[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Rakning - som det egentligen ska göras...

Rakning - som det egentligen ska göras...

Ja hittar du ingen annanstans att skriva någonting om medlemmar och företeelser kan du skriva här. Lite off-topic alltså.

Rakning - som det egentligen ska göras...

Inläggav Angus Maciomhair » 23 februari 2005, 22:36

Eftersom tråden om rakning under Kulturforumet har spårat ur för länge sedan är det dags att bena upp den lite. Allt som rör:
<li>Vem på forumet som använder kniv resp. hyvel för rakning</li><li>Inköp av kniv/övriga attiraljer</li><li>Hur man slipar rakknivar</li><li>Hur man använder kniven eller strigeln</li>
har nu flyttats hit.
Inköpsbiten flyttas eftersom det mycket av det som säljs idag inte passar in på äldre tider. Den som vill veta mer om rakknivar under andra perioder än medeltid (som den [url="http://histvarld.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=869"]gamla tråden[/url] gäller), t.ex. WWI & WWII, gör klokt i att starta en ny tråd för detta.

/Angus, moderator
Angus Maciomhair

Inläggav Angus Maciomhair » 23 februari 2005, 22:46

********Flyttade inlägg********
Lasse C
Posted - 13 Jan 2004 : 20:15:23

Vi är några få som håller liv i bruket att raka sig med kniv. Själv har jag i princip inte använt något annat på över tio år. Jag har för all del skägg, men halsen, övre delarna av kinderna, de rakade delarna av underläppen och det lilla ”diket” mellan de båda halvorna av mustaschen rakas och ansas med kniv. För den som vill frisera och modellera skägget finns det inget som ger så klara och väl definierade linjer som rakkniv! (Under en period i somras hade jag för all del rakat av skägget och bara behållit mustaschen – och då gällde kniven över hela det rakade området.)

Det är två frågor jag skulle vilja ställa:
1) Jag vet att jag inte är ensam här inne på forumet att använda rakkniv – men vilka fler?
2) Ni sillmjölkar ([;)]) som inte använder rakkniv – varför har ni inte provat?

LC

Eva Andersson
Posted - 13 Jan 2004 : 23:04:14

Inte för att jag rakar mig, men Lasse, har du inte tänkt på att det finns en annan anledning till att man inte använder rakkniv än till att man är sillmjölke: Man kanske gör sin fru lycklig genom att skaffa sig ett vackert skägg! [:D]

chili
Posted - 13 Jan 2004 : 23:30:11

Ja, varför använder man egentligen inte rakkniv? Jo, för min del beror det på att jag vill undvika att skära av mig halsen...[;)] Och förresten? Var får man tag i en rakkniv i dessa dagar? Och hur lär man sig använda den?

// Tobbe!

Angus Maciomhair
Posted - 14 Jan 2004 : 02:16:30

Jag använder inte rakniv regelbundet, ännu, har dock provat det tidigare. Tänk vad skönt att slippa rakhyvlar som sätter igen. När jag en dryg vecka innan jul rakade av mig det snåriga helskägg jag hade då, drygt 10 cm långt, slet jag ut 4 eller 5 engångshyvlar.

Rakknivar kan vara lite knivigt(!) att få tag på. NK i stockholm har dem för rövarpriser. Gå in på http://www.shavingsupplies.com/ och välj shave center.

Ha det...
/Angus, med nytt helskägg på gång.

Joakim K
Posted - 14 Jan 2004 : 08:36:10

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Ni sillmjölkar () som inte använder rakkniv – varför har ni inte provat?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Därför att jag inte har hittat någon på Ica [:D]
Skämt åsido... Har funderat, men har hittills aldrig hittat någon när jag har fått för mig att leta efter en.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">NK i stockholm har dem för rövarpriser. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Vilken prisklass? Man behöver ju inte köpa dem så ofta.......

Lasse C
Posted - 14 Jan 2004 : 08:53:00

*flin* Det där med ”sillmjölkar” var bara för att retas lite, vilket uppenbarligen också framgick. Min fru blir definitivt gladare av att jag har skägg, jag blir ganska blek och färglös om jag slätrakad.

Risken att skära sig är <b>våldsamt</b> överdriven, till att börja med. De gånger jag har rispat mig har till >90 % varit när jag ”fuskat” och av någon korkad anledning använt hyvel. (Kastade den för några år sedan.) Rakkniv ger bättre kontroll över skärvinkeln.

Nytillverkade rakknivar har "hemskepriser". Mina (jag har ett par i reserv) har jag köpt på loppis och i kuriosabodar. För en mint-condition eller near-mint rakkniv skall man enligt min åsikt och erfarenhet inte behöva betala mer än max 80-100 kronor, med lite tur bara 40-50:-. Tyvärr stöter man ofta på ställen som säljer rakknivar som är hårt nerslitna och/eller skadade med stora hack i eggen för kompletta idiotpriser (= ungefär samma). När man påpekar det orimliga i att begära de priserna för en rakkniv som inte går att raka sig med, eller kanske inte ens går att återställa till ett skick där det går, tittar de oförstående på en och säger ”<b><i>Raka</i></b> sig?!?!?” Den kniv jag för närvarande använder är stämplad ”Borlänge maskinaffär” på tången, och på asken står det skrivet för hand ”12 september 1939”. [:D]

Att lära sig använda rakkniv kräver… tja… träning. Träning inte bara på själva rakningen, utan också på att få till och hålla skärpan. Med rätt grejer & teknik kan man få en skärpa och eggjämnhet som klart överstiger den hos ett kommersiellt rakblad, vilket jag själv kunnat konstatera genom att titta på eggarna i mikroskop. (Jaja, det <i>är</i> kanske lite insnöat, men jag tycker eggslipning är intressant, OK? Och jag är bra på det…)

Det avgörande för själva rakningen är att skägget/stubben först blir ordentligt uppmjukad och fuktad. Det duger inte att bara blaska på vatten, smeta ut lödder och dra iväg som man gör med hyvel. Rakning med kniv är en mindre ritual av meditativ sort. Tvättning och blötning (gärna efter en dusch), intvålning av borsten (inget sprayskum här, inte! [:(!]), inlöddring av nyllet med borsten, för att först därefter sätta kniven till huden och med mjuka rörelser stryka av stubben. Om man inte tar en dusch kan man börja med tvätt och blötning för att strigla kniven lite medan det ”tar”.

Det bästa sättet att lära sig är att prata med någon annan knivanvändare.

LC

Mattias
Posted - 14 Jan 2004 : 10:44:03

Lasse: använder du dig av raktvål, borste och en kopp att blanda ihop det hela i eller använder du såna moderna påfund som gele på burk ala gilette?

