av my_mmy » 15 september 2005, 20:39
mm. jag har lart mig att de som skriver baksidan pa filmer och bocker ibland inte ens last eller sett innehallet...
na, men poangen ar ju en som ofta talas om i re-enactment svangen; vi har sa bra koll pa det materiella, men vad vet vi egentligen om hur folk upplevde sitt liv? det 'a knight's tale' gor ar ju att illustrera den plats i tillvaron turneringar upptog i folks sinnevarld - de var ju faktiskt sin tids 'WWF', med souvernirer praglade for de som gick och sag, sina egna stjarnor, och invecklade regler och krav. For att ga tillbaka till Moulin Rouge, som ju ar pa samma bana, sa skulle can-can musik i den filmen bara vara kliche for oss, vi skulle aldrig forsta riktigt hur chockerande och vild och hogljudd och 'punkigt' det var nar det forst hande. Darfor den moderna musiken, for att anvanda ett 'filmsprak' vi kan forsta och relatera till.
Det ar ju valdigt svart att formedla detta - let's face it; det ar jadrans mycket lattare att gora en historiskt riktig klanning an att formedla ett manskligt intryck. Jag tycker som sagt att 'a knight's tale' gor ett arligt forsok. Och de som skrev manuset har en forstaelse; prutt scenen ar medeltida humor i ett notskal, och det samma med Chaucer's nakenhet. Sen tar de inte sa allvarligt pa det hela; swoosh market pa rustningen skulle val vara en ledtrad pa det! det ar lite monty python over det hela; de vet mer an de flesta om historia, men de har bara for roligt med de dar kokosnotterna! Sa at lite popcorn, ta av brillorna och ha lite kul istallet!
/maggie