av Halvor » 4 december 2005, 13:35
Hmm...jeg føler for å moderere meg litt...
altså: JA, jeg er drittlei arn & co og den voksende mengden kommuner som kun ser på den voksende middelalderinteressen som et middel for å profilere bygda og håve inn noen billige dollars.
Om de i det minste hadde hatt en genuin interesse for å vise publikum hvordan bygden tok seg ut i middelalder og en vilje til å langsomt forbedre konseptet over mange år...
for det meste virker det som om de har oppfattet at middelalder er in og at de ikke vil være dårligere, så de lanserer et elendig marked med de evinnelige ridderturneringene, sliter ut evt. idealister og fjerner genuin middelalderinteresse hos publikum over noen år.
Hvordan kan vi, som middelalderidealister, støtte opp under folks interesse for middealder? hvordan kan vi sørge for at bevilgende myndigheter fatter at et godt middelalderarrangement ikke er likelydende med billig ruljans á la Gotland i august, samt at ridder gotlandsferje og ridder trisslott ikke nødvendigvis gir et riktig bilde av middelalderen.
Arn-filmen viser at vi fortsatt har noen år på oss til å få bygget opp en solid og varig interesse for historisk korrekt middelalder, men at det bør skje kvikt, før folk går lei av plastriddere og keltiske kraftpyramider.
som eksempel kan jeg vise til antikvariemyndighetene i kronobergs län, som effektivt fjernet hantverkslägret fra slottsruinen ved å kreve 25000 i jordleie...
Halvor