/Mattias

Lasse C
Posted - 14 Jan 2004 : 11:02:50

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mattias</i>

moderna påfund som gele på burk ala gilette?
/Mattias
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hädare. [;)]

Jag använder borste och tvål. Punkt. Provade med kopp, men tyckte det blev joxigt, och tillförde inget. Tvålen är vanlig Palmolive raktvål (kostar typ 16:- och räcker ett par år...) som jag har i ett bakelitfodral från 50-60-talet, nånting. [:D]
Angus Maciomhair

Inläggav Angus Maciomhair » 23 februari 2005, 23:03

Mattias
Posted - 14 Jan 2004 : 12:57:05

Ja jag använder helst palmolive raktvål jag med, men har ännu inte vågat kasta mig in i användandet av rakkniv. Men nu! Ska plocka fram kniven hemma och prova, bra med lite uppmuntran ibland. Det tillfällen jag försökt tidigare har alltid slutat med att jag tycker att rakkniven är för slö, allt för svårt att få den tillräckligt skarp. Fick dock tag på en gammal strigel(visst heter det så?) för något år sedan, ska prova om det inte går bättre med den. Så nu får dyra märken stå tillbaka ett tag för ett nytt försök.
/Mattias

Lasse C
Posted - 14 Jan 2004 : 13:24:58

Mattias!
Innan du börjar använda rakkniven bör du gå över eggen <b>noga</b>! Om den länge bara har skärpts genom strigling kan eggsidorna ha blivit rundade (konvexa) och du har fått en för stor vinkel i själva eggen. Inte bra, men ganska vanligt på gamla rakknivar som har varit i bruk. Försök få tag på ett riktigt finkornigt och hårt bryne och bryn kniven lugnt och försiktigt – torrt bryne (inget slabb med olja, etc!) och sidan liggande plant mot brynet med både rygg och egg i kontakt med brynet – tills du får en svag råegg. Gör likadant på andra sidan. Det här kan ta en stund, men då får du eggsidorna plana och en jämn och korrekt vinkel i eggen. Sen kan du strigla upp en bra slutskärpa.

Själv striglar jag så gott som aldrig, utan använder i stort sett enbart ett väl inarbetat svart hårt Arkansas (även kallat ”Surgical Black”). Inget - och jag menar <i><b>inget</b></i> - jag har stött på under de senaste 20 åren ger en egg som överträffar det du kan åstadkomma med ett inarbetat Surgical Black!! Fungerar givetvis utmärkt även på hyvelstål, slidknivar och andra eggredskap också! [:D][:D][:D]

Vad gäller dokumentation på skägg rekommenderar jag boken ”Svenska Skägg”. Dokumentationen blir snabbt sämre ju längre bakåt man kommer i tid, men den innehåller en hel del smått & gott. Porträtt är ju en fin källa till skäggmodeller.
LC

GreenMan
Posted - 14 Jan 2004 : 14:13:47

Eller istede for å gjøre det selv - gå til en barberer som faktisk gjør mer enn å klippe hår. Koster et par hundrelapper for en barbering - men det er fryktelig behagelig å bli barbert.

Barbere= Raka (hvis det skulle være noen tvil)

Angus Maciomhair
Moderator
Posted - 14 Jan 2004 : 15:05:54

Joakim K: Jag minns inte NKs priser exakt men om jag säger 1600-2000:- tror jag inte att jag är helt fel ute. Detta enbart för kniven som inte var av någon speciell samlarutgåva med pärlemorhandtag och liknande utan till synes en vanlig slät dussinmodell.

Lasse C: Var hittar man brynen modell Surgical Black? Jag har en tid letat efter något som är finkornigare än det Arkansas Fine jag har men inte lyckats hitta något annat än diamant- och keramiska varianter.

GreenMan: Jag har aldrig provat det men funderat på det. Problemet är att hitta ett ställe som gör det. Jag läste en tidningsartikel för drygt 5 år sedan där de hade testat olika ställen i Stockholm och där fanns fyra ställen upptagna, jag tror det var de som fanns i hela Stockholm.
/Angus

Lasse C
Posted - 14 Jan 2004 : 15:48:21

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Angus Maciomhair</i>

Var hittar man brynen modell Surgical Black? Jag har en tid letat efter något som är finkornigare än det Arkansas Fine jag har men inte lyckats hitta något annat än diamant- och keramiska varianter.
/Angus

Tyvärr är det svårt, och de är ofta dyra. Widfors i Sthlm skulle kunna ha, även om jag är tveksam.
Fällkniven (http://www.fallkniven.com/) har i alla fall haft, låt vara i ett mindre format än jag föredrar.
(Artikelnr AC15 här: http://www.fallkniven.com/bilder/katalogen/23.jpg)

En sådan 6x2x½-tumssten som jag har vet jag inte om man alls hittar i Sverige. Jag köpte min från USA (på tiden med en fast kronkurs på typ 5-6 SKR/USD [:D][:D][:D]) Dock, för rakkniv och hyfsat allroundbruk borde man klara sig med den sten Fällkniven har/hade. Kolla!

LC

chili
Posted - 14 Jan 2004 : 18:54:06

Då är det bara att ge sig ut och leta i närmaste antikbod [:D]
// Tobbe!

olafR
Posted - 20 Jan 2004 : 12:17:49

Jag använder givetvis rakkninv, den jag använder fn är rätt gammal, med ett vitt handtag och en bild av Nobelpristagaren i litteratur från 1913, Rabindranath Tagore (1861-1941) håller den skarp mot en handhållen läderstrigel, dock inte i formen av en rem utan en bättre konstrukton.

Jag använder också tvål och borste och har nu en Palmolivtvål men har tidigare använt Old Spice. Tyvärr börjar det bli svårt att få tag i dylika saker.

Som det sagts tidigare så blir aldrig rakningen så bra som med en riktigt vass kniv, dessutom går det fort om man har sparat ett tag.

Att raka sig hos en barberare tycker jag inte är så skojj, dom har ju vanliga rakblad som dom sätter på ett handtag, inga riktiga knivar där inte.

Jag samlar ju på allt möjligt så jag har en hel drös med knivar, striglar, skärpstenar, gamla rakblad, hyvlar och annan rakkuriosa. Började en gång i tiden med att lägga ut mina gamla prylar på en websida, kanske skall ta upp det igen nu när man har en digitalkamera.

GreenMan
Posted - 20 Jan 2004 : 16:20:00

Nja Olaf, i Oslo bruker alle barberne som tilbyr tjenesten jeg vet om (2-3 stykker) kniv og ikke barberblad på et håndtak.

myra
Posted - 21 Jan 2004 : 21:13:48

imponerande, ni får ju det nästan att låta roligt att raka sig... ;)
/myra -som ändock är så oerhört lycklig att hon slipper!
Angus Maciomhair

Inläggav Angus Maciomhair » 23 februari 2005, 23:21

Angus Maciomhair
Posted - 22 Jan 2004 : 00:33:48

Vad det gäller stenar modell surgical black visade det sig att de fanns på www.knifecenter.com/ ,en felstavning i sökfunktionen fick mig att sabba min 1:a sökning.

Tillägg:
Jag märker nu att sökfunktionen på knifecenter.com endast går igenom den översiktliga textsnutt som visas i produktlistorna och inte de mer detaljerade texterna på varje infosida, därav det faktum att sökfunktionen missar.
Om någon mot förmodan skulle vara intresserad av ett bryne i Arkansas Surgical Black så gå till Sharpen Center -> Arkansas Natural Stones. Det står listat som "Black Hard Arkansas Fine Grit Whet Stone 6"x2"x1/2" in wooden box". Allra snabbast är att söka på produktkod AC17. Pris $23+frakt.
Ha det...
/Angus

Lasse C
Posted - 22 Jan 2004 : 08:27:33
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by olafR</i>

Jag använder också tvål och borste och har nu en Palmolivtvål men har tidigare använt Old Spice. Tyvärr börjar det bli svårt att få tag i dylika saker.

