[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Kopiering av texter?

Kopiering av texter?

Ja hittar du ingen annanstans att skriva någonting om medlemmar och företeelser kan du skriva här. Lite off-topic alltså.

Kopiering av texter?

Inläggav Lasse C » 25 januari 2007, 14:44

På Svarta kattens forum, där jag också väckt frågan om litteratur med hög nördfaktor, gav den upphov till en mycket intressant spinoffdiskussion - nämligen angående (pirat)kopiering av texter/böcker, i första hand svårtillgängliga sådana.

Självfallet är kopiering av helt material utan upphovsrättsinnehavarens tillstånd olagligt. sådan är lagens bokstav. Samtidigt anser jag att det är en viss skillnad på kopiering och kopiering. Inte för att jag vill slingra mig, men jag tycker faktiskt att det beror lite på sammanhanget.

Om jag kopierar t ex "Från fiber till tågvirke" (eller valda delar - t ex interiörbilder från fabriken struntar jag i) i <i>ett</i> (1) ex för eget bruk, d v s för att läsa och kanske t o m anteckna ( [:0] ) i kopian, så har jag inga vare sig moraliska eller praktiska svårigheter med det. Det bevarar informationen och gör den lättillgänglig för mig, och det minskar slitaget på originalboken som på så vis kommer att finnas tillgänglig för andra att låna ännu längre. (När böcker är utslitna makulerar biblioteken dem, som bekant - jag har köpt många pärlor på det viset!) Strikt enligt lagens bokstav borde jag naturligtvis ha kontaktat Wahlbecks fabriker eller någon kvarlevande person i familjen Wahlbeck och frågat. Nu lades fabrikerna ner på 70-talet, och jag har ingen aning om hur man hittar någon lämplig Wahlbeck. Så, vad göra? Jag kan inte se att min kopiering av ungefär halva ”Från fiber till tågvirke” tillfogar vare sig Wahlbecks (nedlagda) tågvirkesfabrik eller någon av familjen Wahlbeck någon som helst skada! Jag fråntar dem ingen som helst förtjänst och jag har synnerligen svårt att tro att det skulle strida mot upphovsmännens avsikter att jag i egenskap av knop- och repnörd införlivar materialet i min ”faktapärm”. Jag kan rent av tänka mig att de skulle bli glada! Om jag å andra sidan kopierar den i 50 ex och säljer till andra knopnördar blir läget ett helt annat.

Läget vore återigen ett helt annat om boken fanns kommersiellt tillgänglig idag. Då hade jag inte kopierat, utan i första hand försökt få tag på den.

I en annan tråd på det här forumet kastade någon fram tanken på att skaffa en svårtillgänglig bok genom att låna den på biblioteket och "tapppa bort" den och sedan "köpa" den genom att betala böterna. Det är givetvis <b><font color="red">STÖLD</font id="red"></b> och inget annat!! Då vore även en formellt olaglig kopiering trots allt ett bättre alternativ.

Nu har jag också möjlighet att se frågan ur upphovsrättsinnehavares synvinkel. Min gamla bok om bumeranger från 1983 finns att tillgå på biblioteken - och <i>enbart</i> på biblioteken. Jag har inte för avsikt att göra något nytryck (det skulle kräva en omarbetning, och det ids jag inte). Om någon kopierar ett ex för eget bruk så sker det med mitt goda minne och jag blir snarast glatt överraskad över att någon är så pass entusiastisk att han/hon gör sig det besväret. Skulle jag däremot komma på någon att kopiera den i upplaga och sälja så kommer [}:)] att ta bofinken, det kan jag lova!

vad säger ni andra om kopiering/piratkopiering av svårtillgängligt material?

Lasse C
Lasse C
 
Inlägg: 824
Blev medlem: 14 april 2003, 10:01
Ort: Sweden

Inläggav grylen » 25 januari 2007, 15:26

Jag håller helt med dig Lasse C! Bra att du poängterar den svåra gränsdragningen med laglighet dock. Vem dömmer domaren är en svår sak. rent praktiska skäl kan vara att man har ett väldigt långväga fjärrlån som man har för avsikt att använda under lång tid. Att köpa på antikvariat om det ens är möjligt kan vara väldigt dyrt (nördar är sällan rika på pengar), alltså kopierar man. Den stora poängen med att kopiera och lämna tillbaka originalet är naturligtvis att man är omoralisk mot möjligen en fåtal. Jämfört med att inte lämna tillbaka och vara omoralisk mot samtliga inklusive författaren.
Ett tips på ett annat gränsfall av moral som jag snart skall försöka mig på: nördlitt på biblioteket som ligger i arkiv i flera ex skall jag försöka köpa efter förhandling. Jag anser att jag som nörd inte skall behöva riskera att någon enfaldig råkar köpa viss litteratur som de ändå inte förstår att uppskatta. Kan ju vara någon som har en kul tanke om att bygga bord av böcker och köper "skräpet" billigt[:0]
All nördlitteratur åt nördarna!
grylen
 
Inlägg: 249
Blev medlem: 14 december 2005, 12:59
Ort: Sweden

Inläggav Rin » 25 januari 2007, 18:11

Är det verkligen olagligt att kopiera för eget bruk? Gäller det inte bara spridande av materialet?

