsliknande föremål" eller "svärdsliknande vapen".

Skall bli intressant att se vad det egentligen var som användes - det kommer säkert att publiceras i kvällsblaskorna om det är så spektakulärt som det verkar.

LC
Lasse C

Inläggav Arnaud Guillaume » 10 mars 2004, 08:47

Det jag tyckte var mer intressant för "vår" räkning är ett fall där en kvinna blev anklagad för att ha förvarat ett svärd i sin bil. Kommer inte ihåg den exakta formuleringen, men det känns ju oroväckande ifall man vill ta med sig stålpinnen nånstans...
Arnaud Guillaume

Inläggav Ny Björn » 10 mars 2004, 10:05

I Australien har de precis röstat igenom att införa licensplikt på svärd. NVG och andra svärdsbärande Re-enactmentgrupper är <i>inte</i> glada. Nu måste t.o.m. Highland Dancers söka licens för sina danssvärd. Alltihop kommer sig av att ett antal idioter använt skarpslipade "katanor" vid rån och mord...

/N B
Ny Björn

Inläggav Arild Krake » 10 mars 2004, 12:25

Arnaud har du mer info om det fallet med svärdet i bilen?

Undrar om detta kommer at leda till en liknande häxjakt mot Historisktåterskapande som det blev för lajvare/rollspelare ang Bjuv morden. Men det beror nog lite på om det var ett svärd eller inte och om det i sådanna fall var ett asiatiskt eller europeiskt.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Taffy » 10 mars 2004, 13:10

Det ska sägas att man faktiskt inte får förvara knivar och svärd i bilar. Det är ett brott mot knivlagen, särskilt om det sker vid vissa platser, exempelvis skolor och liknande. Jag ringde tillståndsmyndigheten vid ett tillfälle, för att fråga dem hur vi ska göra när vi fraktar våra vapen till och från träning, uppvisning mm. De sa att det var okej, men att vapnet ska döljas så väl som möjligt, och att medlemmar helst ska ha ett medlemskort på sig med en kontaktperson från föreningen. Jag frågade också, mest för säkerhets skull, vad det innebär om man har en uppvisning, och på hemvägen tar svängen förbi krogen. De var tydliga med att säga att pubmiljöer är just den typ av ställen som svärd inte ska finnas i. Och man ska heller inte lämna svärden obevakade, så det går inte att lämna dem i någons bil eller i garderoben. Numer har vi medlemskort där det framgår när vi kan frakta vapen, samt telenummer till styrelsen.
Taffy

Inläggav Arnaud Guillaume » 10 mars 2004, 13:15

Nej, jag kan inte hitta nånting om saken. Tror att det nämndes på TV nån av de närmaste dagarna, men jag har letat förgäves på olika nyhetsställen.
Om det inte bara är hjärnspöken handlar det iaf om brott mot lagen om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål (1988:254).

Jag hittade en uppsats från en juridikstudent om just den lagen. Min personliga slutsats är att det är <i>väldigt</i> svårt att vara otvivelaktigt laglydig som lagen är formulerad; man är väldigt mycket i händerna på rättssystemet.

http://www.handels.gu.se/epc/archive/00 ... 200144.pdf
Arnaud Guillaume

Inläggav Angus Maciomhair » 10 mars 2004, 14:29

Man får vara glad så länge de inte hoppar på "trenden" att koppla samman allt med Live eller rollspel som gjorts med alldeles för många fall. Ang. licens på svärd... vore det i så fall på sin plats med licens på yxor? Hur ofta används inte detta vid bankrån?

Under en sökning efter Göteborgshändelsen sprang jag på en artikel om [url="http://www.expressen.se/index.jsp?a=114329"]bannlysning av Harry Potter[/url]. Fantasy <i>är</i> kontroversiellt i många kretsar.

DN och SvD hade lite om mordet i Göteborg, följande är klippt från DN.se

<i>Uppdaterad 9 mars 2004 22:56</i>

Man gripen för Askimsmord
"... Vittnesuppgifter talade om att en vit Saab försvunnit från platsen och polisen inledde en jakt efter bilen. Den påträffades senare under dagen i Göteborg. Bilens förare togs till förhör hos polisen. ...

Under dagen klarnade också bilden så pass för polisen att man kunde inrikta spaningarna mot en viss man och det var den personen som senare greps i Kobbegården."

Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Carrot » 10 mars 2004, 19:36

...OT...

Nu blir jag fundersam...
Man får alltså inte förvara en morakniv i bilen?
Anledningen att jag frågar är att jag brukar alltid ha med mig en sådan i bilen eftersom det springer runt så mycket vilt på vägarna här ute i värmlandsskogarna...

Har för mig att det ska finnas någon bestämmelse om bladlängd. Någon som vet?
Carrot

Inläggav Joakim K » 10 mars 2004, 22:12

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Man får alltså inte förvara en morakniv i bilen?
Anledningen att jag frågar är att jag brukar alltid ha med mig en sådan i bilen eftersom det springer runt så mycket vilt på vägarna här ute i värmlandsskogarna...<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Finns en ännu bättre anledning... Nästa gång man sitter fast i en voltad bil och inte får loss bältet så är man nog tacksam om det finns nåt knivliknande föremål inom räckhåll...
Joakim K

Inläggav Angus Maciomhair » 10 mars 2004, 23:25

Nyckelordet är väl att <i>förvara</i> kniven i bilen, dvs. ha den liggandes där för jämnan. Ett mycket enkelt sätt att se till att den alltid är med, men tydligen inte tillåtet enligt lag.
Jag undrar dock vad alternativet är... om jag vill se till att jag alltid har en kniv med mig i bilen men inte får förvara den i bilen under den tid då jag själv inte sitter i bilen blir väl den logiska konsekvensen att man bär kniven på sig? dvs. även när man knallar in på Konsum för att handla en liter mjölk på vägen hem.

Det någon skrev om bladlängd undrar jag om det inte är en skröna. Jag har hört att bladlängder <7 cm ska vara undantagna. Det kan mycket väl ha varit så den första tiden efter Kungsankravallerna under 80-talet när knivlagen tog form men idag finns det ingenting vad jag kan se som ger den sortens dispens. De insåg väl att även små blad duger till att tillfoga någon stora skador på kort tid med.

Ha det...
/Angus

Tillägg:
Jag sitter just och ögnar igenom pdf-filen som Arnaud länkade till. Där fann jag följande i avsnitt 6.2 på sid. 18-19, ang. längd på kniven:
"Knivar är relativt okomplicerat att konstatera om de omfattas av förbudet i knivförbudslagen. ...
Som sagts ovan gäller kravet att den skall vara ägnad att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa även knivar. Enligt förarbetena till knivförbudslagen är de allra flesta knivar, även mycket små pennknivar, sådana att de kan användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa. Det innebär dock att knivar som inte kan användas som vapen, t.ex. smörknivar, bordsknivar och ofarliga leksaksknivar inte omfattas av förbudet. <b>Det finns inget mått som kniven måste överstiga för att omfattas av förbudet</b> (<i>min fetstil</i>). De allra flesta knivar är sådana att de kan användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa. Att sedan mycket små knivar ofta ter sig tämligen harmlösa, och därmed innehavet av dem kan vara befogat enligt 1 § 2 st. i en stor mängd sammanhang är en annan sak. ... det tycks vara en relativt utbredd missuppfattning att det finns en längdbegränsning för att kniven skall omfattas av förbudet. (Av de 151 domar från Göteborgs tingsrätt jag undersökt i detta arbete har jag hittat invändningar om att kniven är mindre än vad som är förbjudet i ett trettiotal. I 1996 års vapenutredning framkommer även att vissa polisdistrikt tillämpar lagen så att knivar under en viss längd inte anses förbjudna.) ... Det är ovanligt att en domstol anser att en kniv inte omfattas av bestämmelsen, men det förekommer."

***slut tillägg***
Angus Maciomhair

Inläggav Carrot » 11 mars 2004, 00:00

Tack för det svaret... Kniven får nog ligga kvar där den ligger ändå.

Nu till en annan del av tråden.
Hur ska svärd med licenskrav registreras? På mitt finns tex inget serienummer :-) och jag antar att det finns några till i landet som har ett liknande svärd.

I någon annan tråd diskuterades detsamma för armborst och favoritlöpsedeln "50 beslagtagna arborst, samtliga med serienummer 1 beslagtagist under MTV i Visby" kom fram.