Palmolive raktvål är åtminstone här (=Vänersborg/Trolhättan) en del av standardsortimentet på t ex OBS. Betalade ca 16-17 kr sist jag köpte en, för nåt år sedan. Rakborstar finns också lite här & var, med en kvalite som är lika varierande som priset.
LC

menjaha
Posted - 16 Feb 2004 : 06:00:51

råkade komma in här av en slump..och nu ca 1vecka senare har jag fixat fram min farfars-far rakknivar.
dom var i ganska hyffsat skick förrutom att ena kniven var det ett hack i bladet och ena fodralet såg aning dåligt ut men håller ihop bra.. möjligen skulle dom behövas slipas lite med.

nu tänkte jag vart finns det någon bra information om det här? hur ska man gå till väga för att få en bra rakning? hur får man ett bra "glid" med kniven? vad ska man göra med raktvålen(är det som dagens gele-raklödder?)? kanske även intresserad av en ny kniv eller iaf få dom gammla slipade vart kan man det i stockholm?
ska man slipa den är det antagligen bäst att lära sig själv..vad för saker ska man börja med?

som svar på #2:
nu har jag tänkt testa:p inte tänkt på det innan förns nu

Lasse C
Posted - 16 Feb 2004 : 08:29:57
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by menjaha</i>

hur ska man gå till väga för att få en bra rakning? hur får man ett bra "glid" med kniven? vad ska man göra med raktvålen(är det som dagens gele-raklödder?)? kanske även intresserad av en ny kniv eller iaf få dom gammla slipade vart kan man det i stockholm?
ska man slipa den är det antagligen bäst att lära sig själv..vad för saker ska man börja med?

Steg 1: Det första du skall göra, och som (näst efter knivens skärpa) är det mest avgörande för resultatet är att tvätta, blöta och värma upp skägget. En ordentlig dusch, eller en tvätt där lödder och vatten får sitta och ”verka” en stund gör susen. Gamla rakstugor svepte ju in kundens nylle i varma, fuktade handdukar.

Steg 2: ”Glidet”. Jag använder borste & raktvål. Ordentligt varmt vatten på borsten (lite blötare än man tror att man behöver brukar vara precis lagom) och så tvåla in borsten ordentligt. Arbeta upp ett lödder i ansiktet. Löddret kan vara lite ”rinnigt”, men hellre det än för torrt. Yngste sonen har testat rakkniv och använde modern rakgel - funkade alldeles utmärkt.

Steg 3: Raka. Ta det lugnt, var försiktig och ha hellre lite för liten vinkel mot huden (= kniven ligger plattare mot huden) än tvärtom (det är då det är lättast att rispa sig) Börja gärna på halsen, det brukar vara lättast. Raka medhårs. Det kanske är möjligt att raka mothårs med rakkniv, men jag har aldrig fått till det, och eftersom resultatet blir ypperligt när man rakar medhårs finns just ingen anledning att trassla med det.

Slipning: Ja, <i><b>jag</b></i> skulle då <font size="3"><u><i><b>aldrig</b></i></u></font id="size3"> våga lämna en rakkniv till någon annan för slipning! Skall den bli riktigt bra är det jättenoga med rätt eggvinkel och att eggen slutpoleras väl. Om du har hack i eggen måste det bort. Jag har använt rakkniv i 10-12 av de 14 år jag odlat skägg och slipar enbart själv. Får du inte ordning på det själv och inte hittar någon som kan (Obs: <u>Kan</u>. Inte ”tror sig kunna”, det är en [}:)] skillnad. Fråga om de slipat rakkniv förut - blir svaret nej så gå nån annanstans) så hör av dig.

LC
Angus Maciomhair

Inläggav Angus Maciomhair » 23 februari 2005, 23:31

menjaha
Posted - 16 Feb 2004 : 13:17:39
ja var väl något såhär jag trodde:) blev ganska bra men fick inte riktigt bort allt(beror säkert på ovana och aning slö kniv)

båda knivarna skulle säkert behöva slipas lite, och på den ena så har jag ca 0.5mm djupt hack en bit från toppen, nästan mitt på.. så något måste göras om man ska kunna använda den.

edit: kollade lite kort upp om killen som gjort den ena kniven, erik antonberg heter han och har en haj signatur..tydligen verkar han känd för bra verk? men hittar inget årtal på den..aja kul att veta kanske?:)

menjaha
Posted - 19 Feb 2004 : 05:40:52

har bara ett bryne hemma just nu..och testade köra med det men det blev bara värre då;)
tror det bara är ett "vanligt" som används till vardags(ren gissning från min sida), är 7cm långt, 2cm brett och 0.5cm högt(gråaktig sten).

har som sagt den ena rakkniven jag kan öva på(var ett hack i eggen som ändå måste bort, så kan öva lite på den tills jag kommit ner till hacket), men är det värt att fortsätta eller är det ett måste att fixa en "finare" slipsten? just nu blev den bara trubbig och slö jämnfört med delen jag ej rört! hittade iof en sida nu som beskrev hyffsat bra om man bara tar sig tid att läsa, men får bli efter jag sovit

Heinrich H
Posted - 22 Feb 2004 : 11:49:51

Rasiermesser !! Efter en hel del sökande med olika ord och utryck visade det sig vara en fullträff ! Många bra sidor fanns det, både som sålde och som berättade. Rakning med kniv har inte dött ut bara för att det finns bra rakhyvlar.

Heinrich H
Posted - 25 Feb 2004 : 10:13:55

En sak att tänka på är att en väl använd rakkniv har lite annorlunda egenskaper än en ny. I och med att klingan slits blir den stummare. Nya knivar finns med olika svikt för att passa olika skäggtyper, grovt uppdelat i tjocka eller tunna strån. Så känns rakningen inte bra kan det bero på kniven, inte bara på handlaget.

Lasse C
Posted - 25 Feb 2004 : 10:32:31
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Heinrich H</i>

En sak att tänka på är att en väl använd rakkniv har lite annorlunda egenskaper än en ny. I och med att klingan slits blir den stummare. Nya knivar finns med olika svikt för att passa olika skäggtyper, grovt uppdelat i tjocka eller tunna strån. Så känns rakningen inte bra kan det bero på kniven, inte bara på handlaget.

Absolut!
Jag har precis gjort mig av med en rakkniv som jag inte alls trivdes med. Den riktigt tunna delen var ganska bred, och därmed var den ganska flexibel. Passade mig inte alls. Den jag har nu är stummare, och formligen smeker av skägget. Vi rödskäggiga har ofta grövre strån, har jag fått höra, så det har säkert med saken att göra.