Oavsett håller jag med. Går det inte att få tag på boken så tror jag inte att många opponerar sig mot att en liten nörd gör några kopior.
Rin
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 12 maj 2004, 13:36
Ort: Sweden

Inläggav Angus Maciomhair » 25 januari 2007, 19:56

Enl. den nya lagen från 2005, ja.
Däremot är det inte, föga förvånande, specificerat exakt vad som är OK och inte. Riktlinjerna är dock att enstaka kapitel är OK, men inte 49% av en bok, ej heller att kopiera olika delar ur samma bok på olika dagar tills man har den kompletta boken kopierad.

De lappar jag sett på Carolina Rediviva har dock lämnat den slutgiltiga övervägningen till den enskilde besökaren, medan andra bibliotek(arier) drar det hela till sin spets och tittar snett på en om man vill kopiera en artikel i sin helhet ur en tidskrift (hände på t.ex. Armémuseums bibliotek), men det kan ha varit ett utslag av nitiskhet kopplat med hysteri och/eller okunskap.

Hur den nya lagtexten behandlar t.ex. studiecirklar har jag inte en susning om.
/Angus
Angus Maciomhair
 
Inlägg: 1712
Blev medlem: 31 mars 2003, 16:54
Ort: Sweden

Inläggav Lasse C » 26 januari 2007, 09:06

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Rin</i>

Oavsett håller jag med. Går det inte att få tag på boken så tror jag inte att många opponerar sig mot att en liten nörd gör några kopior.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Nja, det var just det - inte "några". <i><b>En</b></i>. För eget bruk. Håller man sig på den nivån lär man knappast råka illa ut. Man skall väl dock akta sig för att sätta det i system. Skulle man bli anmäld av en übernitisk bibliotekarie och det skulle leda till utredning, och man står med 26 kopierade böcker i hyllan hjälper det nog inte hur svårtillgängliga var och en av dem är! Då ligger man nog faktiskt lite taskigt till...

Men, som sagt, någon enstaka bok och framför allt om man begränsar sig till valda (mindre) delar av böckerna så blir det knappast problem i praktiken. En eventuell utredning kommer då förmodligen att avskrivas med att "brottslig avsikt ej synes föreligga".

För att ta en annan vinkel av diskussionen så stötte jag på någon som diskuterade huruvida en bok skall räknas som "tillgänglig" om den går att hitta på antikvariat, etc. Rent formellt skall upphovsrättsskyddet (och därmed koperingsförbudet) enbart skydda upphovspersonens rättigheter - INTE antikvariatsägares! Kommersiellt tillgänglig är alltså en bok så länge den finns i bokhandelns sortiment eller att beställa från förlag. (Jag har själv en gång lyckats beställa en av de tre sista av en bok från förlaget - de skulle makuleras veckan därpå...[:D]) Det går, om jag förstår rätt, alltså INTE att att hävda ett upphovsrättsskydd/kopieringsförbud med hänvisning till att boken finns på antikvariat.

Att man sedan kan vilja leta upp böcker på antikvariat för att det är mycket roligare att ha en riktig bok än en bunt kopierade papper är en helt annan sak!

Lasse C
Lasse C
 
Inlägg: 824
Blev medlem: 14 april 2003, 10:01
Ort: Sweden

Inläggav Kurre » 26 januari 2007, 09:50

I sammanhanget svårtillgänglig nördlitteratur kan det väl vara intressant att minnas att om upphovsrättsmannen varit död i 70 år så gäller inte längre copyright-lagarna?
http://sv.wikisource.org/wiki/Upphovsr% ... _giltighet

Nog för att man inte har nytta av det om man är starwarsnörd, men om man gillar 1800-talsböcker däremot...
Kurre
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 13 januari 2006, 15:58
Ort: Sweden

Inläggav Lasse C » 26 januari 2007, 10:05

Det som är mest intressant för oss är väl här §12 som berör just "Framställning av exemplar för privat bruk". Vad gäller litteratur står det med sedvanlig juridisk luddighet att det gäller "begränsade delar av verk" alternativt "verk av begränsat omfång". En ganska liten och svårtillgänglig bok kan alltså vara tillåtet att kopiera i sin helhet! [:)]

Lasse C
Lasse C
 
Inlägg: 824
Blev medlem: 14 april 2003, 10:01
Ort: Sweden


Återgå till Diverse skvaller



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net