Hur hade de tänkt göra i Australien?
Carrot

Inläggav Björn Hellqvist » 11 mars 2004, 00:57

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Taffy</i>

Det ska sägas att man faktiskt inte får förvara knivar och svärd i bilar. Det är ett brott mot knivlagen, särskilt om det sker vid vissa platser, exempelvis skolor och liknande. Jag ringde tillståndsmyndigheten vid ett tillfälle, för att fråga dem hur vi ska göra när vi fraktar våra vapen till och från träning, uppvisning mm. De sa att det var okej, men att vapnet ska döljas så väl som möjligt, och att medlemmar helst ska ha ett medlemskort på sig med en kontaktperson från föreningen. Jag frågade också, mest för säkerhets skull, vad det innebär om man har en uppvisning, och på hemvägen tar svängen förbi krogen. De var tydliga med att säga att pubmiljöer är just den typ av ställen som svärd inte ska finnas i. Och man ska heller inte lämna svärden obevakade, så det går inte att lämna dem i någons bil eller i garderoben. Numer har vi medlemskort där det framgår när vi kan frakta vapen, samt telenummer till styrelsen.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Om inte någon drastisk lagändring skett, så borde den "gamla" lagen att knivar, svärd och dylikt kan transporteras "väl förpackade", d.v.s. så att de inte kan dras med lätthet. Om man har ett svärd i en sportbag, så får polisen inte kroppsvisitere en utan att de har en brottsmisstanke. Det där med förbud mot knivar (etc) i bilen var uppe på förslag för att par år sedan men lagförslaget underkändes, så varifrån tillståndsmyndigheten fått sina uppgifter kan man ju undra över. Likväl är det att betrakta som en god vana att dölja vapnen så att ingen får för sig att sno prylarna. Vidare så finns det ett prejudikat om bladlängden från en dom i Göteborgs tingsrätt för ca tio år sedan, där det ansågs OK att bära en fälkniv typ schweizisk armékniv med ett blad ej överstigande 7,5 cm (om jag inte missminner mig). Själv har jag burit kniv så gott som dagligen sedan jag var 14 utan att ha hamnat i trubbel.
Björn Hellqvist

Inläggav Lasse C » 11 mars 2004, 07:35

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Björn Hellqvist</i>

Vidare så finns det ett prejudikat om bladlängden från en dom i Göteborgs tingsrätt för ca tio år sedan, där det ansågs OK att bära en fälkniv typ schweizisk armékniv med ett blad ej överstigande 7,5 cm (om jag inte missminner mig). Själv har jag burit kniv så gott som dagligen sedan jag var 14 utan att ha hamnat i trubbel.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Om jag inte minns fel var det högre instans än tingsrätt, jag tror t o m det kan ha varit hovrätt! Kniven var en Victorinox SwissChamp, d v s vad jag själv bar vid den tiden. De två faktorer som ledde till friande dom var dels den "ringa bladlängden", men i än högre grad att bladet inte var låsbart i utfällt läge.

Jag köpte min första "schweizare" när jag var 12. I sommar fyller jag 46, och antalet dagar jag varit utan "schweizare" under dessa 34 år kan räknas på ena handens fingrar. Det har även jag gjort utan att råka i trubbel - däremot har "schweizar´n" åtskilliga gånger klarat mig <b>ur</b> besvärliga situationer (som när bakrutan trycktes loss på min gamla SAAB och jag med just SwissChampen pulade tillbaka rutan på plats...[;)])

Ett litet tillägg om bladlängd. Största delen av mitt yrkesliv har jag jobbat med missbrukare, d v s folk där det inte är ovanligt att man karvar i varandra. Trots - eller snarare just p g a - det anser jag att knivlagen *<i>spottar*</i>[xx(] är smått idiotisk. (Skall inte utveckla det närmare här&nu) I Göteborg under tiden före knivlagen var det inte ovanligt bland buset att ha mattkniv av typen med kort, utskjutbart blad. Orsak? De knivarna var snabbt "redo", man kunde ställa till folk rätt illa med dem också, men med då gällande rättspraxis riskerade man inte att åka dit på mord/dråpförsök utan bara misshandel eller på sin högsta höjd grov sådan om man hade en kniv med så kort blad.

LC
Lasse C

Inläggav olafR » 11 mars 2004, 10:11

Sen finns det ett tilläg om att de som behöver kniven i sin yrkesutövning (snickare bla) har rätt att bära kniv, även på allmän plats.
olafR

Nästa

Återgå till Diverse skvaller