LC
Angus Maciomhair

Inläggav Angus Maciomhair » 23 februari 2005, 23:48

Todd
Posted - 26 Feb 2004 : 12:41:44

Har i London sa finns det ett antal valetablearde raksalonger, den kanske mest kanda finns pa nedervaningen pa The Ritz, det kostar givetvis darefter. Inte langt fran The Ritz pa Jermyn Street (en gata fylld med herrekiperingar for gentlemens) dar finns det en affar som specialiserar sig pa rak knivar och all skons accesoarer som troligtvis inte har varit moderna sedan det sena 1800talet, men en rolig sak som man dar kan kopa for en billig penning ar en "Alun sten". Alun anvands(es)for att pa skynda blodets koagilering, och det fungerar valdigt bra.
Mvh
Todd

Lasse C
Posted - 26 Feb 2004 : 12:47:04
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Todd</i>

...sig pa rak knivar ...
Mvh
Todd
Så de har inga krökta knivar då? De här görs väl av av särskilda smeder, antar jag - vad som i Tyskland kallas "Gerademesserschmitt" eller så... [;)][;)][;)]
LC

MNilsson
Posted - 07 Apr 2004 : 14:48:49
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Lasse C</i>
Det är tre frågor jag skulle vilja ställa:
1) Jag vet att jag inte är ensam här inne på forumet att använda rakkniv – men vilka fler?
2) Ni sillmjölkar ([;)]) som inte använder rakkniv – varför har ni inte provat?

LC
Bäste Lasse C,

Jag tror att det är tämligen ovanligt att man använder sig av kniv vid rkning pga att det tar längre tid och det har man som bekant oftast mindre av paa morgonkvisten när man ska till arbetet. För vissa entusiaster - mig själv inräknad - finns dock inget tvivel: ska man raka rätt ska det vara med kniv. För egen del kan jag rekommendera följande tillvägagaangssätt:
1) _VARM_ dusch med anletet mot duschmunstycket under minst 30 sek.
2) Insmörjning med Rakolja (Somersets eller Williams beroende paa haarstyrka)
3) Inlödring av det parti av anletet som fordrar rakning medelst raklödder med hög glycerinhalt (Musgo Real ex.v.) applicerat med grävlingsvansborste.
4) Rakning medhaars här förordar jag ordningen kindpartierna först och sedan halsen för att avsluta med överläpp och hakpartiet.
5) Rakning mothaars - dock inte varje dag daa det annars kan uppstaa irritation.
6) Rakvatten med glycerin
7) Ev. rakbalsam av naagot slag.

Kniven bör dock i förväg ha slipats och striglats till optimal skärpa och för detta bör kniven vara av högkvalitativt kolstaal (daa man inte behöver strigla mellan varven). Vidare är det saa att ju haardare skägg man har, desto flexiblare kniv bör man använda. Tvaa fabrikat som är att föredra är tyska Dovo samt franska Thiers-Issard (Sabatier). Den senare har dock enligt utsago kvalitetsproblem och den osäkre (och inte saa pengastinne) bör därför haalla sig till det förstnämnda fabrikatet även om T-I:s 7/8 kolstaals "singing blade" lär vara en fröjd för kinden. Även Dovo haaller sig med singing blades men mindre breda 5/8 tums dito (DOVO KLANG). Har precis beställt en av de senare saa paa förfraagan kan säkert en rapport över denne förfärdigas. En fördel med dessa blad är att det börjar "sjunga" i kniven när skärpan närmar sig det optimala. Skada i sammanhanget är att Eskilstuna inte längre producerar raknivar längre daa dessa lär ha varit av speciellt hög kvalitet. Om naagon testat dessa skulle det vara intressant att höra om erfarenheten.

För den intresserade finns en ypperlig site som behandlar detta ämne och där man även kan beställa material (knivar, rakvatten, raklödder, etc) till reducerade priser: http://www.nassrasur.com

Huruvida man är sillmjölke om man inte rakar sig med kniv vill jag ha osagt, men klart är att om man vurmar för en högkvalitativ och hudnära rakning med optimal precision finns det inga omvägar, daa är det kniv som gäller.
Mvh,
Martin

Lasse C
Posted - 07 Apr 2004 : 15:23:59
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by MNilsson</i>

Skada i sammanhanget är att Eskilstuna inte längre producerar raknivar längre daa dessa lär ha varit av speciellt hög kvalitet. Om naagon testat dessa skulle det vara intressant att höra om erfarenheten.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Jepp, det har någon - närmare bestämt undertecknad. Äldste sonen hade nämligen turen att i en liten prylbod få tag på ett par helt oanvända E-tuna rakknivar till en rimlig peng (75:-/st) för min räkning. En sådan, väl skärpt och hanterad som den ska, formligen <b>smeker</b> av skägget! Åtminstone de jag har motsvarar fullt ut sitt rykte.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by MNilsson</i>

Sabatier... har dock enligt utsago kvalitetsproblem
Mvh,
Martin
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Deras rakknivar har jag inte stött på, men däremot slipat ett antal av deras kock-knivar, och de besannar ditt påstående ovan. För dem kan jag bara konstatera att kvalitén inte ligger i nivå med priset. Visst är de bra, men <b>definitivt</b> inte så bra att det berättigar det priset!
LC

Angus Maciomhair
Posted - 08 Apr 2004 : 19:10:03

Finns det några tumregler för vilka modeller av rakknivar som passar till olika skäggtyper eller är det trial and error som gäller?
Mitt skägg är inte grövre än normalt skulle jag tro, däremot tycks det växa i ganska godtyckliga riktningar.

Lasse, vilken modell av sabatier var kockknivarna? Jag blir nyfiken pga. att jag spanat in just Sabatier att ha i köket. Det verkar som att de, i likhet med Henckel m.fl., börjar frångå det gamla hederliga kolstålet till förmån för rostfritt och även flyttar ut tillverkningen till billigare länder.

Ha det...
/Angus, darrhänt sillmjölke
Angus Maciomhair

Inläggav Angus Maciomhair » 24 februari 2005, 00:02

Lasse C
Posted - 09 Apr 2004 : 11:08:54
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Angus Maciomhair</i>

Lasse, vilken modell av sabatier var kockknivarna? Jag blir nyfiken pga. att jag spanat in just Sabatier att ha i köket. Det verkar som att de, i likhet med Henckel m.fl., börjar frångå det gamla hederliga kolstålet till förmån för rostfritt och även flyttar ut tillverkningen till billigare länder.

Ha det...
/Angus, darrhänt sillmjölke

Varierande modeller, utspritt över en tid av flera år, och mitt intryck av dem var ganska konsekvent lika. Det märke som jag anser är absolut bäst köp, med högst kvalitet för pengarna, är Victorinox! (Samma som gör fällknivarna, ja.) I förhållande til priset är de helt outstanding. För en tid sedan diskuterade jag knivar och deras slipning med en medlem i Svenska Kocklandslaget och han gav mig <b>helt</b> rätt på den punkten. Han sade att Victorinox är det märke som yngre kockar oftast börjar med (och rekommenderas att börja med) när de skall skaffa sin första egna uppsättning knivar och behöver så bra grejer som möjligt, men helt enkelt inte har råd med de där supergrejerna.

