Fornfynd i Norrköping

Ja hittar du ingen annanstans att skriva någonting om medlemmar och företeelser kan du skriva här. Lite off-topic alltså.

Fornfynd i Norrköping

Inläggav Månia » 18 maj 2004, 07:34

Har hört att man hittat en forntida bostad [:D] (eller hus iaf.) i Motala ström i Nkpg. Fyndet gjordes tydligen när man tömde strömmen för att rensa bort cyklar mm som slängts i där.
Man ska även ha hittat pilspetsar och pilbågar. Jag antar att man tagit en extra titt nu när vattnet är borta eftersom det görs utgävningar i Motala vid strömmen.
Tyvärr lyckades jag inte hitta någon artikel eller ens en liten notis om detta på nätet nu på morgonen, men hittar jag nåt så återkommer jag [:)]. Det är ingen annan som sett nåt??

--Ameli--
Månia

Inläggav VonGraven » 18 maj 2004, 11:54

Låter ju intressant. Skulle fynden alltså gjorts på botten av strömmen?
Förhoppningsvis finns det mer fynd i den fuktiga jorden vis sidan av...
VonGraven

Inläggav Johan Käll » 18 maj 2004, 12:59

Norrköpings Äldsta bygnad är 'huset i Dalen'. Det är det huset nedanför De Geers backen som kiosken ligger i. Källaren skall vara från medeltid. Kommer jag ihåg rätt var det 1000-tal (men det kan jag komma ihåg fel...)

Man har även grävt ut ett kvarter vid kvarnen (ståhlboms kvarn i västgötabacken)

Norrköping finns med i den arkeologiska serien "Den medeltida staden"

Ann-Charlott Hertz (stadsantikvarien) hjälper dig säkert hon är väldigt trevlig och hjälpsam. Du hittar henne på stadsmuseet.
Johan Käll

Återgå till Diverse skvaller