Lasse C
Posted - 09 Apr 2004 : 11:08:54
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Angus Maciomhair</i>
Lasse, vilken modell av sabatier var kockknivarna? Jag blir nyfiken pga. att jag spanat in just Sabatier att ha i köket. Det verkar som att de, i likhet med Henckel m.fl., börjar frångå det gamla hederliga kolstålet till förmån för rostfritt och även flyttar ut tillverkningen till billigare länder.
Ha det...
/Angus, darrhänt sillmjölke
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Varierande modeller, utspritt över en tid av flera år, och mitt intryck av dem var ganska konsekvent lika. Det märke som jag anser är absolut bäst köp, med högst kvalitet för pengarna, är Victorinox! (Samma som gör fällknivarna, ja.) I förhållande til priset är de helt outstanding. För en tid sedan diskuterade jag knivar och deras slipning med en medlem i Svenska Kocklandslaget och han gav mig <b>helt</b> rätt på den punkten. Han sade att Victorinox är det märke som yngre kockar oftast börjar med (och rekommenderas att börja med) när de skall skaffa sin första egna uppsättning knivar och behöver så bra grejer som möjligt, men helt enkelt inte har råd med de där supergrejerna.
För oss vanliga hemmakockar (och i synnerhet oss vanliga hemmakockar med begränsad plånbok) är alltså Victorinox det bästa valet, om du frågar mig - och åtminstone delar av Svenska kocklandslaget...[^]
Ha en bra påsk!
Lasse C
olafR
Posted - 12 Apr 2004 : 08:28:42
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by MNilsson</i>
Jag tror att det är tämligen ovanligt att man använder sig av kniv vid rkning pga att det tar längre tid och det har man som bekant oftast mindre av paa morgonkvisten när man ska till arbetet.
Mvh,
Martin
Nja längre tid vet jag inte om det tar. efter en dusch så tvålar jag in det som skall rakas och sedan rakar jag, snabbt och enkelt och jag har inga problem med irriterad hud eller så.
Om jag använder en rakapparat av något slag får jag stå och gnida länge för att bli slät och då tar det inte bara längre tid utan det blir väldigt rött och irriterat. Att använda en modern hyvel med flera blad funkar dåligt då jag inte rakar mig varje dag, en äldre hyvel, med ett blad, går bättre men det tar ändå längre tid än att med några enkla drag med kniven ta bort det oönskade.
Så för mig är inte kniven en variant som tar längre tid utan tvärt om. [:)]
Finng
Posted - 17 Apr 2004 : 15:30:23
Jeg har brukt barberkniv et par måneder og føler nå at jeg behersker teknikken. Interessen kom når jeg la merke til min frisør av det gamle slaget som tok den siste finpussen med kniv. Han svingte kniven med eleganse og utsøkt håndlag. Det var da jeg forsto at barberkniven er et presisjonsintrument.
Frisøren skaffet meg en barberkniv med utskiftbare blader "Dovo Shavette". Denne fungerer greit men jeg føler meg nå klar for en tradisjonell kniv med egg som må settes opp.
Jeg har fått tak i noen gamle kniver, de fleste fra Eskilstuna, som trenger bryning. Har noen peiling på om knivene fra Eskilstuna er OK?
Har noen erfaring med bryne fra Belgischen Brockens?
RedLynX
Posted - 20 Apr 2004 : 10:40:20
Jodu, farsan, du har allt fått några svar. Jag tycker att det är riktigt härligt att använda kniv, men det blir inte ricktigt rent, det är svårt.
Lasse C
Posted - 20 Apr 2004 : 11:13:28
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by RedLynX</i>
Jodu, farsan, du har allt fått några svar. Jag tycker att det är riktigt härligt att använda kniv, men det blir inte ricktigt rent, det är svårt.
Träna, grabben, träna!
Välkommen hit!
LC
Lasse C
Posted - 20 Apr 2004 : 11:40:30
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Finng</i>
Jeg har fått tak i noen gamle kniver, de fleste fra Eskilstuna, som trenger bryning. Har noen peiling på om knivene fra Eskilstuna er OK?
Har noen erfaring med bryne fra Belgischen Brockens?
Det finns ett par rakknivstillverkare i E-tuna - eller snarare fanns, jag tror inte de håller på idag - och de knivar jag hittills sett håller en mycket bra kvalitet!
Belgischen Brockens brynen har jag inte provat, själv använder jag som jag tidigare nämnt så gott som enbart ett "Surgical Black" Arkansas, 6x2x½ tum. Vad jag förstår är BB-stenarna vattenbrynen, som generellt brukar vara lite mjukare. Mjuka brynen har i min erfarenhet en benägenhet att låta eggfasen bli lite rundare, medan hårda (som Surgical Black) håller den plan - vilket är att föredra på en rakkniv.
LC
MNilsson
Posted - 20 Apr 2004 : 11:45:54
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Lasse C</i>
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by MNilsson</i>
Skada i sammanhanget är att Eskilstuna inte längre producerar raknivar längre daa dessa lär ha varit av speciellt hög kvalitet. Om naagon testat dessa skulle det vara intressant att höra om erfarenheten.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Jepp, det har någon - närmare bestämt undertecknad. Äldste sonen hade nämligen turen att i en liten prylbod få tag på ett par helt oanvända E-tuna rakknivar till en rimlig peng (75:-/st) för min räkning. En sådan, väl skärpt och hanterad som den ska, formligen <b>smeker</b> av skägget! Åtminstone de jag har motsvarar fullt ut sitt rykte. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Precis vad jag misstänkte. Det är ju inte för inte som de även är välrenommerade på kontinenten
Är dock inte så ledsen då jag har förträffliga erfarenheter av tyska DOVO och inom kort hoppas jag även kunna rapportera om deras "singing blades". Mer om detta längre fram alltså.
Mvh,
Martin