För oss vanliga hemmakockar (och i synnerhet oss vanliga hemmakockar med begränsad plånbok) är alltså Victorinox det bästa valet, om du frågar mig - och åtminstone delar av Svenska kocklandslaget...[^]

Ha en bra påsk!
Lasse C

olafR
Posted - 12 Apr 2004 : 08:28:42

Jag tror att det är tämligen ovanligt att man använder sig av kniv vid rkning pga att det tar längre tid och det har man som bekant oftast mindre av paa morgonkvisten när man ska till arbetet.
Mvh,
Martin

Nja längre tid vet jag inte om det tar. efter en dusch så tvålar jag in det som skall rakas och sedan rakar jag, snabbt och enkelt och jag har inga problem med irriterad hud eller så.

Om jag använder en rakapparat av något slag får jag stå och gnida länge för att bli slät och då tar det inte bara längre tid utan det blir väldigt rött och irriterat. Att använda en modern hyvel med flera blad funkar dåligt då jag inte rakar mig varje dag, en äldre hyvel, med ett blad, går bättre men det tar ändå längre tid än att med några enkla drag med kniven ta bort det oönskade.

Så för mig är inte kniven en variant som tar längre tid utan tvärt om. [:)]

Finng
Posted - 17 Apr 2004 : 15:30:23

Jeg har brukt barberkniv et par måneder og føler nå at jeg behersker teknikken. Interessen kom når jeg la merke til min frisør av det gamle slaget som tok den siste finpussen med kniv. Han svingte kniven med eleganse og utsøkt håndlag. Det var da jeg forsto at barberkniven er et presisjonsintrument.
Frisøren skaffet meg en barberkniv med utskiftbare blader "Dovo Shavette". Denne fungerer greit men jeg føler meg nå klar for en tradisjonell kniv med egg som må settes opp.
Jeg har fått tak i noen gamle kniver, de fleste fra Eskilstuna, som trenger bryning. Har noen peiling på om knivene fra Eskilstuna er OK?
Har noen erfaring med bryne fra Belgischen Brockens?

RedLynX
Posted - 20 Apr 2004 : 10:40:20

Jodu, farsan, du har allt fått några svar. Jag tycker att det är riktigt härligt att använda kniv, men det blir inte ricktigt rent, det är svårt. :)

Lasse C
Posted - 20 Apr 2004 : 11:13:28
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by RedLynX</i>

Jodu, farsan, du har allt fått några svar. Jag tycker att det är riktigt härligt att använda kniv, men det blir inte ricktigt rent, det är svårt. :)

Träna, grabben, träna!
Välkommen hit!
LC

Lasse C
Posted - 20 Apr 2004 : 11:40:30
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Finng</i>

Jeg har fått tak i noen gamle kniver, de fleste fra Eskilstuna, som trenger bryning. Har noen peiling på om knivene fra Eskilstuna er OK?

Det finns ett par rakknivstillverkare i E-tuna - eller snarare fanns, jag tror inte de håller på idag - och de knivar jag hittills sett håller en mycket bra kvalitet!

Belgischen Brockens brynen har jag inte provat, själv använder jag som jag tidigare nämnt så gott som enbart ett "Surgical Black" Arkansas, 6x2x½ tum. Vad jag förstår är BB-stenarna vattenbrynen, som generellt brukar vara lite mjukare. Mjuka brynen har i min erfarenhet en benägenhet att låta eggfasen bli lite rundare, medan hårda (som Surgical Black) håller den plan - vilket är att föredra på en rakkniv.
LC

MNilsson
Posted - 20 Apr 2004 : 11:45:54

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Lasse C</i>

Skada i sammanhanget är att Eskilstuna inte längre producerar raknivar längre daa dessa lär ha varit av speciellt hög kvalitet. Om naagon testat dessa skulle det vara intressant att höra om erfarenheten.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Jepp, det har någon - närmare bestämt undertecknad. Äldste sonen hade nämligen turen att i en liten prylbod få tag på ett par helt oanvända E-tuna rakknivar till en rimlig peng (75:-/st) för min räkning. En sådan, väl skärpt och hanterad som den ska, formligen <b>smeker</b> av skägget! Åtminstone de jag har motsvarar fullt ut sitt rykte. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Precis vad jag misstänkte. Det är ju inte för inte som de även är välrenommerade på kontinenten ;)

Är dock inte så ledsen då jag har förträffliga erfarenheter av tyska DOVO och inom kort hoppas jag även kunna rapportera om deras "singing blades". Mer om detta längre fram alltså.

Mvh,
Martin
Angus Maciomhair

Inläggav Angus Maciomhair » 24 februari 2005, 00:35

MNilsson
Posted - 20 Apr 2004 : 11:56:45

Finns det några tumregler för vilka modeller av rakknivar som passar till olika skäggtyper eller är det trial and error som gäller?
Mitt skägg är inte grövre än normalt skulle jag tro, däremot tycks det växa i ganska godtyckliga riktningar.
Enligt gängse bruk är knivar som är halvurgröpta en god start för novisen samt för barberaren som kan tänkas konfronteras med alla möjliga slags hårtyper. Har man dock grövre skägg i likhet med undertecknad och dessutom känner sig tillfreds med kniv som rakredskap kan det vara en fördel att välja ett helurgröpt blad vilken ger kniven en större flexibilitet och möjlighet att följa ansiktets konturer bättre. Emellertid fordras även en något större försiktighet vid rakningen då instabiliteten i rakningsförfarandet ökar.

Kort sagt:
rakt knivblad: näppeligen lämpad för någon
halvurgröpt knivblad: styv kniv för den med normal hårväxt
helurgröpt knivblad: vinglig kniv för kännaren med grovt skägg

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by olafR</i>

Nja längre tid vet jag inte om det tar. efter en dusch så tvålar jag in det som skall rakas och sedan rakar jag, snabbt och enkelt och jag har inga problem med irriterad hud eller så.

Om jag använder en rakapparat av något slag får jag stå och gnida länge för att bli slät och då tar det inte bara längre tid utan det blir väldigt rött och irriterat. Att använda en modern hyvel med flera blad funkar dåligt då jag inte rakar mig varje dag, en äldre hyvel, med ett blad, går bättre men det tar ändå längre tid än att med några enkla drag med kniven ta bort det oönskade.

Så för mig är inte kniven en variant som tar längre tid utan tvärt om.[:)]
Det finns absolut inget tvivel om vad som är raskast när man har en två- à tredagars stubb, så långt är vi helt överens. Emellertid är det så att för min del fordrar mitt arbete rakning dagligen och mitt skjortkonto likaså. Detta då halsstubb efter en dag annars sliter så på kragen att tyget går sönder på nolltid. Med detta i minnet kan jag föreställa mig att man av bekvämlighetsskäl väljer att raka sig med hyvel, speciellt om man betänker att man med hyvel kan raka sig på under 5 minuter emedan kniv för den erfarne dock erfordrar 12-14 minuter (data ur egen tidstudie).

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Finng</i>

Jeg har brukt barberkniv et par måneder og føler nå at jeg behersker teknikken. Interessen kom når jeg la merke til min frisør av det gamle slaget som tok den siste finpussen med kniv. Han svingte kniven med eleganse og utsøkt håndlag. Det var da jeg forsto at barberkniven er et presisjonsintrument.
Frisøren skaffet meg en barberkniv med utskiftbare blader "Dovo Shavette". Denne fungerer greit men jeg føler meg nå klar for en tradisjonell kniv med egg som må settes opp.
Finng,

Om du ännu inte köpt något bryne till dina rakknivar kan jag med fördel rekommendera dig en kombinerad strigel/brynsten.
( http://www.roedter-messer.de/dovo/streichriemen_neu.jpg )
Denna använder jag själv och jag har inget annat än gott att säga om den. Om du vill kan du säkert beställa en via http://www.nassrasur.com där man dessutom har 10% rabatt. Låt dig inte avskräckas av tyskan - han som förmedlar kontakten (Stefan Wolf) pratar utmärkt engelska.

Mvh,
Martin

Angus Maciomhair
Posted - 29 Apr 2004 : 16:32:35

Farsgubben lyckades leta fram en av de rakknivar som han har i gömmorna. Den tillhörde min farmors far en gång i tiden, tidsmässigt när vet jag inte, jag har alldeles för dålig koll på den grenen av släkten.

Jag blev nyfiken på ett par saker:
<li>Ryggen på kniven är IMHO tämligen bred, 5-6 mm. Var/är det vanligt att de är såpass breda?</li>
<li>På kartongfodralet är stämplat J.A. Hellberg Eskilstuna, Sweden medan det på tången (om det nu heter så även på rakknivar) står stämplat "Thomas W. Ward & Co Sheffield. Hur pass vanligt var den att engelskt stål (eller annat) användes? Jag trodde att vårt inhemska skulle vara gott nog.</li>

Ha det...
/Angus, som nu inte alls har lust att posta deklarationen och åka på möte utan vill sätta sig och slipa en kniv istället[;)]

Lasse C
Posted - 30 Apr 2004 : 07:32:13

Ryggen på kniven är IMHO tämligen bred, 5-6 mm. Var/är det vanligt att de är såpass breda?
Det <i>låter</i> förvisso brett, men behöver inte vara så extremt. På de rakknivar jag sett har det varierat en hel del. Det beror också en del på hur brett bladet är. Är det en smal kniv, bladbredd kanske <15 mm låter det väl kraftigt. Är det å andra sidan brett, kanske bortemot en tum, så är det inte alls lika mycket. Ryggens tjocklek och bladets bredd avgör tillsammans vilken eggvinkel du får, och den vill man inte ha för stor.

På kartongfodralet är stämplat J.A. Hellberg Eskilstuna, Sweden medan det på tången (om det nu heter så även på rakknivar) står stämplat "Thomas W. Ward & Co Sheffield. Hur pass vanligt var den att engelskt stål (eller annat) användes? Jag trodde att vårt inhemska skulle vara gott nog.
Kan inte yttra mig om hur pass vanligt det varit, men det har uppenbarligen inte varit sällsynt, i alla fall! Jag har sett flera svenska rakknivar som varit stämplade Sheffield eller Solingen. Vad jag har förstått ställer rakknivar oerhört höga krav på stålets kvalitet och egenskaper, så man har förmodligen handlat upp stålet både inom och utom Sverige för att få de kvalitéer man velat ha.

Som du kanske förstått på diskussionen här har E-tunaknivarna ett lika gott som välförtjänt anseende! Grattis!
Lasse C
Angus Maciomhair

Inläggav Angus Maciomhair » 24 februari 2005, 00:57

Peter
Posted - 29 Jul 2004 : 20:35:09

Mina herrar! Efter en månads rakning med kniv, och livet i behåll, kan jag väl säga att även jag nu är en "knivrakare"!

Jag har några frågor.
- När jag rakar mig är det inte direkt bekvämt. Inte så att jag skär mig särskilt mycket, men det skrapar och drar lite i skägget. Är det så det ska vara, eller ska det vara som en smekning?
- Vet någon hur man rakar någon annan med kniv? Är det något särskilt man bör tänka på?
- Jag är tvungen att byta grepp om kniven, och vända handen "upp och ner" (om man jämför med det ordinära handgreppet) när jag rakar min högra ansiktshalva. Är det någon annan som gör så, eller bör jag träna på att vrida armarna ur led?

I väntan på nästa OS...
/Peter

MNilsson
Posted - 08 Aug 2004 : 00:41:39
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Peter</i>

- När jag rakar mig är det inte direkt bekvämt. Inte så att jag skär mig särskilt mycket, men det skrapar och drar lite i skägget. Är det så det ska vara, eller ska det vara som en smekning?
- Vet någon hur man rakar någon annan med kniv? Är det något särskilt man bör tänka på?
- Jag är tvungen att byta grepp om kniven, och vända handen "upp och ner" (om man jämför med det ordinära handgreppet) när jag rakar min högra ansiktshalva. Är det någon annan som gör så, eller bör jag träna på att vrida armarna ur led?

Peter,

Min erfarenhet i knivrakningshänseende är att det förvisso inte är fråga om någon smekning.Emellertid ska det säkerligen inte heller "dra och skrapa" i skäggstubben. Om du testat att raka dig med en rakhyvel med oanvänt rakblad så vet du hur det bör kännas. Känns det annorlunda bör du ånyo fatta strigeln eller ev. brynet saa att du får upp skärpan. Själv brukar jag testa eggen inför varje rakning medelst ett ur brösthåret ryckt hår och se om kniven medelst en hastig rörelse 90 grader mot hårstrået förmår klyva detsamma. Så ej, får man ta sig tid att strigla om.
Vidare har jag vid några tillfället haft det tvivelaktiga nöjet att raka andra och i princip är tillvägagångssättet identiskt med det när man rakar sig självt. En fördel är dock att man har lättare att komma till då armarnas beskaffenhet inte hindrar en i ens arbete :)
Mitt eget tillvägagångssätt som högerhänt är dock att, efter noggrann inlöddring, börja med halspartiet under hakan (men detta har även att göra med mitt skäggs beskaffenhet så i princip oviktigt) för att sedan ta vänstra kinden i en rörelse från öra till mungipan under det att jag drar i vänsterörat för att sträcka huden något. Därefter göra jag likadant på högersidan men här tvingas jag "vända" kniven så att hantaget pekar uppåt och min tumme nedåt, med som effekt att samma sida av kniven som rakade vänsterkinden även får raka höger - här får man dra i öra med vänsterhand bakom/över huvudet annars funkar det illa (jag får erkänna att detta är besvärligt att beskriva utan illustration, så är det omöjligt att förstå skulle jag kunna ta ett stilfoto med digitalkameran och skicka till den intresserade :)
Där efter är det en smal sak att ta de återstående halspartierna innan man mustachen avlägsnas och hakspetsen behandlas.

Lycka till,
Martin Nilsson

Lasse C
Posted - 09 Aug 2004 : 08:56:18
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Peter</i>

Mina herrar! Efter en månads rakning med kniv, och livet i behåll, kan jag väl säga att även jag nu är en "knivrakare"!
/Peter
Välkommen i klubben! [:D]

/Peter
Det bör vara - eller i alla fall <i>kan</i> vara - som en smekning. Dock kan det också, som du beskriver, skrapa och dra en del. Enligt min erfarenhet finns det framför allt två saker som orsakar det:
1. Kniven är inte tillräckligt vass och/eller har efter lång tids strigling fått något konvexa eggfaser (=eggytorna närmast själva eggen) Båda sakerna ger sämre skäregenskaper.
2. Skägget är inte tillräckligt blött och uppmjukat. Fukt & värme! Det duger inte att bara blaska av nyllet, löddra in och raka. Det allra bästa resultatet får man efter en varm dusch, för att bara inte tala om efter en bastu! När raksalongerna förr svepte in kundernas nyllen i varma, fuktiga handdukar var det inte bara som "mysfaktor"!

I väntan på nästa OS...
/Peter
Visst sjutton, det där bryter ut i år. En period då i princip samtliga media, möjligen med undantag av P1 är fullkomligt outhärdliga. Själv tycker jag mycket bättre om <u>olympiader</u> än <u>olympiska spel</u>! (En olympiad är ju tiden <i>mellan</i> två olympiska spel, om jag minns rätt.. [:p])

LC

Finng
Posted - 09 Aug 2004 : 11:10:14

<i>När jag rakar mig är det inte direkt bekvämt. Inte så att jag skär mig särskilt mycket, men det skrapar och drar lite i skägget. Är det så det ska vara, eller ska det vara som en smekning?</i>

Jeg har benyttet kniv ca 1 års tid. Jeg har hatt og har fortsatt problemer med å skjerpe kniven skikkelig. Jeg har derfor brukt en kniv med utskiftbare blader. Denne er svært skarp og barbering med denne kan nok karakteriseres som en "smekning". Mine gamle kniver derimot som jeg ikke har vært i stand til å få satt opp er ikke behagelige å barbere seg med, de lugger og kutter ikke skjegget godt.

Når det gjelder høyre kontra vensteside; jeg bruker kun høyre hånd til begge sider av ansiktet, men jeg bruker knivens begge sider, avhengig av hvor i ansiktet jeg er. Dette vil si at jeg ikke bytter grep på kniven, jeg bare snur den. Dette var litt vanskelig i førsten, nå er det derimot helt naturlig. Jeg barberer meg 2 ganger pr uke +- . Etter at jeg har lært meg de ulike takene er barbering med kniv den beste og mest behagelige og ikke minst den mest morsomme måten å barbere seg på.
Finng
Angus Maciomhair

Inläggav Angus Maciomhair » 24 februari 2005, 01:14

robix
Posted - 11 Aug 2004 : 21:39:46

Hej på er!
Jag tänkte ansluta mig till samtalet. Jag har länge tänkt börja raka mig med rakkniv, då jag anser det vara en hedersvärd tradition. Jag har redan länge använt rakborste och tvål. För ett tag sedan köppte jag en rakkniv i en antikaffär i Stockholm och lämnade in den för vässning i en affär som säljer kökstillbehör. Kniven är av en helt rak modell och jag kunde inte alls raka mig med den. Nu har jag dock inhandlat en fin rakkniv med "urgröpt" klinga och jag ska bara lära mig vässa ordentligt så ska den tas i bruk.

Jag har en fråga, den gäller rakset.
Jag har ett gammalt rakset hemma, alltså en sorts liten väska med raktillbehör i. Skulle gissa att den är från 50-talet. Den innehåller dock flera saker, vilka jag ej vet vad de ska användas till. Dessa är: 3st plastcylindrar med metallock. Locken till dessa är perforerade på samma sätt som en saltströare. Två av dem är av samma storlek, 3cm i diameter och 8cm lång. Den tredje är hela 16cm lång och har en diameter på bara 2cm.
Förutom dessa saker så är det 2st borstar och en rektangulär plastask som förvirrar mig. Borstarna liknar små skoborstar eller stora nagelborstar. Asken är ca 4x8 stor med ett djup på kanske 2cm, även denna har ett lock av metall.
Är det någon som vet vad dessa saker ska användas till?

Hoppas på svar!
/Robin W. B.

Eric Hejdström
Posted - 11 Sep 2004 : 19:12:04

jaha ja, nu har jag ögnat igenom hela denna tråd och åter tagit mig en funderare på om jag skulle ta och skaffa mig en rakkniv. Men jag har också funderat mycket över skäggmoden. Hur vanligt var det att herrar var slätrakade? Jag har själv ganska kraftig skäggväxt, men tyvärr nackdelen att vara allergisk mot längre skägg så jag har för vana att alltid vara slätrakad. (Utom på hakan där jag har en liten "soulpatch"[:)] )

olafR
Posted - 13 Sep 2004 : 15:40:13

Gamla (begagnade) rakknivar, och tillbehör, kan man ofta hitta på lumpbodar, auktioner och nostalgimässor tex. Eller hemma hos äldre släktingar tom.

Boki
Posted - 14 Sep 2004 : 12:30:11

asså.. ära till internet.... det finns massa på internet oh en massa rakknivar att köpa, både nya och begagnade. det såldes en massa begagnade rakknivar på tradera så jag för en billig penning. men jag vill nog ha nytt. så då kollade jag internet igen. och lyllos mig som är tyskspråkig! förutom den svenska sidan
http://www.gents.se/index.php?section=products&id=64
hittade jag två tyska som verkar innehålla en massa olika rakknivar
http://www.roedter-messer.de/rasiermesser.htm
och
https://www.toolshop.de/g/shop/razor_do ... .offset=10
så tänkte jag dela med mig av upptäckten för alla andra som är som jag vilse i rakknivsdjungeln!

min nästa fråga till er alla är: Vad är rimligt att betala för en splitterny rakkniv?
MVH, Boki
Angus Maciomhair

Inläggav Angus Maciomhair » 24 februari 2005, 01:25

Lasse C
Posted - 14 Sep 2004 : 12:55:13

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Boki</i>

min nästa fråga till er alla är: Vad är rimligt att betala för en splitterny rakkniv?

MVH, Boki

Om vi talar om splitterny och <i>nytillverkad</i> så vrider sig min plånbok i kramp vid blotta tanken. Otäckt mycket pengar, flera hundra.

Om vi å andra sidan talar om en mint/near mint condition rakkniv av gammal god årgång så skulle jag vilja säga att runt en hundring är fullt skäligt. Det kan vara OK att gå lite högre, kommer du lägre har du gjort en god affär. Lyckades själv få tag på ett par helt oanvända E-tuna rakknivar uppe i Gävle för ett par år sedan, för 70:-/st. En rakkniv i vad vi kan kalla gott bruksskick ligger lite lägre, självfallet.

Vissa stollar i antik/kuriosa/loppisbranschen begär vansinnespriser för rakknivar som är nerslitna och/eller skadade och ofta inte går att använda eller ens rädda genom omslipning. Påpekar man detta för dem tittar de totalt oförstående på en och säger "<b><i>Raka</i></b> sig...?" Möter du sådana så gå därifrån direkt. Där kommer du inte att hitta något vettigt.

Lasse C

Boki
Posted - 15 Sep 2004 : 18:50:39

pengar spelar ingen roll! speciellt när det gäller kärlek! slösa tycker jag om, speciellt på de som jag tycker om... så skulle nog kunna tänka mig att pröjsa flera hundra för en splitterny (även med knaper studentekonomi).
hittade en som motsvarar Patriks önskningar för 700 spänn i tyskland plus 100 spänn frakt. det är ändå billigare än den nya här i svedala (995 plus frakt på ?). är det för mkt?
det skulle vara coolt att äga en e-tuna rakkniv för han är från e-tuna, men i o m att jag inte förstår mig på rakknivar så tycker jag att det är säkrare att satsa på en ny. Sånt där slipband (hette det stringel?) får han i julklapp sen... då kommer jag säkert att begära er hjälp om vilka fabrikat som är bra osv...

hmmm...pengar... jag tror egentligen att jag har en, enligt många, osund inställning till pengar - jag ser dem mer som en förbrukningsvara som är ständigt "utgående"...

men tackar för tipset ändå!
b.o.k.i.
Angus Maciomhair

Inläggav Angus Maciomhair » 24 februari 2005, 01:29

Lasse C
Posted - 15 Sep 2004 : 20:55:15

Det heter "strigel", och det man gör är att "strigla".
Vad gäller slipning av rakknivar finns det tidigare i tråden. Själv låter jag <b><i><u>aldrig</u></i></b> något annat än min omhuldade 6-tums Surgical Black Arkansas komma vid mina rakknivar, och den eggen har vid koll med 30x-mikroskop (OK, jag har eggslipning som ett särskilt litet specialintresse...) visat sig tunnare - d v s vassare - och slätare än något kommersiellt rakblad!
Lasse C

MNilsson
Posted - 20 Sep 2004 : 22:54:49

Bästa Boki,

Jag kan inget annat än att lovorda ditt initiativ - frågan är bara om din karl har intresse nog att uppskatta det (det är väl trots allt han som ska nyttja kniven). Hur som helst så tänkte jag påpeka att om du vill beställa material från www.roedter-messer.de, så är det definitivt ett smart drag att göra din beställning via www.nassrasur.com (Stefan Wolf heter han som förestår hemsidan) vilka har en specialrabatt hos Roedter-Messer. Betalning sker till de senare men beställning görs via www.nassrasur.com men med en rabatt paa 10%. Själv beställer jag löpande den förnämsta raktvålen som finns: "Musgo Real" emedan jag i somras köpte en helurgröpt Dovo-Klang rakkniv via dem. Endast positiva erfarenheter med snabb service så denna site kan jag verkligen rekommendera. En stor nackdel är dock att de inte för Thiers-Issard Sabatier 7/8 tums "singing blades" men det kan man ju handla annorstädes :) En annan för mig viktig detalj är att kniven är av kol-stål (dvs icke rostfri) då detta är en smula hårdare än RVS.
Det du dock bör införskaffa tillsammans med kniven är - som redan påpekats - en strigel. Utan strigel ingen vass kniv nämnligen :) Vidare kan det även vara ide att skaffa ett ruskigt fint bryne, men det kan iofs vänta ett tag.

Lycka till,
Martin
Angus Maciomhair

Inläggav Angus Maciomhair » 24 februari 2005, 01:35

Boki
Posted - 21 Sep 2004 : 22:03:08

just nu så har rakknivshandeln stått stilla, men jag ska absolut handla från nassrasur när jag väl gör det.
patrik kommer säkert att uppskatta rakkniven för han har då och då när han har rakat sig med rakapparaten svurit lite och utbrustit rätt så frusterat följande: "en rakkniv skulle man ha! inte bara för att det är coolt, utan även för man faktiskt BLIR rakad med den!!!" han har önskat sig en rakkniv väldigt länge, men det är inget man går till ICA och köper.
min älskade är ju så klart lite grann som jag - bara det bästa duger! sen har vi så klart olika uppfattningar om vad som är snyggt - han vill helst ha borstat stål till skaft. jag vill ha ebenholz.
strigel... hmm... jag hade tänkt mig att han ska få det i julklapp. det är inte såååå långt mellan den 15 november och 24 december. hinner en rakkniv bli så slö om han rakar sig med den ett par gånger? för de kommer väl rätt så vassa?
själva kniven har jag då inte tänkt på.. trodde själv att det var ett bättre alternativ att skaffa en rostfri, eller?
angående tvålen... den är lite speciell... köpte nämligen en tvål när jag var hemma i bosnien i somras. den heter palmira och företaget som gör den har gjort raktvålar sedan 1871 (företaget heter "albus").
min pappa har använt rakkniv under hela min uppväxt. jag har rakat honom ett par gånger. så det här med att bara patrik ska få använda rakkniven är jag inte riktigt själv med på. längtar lite efter att få hålla en mot någons strupe igen! *muahaha*
/Boki (som känner sig som en avlägsen släkting till jack the ripper)

Lasse C
Posted - 22 Sep 2004 : 09:53:33
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Boki</i>

...när jag var hemma i bosnien i somras.
Har du kollat med kontakter där angående rakkniv?
På flera håll utomlands finns faktiskt rakknivar att inhandla över disk! Man skall inte gå över ån efter vatten, heter det ju.

För övrigt vet jag inte om jag skulle rekommendera ebenholz i skaftet. Ebenholz är så förbaskat hårt att det kan bli en aning sprött, och skaftsidorna är ganska tunna. Borstat stål må vara moderiktigt, men en modernitet och trendnisseri i mina ögon.
Skall det vara exklusivt så skulle jag förorda hornsidor.

Lasse C
Angus Maciomhair

Inläggav Angus Maciomhair » 24 februari 2005, 01:40

robix
Posted - 22 Sep 2004 : 12:39:51

Hej!
Jag tänkte sticka in med en fråga om striglar. Ni som har sådana, hur förvarar ni dem? Jag tänkte mest på att det kan ju bli ganska fuktigt i ett badrum; kan de ta skada av det?
Sedan funderade jag även över en stigels hållbarhet. Hur användbar är en begagnad strigel? (är medveten om att det naturligtvis är relativt hur sliten en begagnad strigel är) Ibland dyker det ju upp striglar till försäljning på tradera.
/Robin

Boki
Posted - 22 Sep 2004 : 18:58:53

jooo, som sagt var hemma i bosnien i två veckor. min lillasyter är frisörska (ska snart bli färdigutbildad också) så hon har faktiskt dragit mig till alla ställen och frisörssalonger där man kan inhandla sånna saker som rakknivar, rakborstar och raktvålar.
grejen är att alla frisörer köper sånna där engångsrakknivar som man byter kniv på. skaften är i plast och det tilltalar mig inte särskilt mkt...
mvh,
trendnisseboki
Angus Maciomhair

Inläggav Angus Maciomhair » 24 februari 2005, 01:46

Lasse C
Posted - 23 Sep 2004 : 08:12:59

...såna där engångsrakknivar som man byter kniv på. skaften är i plast ...

[xx(][xx(][xx(]
Nog sagt.
Lasse C

Boki
Posted - 23 Sep 2004 : 16:24:15

stefan på nassrasur är ju kung!!! fick en oväntad komplimang - han trodde jag var tysk! visserligen studerar jag tyska, men men ... :o)
jooo, nu är den på väg, en Dovo 5/8, i äkta trendnisse-borstat stål till skaft! när jag får pengar nästa månad kommer de att gå åt en strigel!
skutt skutt
/en glad Boki
Angus Maciomhair

Nästa

Återgå till Diverse skvaller